در قانون اساسي کشور بر تأمين سلامت به عنوان يک حق شناخته شده عموم افراد تأکيد شده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک  پس از استقرار نظام شبکههاي بهداشتي و درماني در کشور و اجراي برنامه پزشک خانواده روستايي و قانون بيمه همگاني در مناطق داراي جمعيت زير 20 هزار نفر، اينک مسئولان نظام بهداشتي کشور به اين نتيجه رسيدهاند که بايد تحولي در نظام سلامت ايجاد شود و برنامه پزشک خانواده شهري در مناطق شهري بالاي 20 هزار نفر جمعيت به اجرا درآيد.

طرح پزشک خانواده در ايران از سال 1384 در مناطق روستايي و کم جمعيت و سال 90 در بعضي استانهاي کشور اجرايي شد. اين طرح امسال در تمام شهرهاي بالاي 20 هزار نفر جمعيت کشور به اجرا در ميآيد.

در اين طرح با انجام معاينات دورهاي و پيگيري وضعيت سلامت افراد توسط پزشکان خانواده و ثبت سوابق افراد در پرونده سلامت الکترونيک، امکان پاسخگويي بهتر به بيماران فراهم خواهد شد.

اما سوالي که دراين بين مطرح است اينکه شهروندان از جزئيات اين طرح تا چه ميزان آگاهي دارند؟ اگرچه نظام سلامت تاکنون دستاوردهاي ارزندهاي در بهبود شاخصهاي سلامتي داشته است، اما روند رو به رشد شهرنشيني و افزايش بيماريهاي غيرواگير و پنهان موجب ميشود که نظام سلامت نتواند در شهرها به تمام اهداف خود دست يابد.

اقدامهاي مراقبتي در حوزه سلامت، در شهرها بر پايه مراجعه افراد به پزشک و کادر بهداشتي و درماني بنيان گذارده شده است و بر اين اساس، بسياري از بيماريها تا قبل از رسيدن به مرحله حاد، ناشناخته باقي ميماند.

باپيش بيني خوشبينانه دراين زمينه که پزشک خانواده شهري تحولي بزرگ در نظام مراقبتهاي اوليه و ارتقاي سلامت ايجاد خواهد کرد و در بسته وظايف هر پزشک خانواده، آموزش سلامت، ايمن سازي، پيشگيري از بيماريهاي واگير و کنترل آنها، بهداشت باروري، سلامت روان و بهداشت دهان و دندان گنجانده شده است بايد ديد در برنامه پزشک خانواده، تمام افراد به طور يکسان از سرانه سلامت بهرهمند ميشوند و عدالت در سلامت محقق خواهد شد يا نه.

يکي ديگر از مزاياي طرح پزشک خانواده اين است که با اجراي اين برنامه هزينههاي اضافي پرداختي مردم به نظام سلامت، حذف و دسترسي به خدمات سلامتي در سطح نخست سريع و آسان شود و پرداخت مستقيم از جيب مردم کمتر انجام گيرداما راهکار اجرايي اين طرح کاملاشناخته شده نيست./س

برچسب ها: طرح ، پزشک ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مهرجونی
۰۸:۳۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۱
باسلام خواهشمنداست مقررات ومزایای استفاده ازپزشک خانواده رااعلام فرمائید زیرا شنیده می شودکه کسانیکه ازاین طرح استفاده می کنند فقط درصورتیکه ازپزشک انتخاب شونده استفاده کنند ازمزایای پزشکی ارزان قیمت بهره مند می شود درصورتیکه مجبورشود از سایر درمانگاههاومراکز پزشکی دیگر استفاده کند می بایست کلیه ای مخارج درمان راآزاد پرداخت کند متشکرم