نماينده مردم اروميه در مجلس بر لزوم نقش آفريني کارآمد قواي سه گانه مجريه، مقننه و قضاييه در حل بحران درياچه اروميه تاکيد کرد.

عابد فتاحي نماينده مردم اروميه در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به دستور رئيس جمهور براي تسريع در انتقال آب ارس به اين درياچه گفت: مسئله نجات درياچه اروميه به عنوان مسئله ملي از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است و نمايندگان اروميه نگراني خود از اين موضوع را در ديدار با امام جمعه اين شهر اعلام کرده‌اند.

*ادامه روند کنوني خشک شدن درياچه اروميه فاجعه‌آميز است


وي در ادامه با بيان اينکه بر اساس گزارش‌هاي اعلام شده از کارشناسان محيط زيست عمق درياچه اروميه به علت تبخير شديد 8 متر کاهش يافته، افزود: در صورتي که شرايط کنوني درياچه به اين شکل ادامه يابد به طور حتم در دو سال آينده اثري از آن باقي نخواهد ماند و حرکت شن‌هاي روان زندگي مردم اين منطقه را با مشکلات عديده مواجه خواهد کرد.

*معضل درياچه اروميه يک مسئله ملي است


عضو کميسيون بهداشت مجلس همچنين با تاکيد بر اينکه مشکل درياچه اروميه يک مسئله قوميتي، سياسي و يا جغرافيايي نيست، تصريح کرد: حل بحران اين درياچه با توجه به وسعت و ميزان نمک موجود در آن مسئله‌اي ملي بوده و نيازمند توجه مسئولان تمام بخش‌هاي اجرايي و قانون‌گذاري کشور است.

*شبستر ؛ اولين شهر قرباني بحران درياچه اروميه


فتاحي در ادامه و در تشريح عواقب و پيامدهاي ناگوار تداوم بحران در درياچه اروميه اظهار داشت: با افزايش ضخامت لايه‌هاي نمکي در نواحي خشک شده اين درياچه و احتمال وقوع طوفان نمک، اولين استاني که از اين رويداد آسيب خواهد ديد استان آذربايجان شرقي و اولين شهر، شبستر است هر چند اين طوفان به قسمتهاي مرکزي کشور و تهران نيز خواهد رسيد.

وي افزود: قطعا طوفان و ريزگردهاي ناشي از خشک شدن درياچه اروميه به مراتب زيانبارتر از ريزگردهاي وارد شده از عراق و همسايگان غربي بوده و تبعات آن به دليل ترکيبات نمکي تبعاتي از جمله شيوع بيماريهاي گوارشي، سرطانهاي پوست و ناراحتي‌هاي چشمي بيشتر خواهد بود.

نماينده مردم اروميه در بخش ديگري از اظهارات خود با انتقاد از بي توجهي به اين مسئله به عنوان يک مسئله ملي و هويتي خاطر نشان کرد: پساب بسياري از شهرکهاي صنعتي استان به درياچه اروميه سرريز و در حاشيه آن حلقه‌هاي متعدد چاههاي عميق و نيمه عميق حفر شده و علاوه بر اينها احداث ميانگذر شهيد کلانتري نيز به دليل مهار امواج طبيعي آب از فعاليت آن جلوگيري کرده است که لازم است با اقدامات کارشناسي نظير لايروبي سطوح ضخيم نمکي ايجاد شده و فعال کردن حوضچه‌ها از تداوم شرايط فعلي جلوگيري به عمل آيد.

*لزوم توجه ويژه قواي سه‌گانه به حل مشکل درياچه اروميه

عضو کميسيون بهداشت مجلس در پايان با اشاره به اهميت ويژه رسيدگي به وضعيت درياچه اروميه، حل اين مشکل را از اولويت بالاتري نسبت به بسياري از مسائل کشور برخوردار دانسته و تصريح کرد: سه قوه مجريه، مقننه و قضاييه بايد اهتمام ويژه‌اي به مسئله مذکور ورزيده و به اين موضوع به عنوان اولويت اصلي کشور نگاه کنند.

" انتهاي پيام"/س2
برچسب ها: ارومیه ، دریاچه ، بحران ، فتاحی ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار