استفاده از كارهاي توسعه اي از جمله توسعه باغات باعث ايجاد اشتغال در كشور شده است.

گرشاسبي معاون مناطق خشك و نيمه خشك سازمان جنگل ها و مراتع آبخيزداري كشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان مطلب فوق افزود: در سال هاي قبل حدود 20 هزار هكتار اراضي به سمت كارهاي توسعه اي از جمله توسعه باغات پسته، اقامت سراها در استان اصفهان صورت گرفته است و بيابان كه مكاني غيرقابل استفاده براي مردم بود تبديل به مكاني براي اقامت، گردش و بهره وري شده است.
وي در خصوص يكي از رويكردهاي بيابان زدايي ادامه داد: استفاده از انرژي خورشيد و همچنين استفاده از اكوتوريسم در مناطقي كه منابع آبي دارند را در دستور كار خود قرار داده ايم.
وي ادامه داد:‌ در برخي بيابان ها، سطح آب هاي زيرزميني بالا و مستعد كارهاي كشت باغات و توسعه اراضي كشاورزي هستند كه طرحي براي اشتغالزايي در اين اراضي را در سازمان داريم كه توسعه كشاورزي در حاشيه اراضي بياباني يكي از اهداف ما در بيابان زدايي است.
وي تصريح كرد:‌ بسياري از مردم بيابان را خشن مي دانند و از اين مناطق عقب نشيني كرده اند و براي مناطقي كه اراضي كشاورزي رها شده مدل كار براي احيا و تبديل به اراضي باكيفيت را داريم.
وي تاكيد كرد: حدود 3 ميليون اراضي زه گرفته حاشيه چاله هاي بيابان بايد توسعه و برنامه ريزي صورت گيرد و به كمك پروژه ها در اراضي كشاورزي طرح توسعه بادشكن ها را در دستور كار قرار داديم و در استان خوزستان اراضي كه براساس ثبت شن عقب نشيني مي كردند توسط بادشكن ها احيا شدند.
گرشاسبي تصريح كرد: يكي از كارهاي خوب بيابان زدايي احداث بادشكن حاشيه مزارع در اراضي بياباني است.
در منطقه هرمزگان با استفاده از روان آب هاي سطحي رودخانه ها، بيابان ها را به باغ تبديل كرده ايم.
وي در خصوص راهكارهاي جلوگيري از افزايش بيابان در كشور خاطرنشان كرد: ارايه مدل كار، حل مشكلات مردم از نظر ارايه تسهيلات از جمله راهكار كاهش تبديل مزارع به بيابان مي شود./ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار