بهروز
بهرامسري استاد دانشگاه آزاد اراک در گفتگو با
خبرنگار اقتصادي باشگاه
خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: بالا بودن هزينه هاي پنهان بنگاه ها، عدم دسترسي مشتريان به کالاهاي توليد داخل، اتلاف در
استفاده از منابع، خرابي تجهيزات، مصرف نادرست انرژي، از
جمله دلايلي است که افزايش هزينه هاي توليد را در پي دارد.
وي ادامه
داد: کاهش قيمت تمام شده نيازمند تغيير الگوي مديريتي است و همچنين رقابت
در شرايط بازار و اقتصاد رقابتي در شرايط کنوني ايجاب مي کند که اگر
بخواهيم با قيمت ثابت پيش برويم بايد هزينه و حاشيه سود را کاهش دهيم.
وي
ادامه داد: برخي از کارشناسان نيز معتقدند، يکي از ارکان اصلي در کاهش
قيمت تمام شده کالا و خدمات، مديريت هزينه توليد است که براي رسيدن به اين
مهم بايد ارتقاي بهره وري نيروي کار توسط بنگاه هاي توليدي در دستور کار
قرار گيرد.
استاد دانشگاه آزاد اراک گفت: کاهش قيمت تمام شده به طور کلي
در دو فضاي داخل و پيرامون بنگاهي مطرح است که بايد زمينه هاي لازم براي
انجام اين امر در هر دو بخش فراهم شود.
وي در پايان خاطر نشان کرد: پيش
از اينکه به سراغ راهکار برويم به اين موضوع بايد بپردازيم که چه کارهايي
بايد انجام دهيم که بتوان اين راهکارها را درون بنگاه ها اجرايي کرد و بايد
علل و ريشه هاي اين موضوعات بررسي شود./ک