سیسیل در فاصله ۱۵۰ کیلومتری با تونس پل بین ایتالیا و شمال آفریقا می باشد که دنیای اسلام و مسیحیت را به هم مرتبط کرده است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از اسلامیک مدیا حضور اسلام در ایتالیا به دلیل وجود مقر پاپ رهبر کاتولیکهای جهان در شهر رم، با حساسیت ویژه ای همراه بوده است، به طوری که این موضوع موجب گسترش تبعیض نژادی علیه مسلمانان در حوزه های گوناگون آموزشی، فرهنگی و اقتصادی گردیده است.

*تاریخ اسلام در ایتالیا

حضور مسلمانان در جزیره سیسیل ایتالیا به قرن ۷ میلادی بر می گردد، به طوری که از قرن ۹ تا ۱۱ میلادی این جزیره زیر نظر مسلمانان اداره می شد. در قرن ۱۸ میلادی، مسلمانانی که از کشورهای اسلامی به ایتالیا آمده بودند، مساجد گوناگونی ساختند.
مهاجرت مسلمانان به ایتالیا از پایان دهه هشتاد آغاز شد و در زمانی کوتاه موجب افزایش جمعیت مسلمانان گردید.

ترکیب جمعیت مسلمانان ایتالیا

بر اساس آمار رسمی، تعداد مسلمانان ایتالیا یک ملیون و دویست هزار نفر است که از این تعداد پنجاه هزار نفر، ایتالیائی تبار می باشند. بنابراین آمار، 5/1درصد از کل جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند که بیشتر از کشورهای آلبانی، بوسنی و هرزگوین، تونس، لیبی، مصر و سنگال به ایتالیا مهاجرت نمودند.

*سازمانهای اسلامى ایتالیا

۱- اتحادیه سازمانهاى اسلامى
این اتحادیه در سال ۱۹۹۰ تاسیس گردید و ۱۱۷ انجمن و مرکز اسلامى در ایتالیا را پوشش می دهد. همچنین ۳۵۰ نمازخانه وابسته به این اتحادیه مي باشد.
۲- مرکز اسلامى - فرهنگى ایتالیا
این مرکز در سال ۱۹۹۶ توسط نمایندگان سفارتخانه‏هاى کشورهاى اسلامى تاسیس شد و ساخت مسجد بزرگ رم ، یکی از مهمترین فعالیتهای این مرکز می باشد. این مسجد که بزرگترین مسجد اروپا به‏ شمار مي ‏آید، در سال 1995گشایش یافت.
3- مؤسسه فرهنگى - اسلامى میلان
 دهها مرکز اسلامى وابسته به این مؤسسه مي باشد.
4- جامعه مذهبى - اسلامى ایتالیا (Coreis)
بیشتر اعضاى این تشکل را ایتالیایى‏ های تازه مسلمان تشکیل مي دهند.
5- گروه دعوت انسانى بین‏ المللى
6- انجمن امداد اسلامى
این انجمن بیشتر در زمینه‏هاى کمک‏رسانى به آوارگان، بخصوص مردم کوزوو و بوسنى و هرزگوین ، کمک به نیازمندان ، مشارکت و حمایت از طرحهاى توسعه در کشورهاى فقیر جهان تلاش مى‏کند.

وضعیت مسلمانان ایتالیایی

مسلمانان محرومترین افراد در جامعه ایتالیا هستند که بیشتر از کشورهای شمال آفریقا و منطقه بالکان در جنوب اروپا به این کشور مهاجرت نموده اند. این افراد از مشاغل پائینی برخوردارند و از طرفی در کشوری مانند ایتالیا که مرکز رهبری کاتولیکهای جهان است، رقابت این مذهب با دین اسلام به طور جدی مشاهده می شود. بنابراین، در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی دین مسیحیت در ایتالیا از اهمیت بیشتری برخوردار است، به طوری که این موضوع، موجب گسترش تبعیض نژادی علیه مسلمانان در حوزه های گوناگون آموزشی، فرهنگی و اقتصادی گردیده است./م
برچسب ها: ایتالیا ، مسلمانان ، سیسیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.