میدان مرکزی همدان میدان بزرگی است با نام میدان امام شناخته می شود طرح و نقشه این میدان توسط مهندس معمار آلمانی کارل فریش تهیه و اجرا شده ‌است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ با وجود قدمت تقریباً یک قرن ، هنوز این میدان موقعیت ارتباطی خود را با خیابان‌ها و بازار همدان حفظ کرده‌ است ، طراحی و اصول خیابان‌کشی یا انشعاب خیابان‌ها از این میدان دایره شکل به نحوی است که هر چه شهر گسترده‌تر می‌ شود ، باز غیرمستقیم زیر نفوذ همین میدان مرکزی شهر است.
این میدان مربوط به دوره پهلوی است و در محل تقاطع خیابان شهدا ، تختی ، اکباتان ، باباطاهر و بوعلی واقع شد که در 22 تیر 1371 با شماره ثبت 2712 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
هم اکنون این میدان به علت مرکزیت و شکل خاص هندسی از پرترددترین نقاط شهر همدان است.
وجود بازارهای قدیمی و سنتی و همچنین بافت جدید بازار در اطراف این میدان بر شلوغی و تردد آن افزوده است.
هیچ ساعتی از شبانه روز این میدان خالی از جمعیت و وسایل نقلیه نیست که این امر خود علاوه بر ایجاد مشکل ترافیکی موجب تخریب آثار تایخی در این مکان می شود.
طی سال های اخیر طرح های متعددی برای کاهش بار ترافیکی و نیز حفظ بافت سنتی و قدیمی این میدان و خیابان های اطراف پیشنهاد شده است که از مهمترین آنها که مورد توافق مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی ، شهرداری و شورای شهر است طرح آرامگاه بوعلی تا تپه هگمتانه را می توان نام برد.
در این خیابان های منتهی به میدان امام خمینی (ره) در رینگ اول سنگ فرش شده و به صورت پیاده رو در می آید و از تردد وسایل نقلیه موتوری در این مسیرها جلوگیری می شود و مسیر پیاده رو تا تپه باستانی هگمتانه ادامه می یابد.
 رئیس شورای شهر همدان اجرای این طرح را در جذب توریست و در صنعت گردشگری استان موثر می داند و می گوید: به منظور کاهش بار ترافیکی این منطقه از شهر مسیرهای منتهی به میدان امام خیابان های بوعلی و اکباتان به صورت موقت بسته شد اما این طرح برای بررسی بیشتر به مشاوره سپرده شد.
محمد فتحی از شهروندان همدانی نیز چنین طرحی را برای پایتخت تاریخ و تمدن ایران ضروری می دانند و اعتقاد دارند اجرای این طرح باید سال های پیش در شهر همدان انجام می گرفت.
هم اکنون راه های دسترسی برای تخلیه بارکسبه و مغازه داران در این 6 خیابان و بازارهای اطراف و تردد افراد ساکن در این مناطق و کوچه های فرعی از جمله مشکلات این طرح است.
اله داد مخدومی از کسبه اطراف میدان امام از مشکلات جابجایی بار می گوید و ارائه راهکار مناسب و برنامه ریزی دقیق را برای این طرح خواستار است.
شهردار همدان طرح پیاده رو شدن خیابان های اطراف میدان امام را مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی کشور می داند و می گوید: در این طرح خیابان های منتهی به میدان امام پیاده رو می شوند و در سمت های رفت و برگشت این خیابان ها پنج متر برای حرکت انبوه بر ها در نظر گرفته می شود.
آقای سیدمسعود عسگریان با بیان اینکه این طرح برای حفظ آثار تاریخی و برداشتن بار ترافیکی انجام می شود ، گفت: برای حل مشکل بار اندازی کسبه این منطقه ساعات خاصی در نظر گرفته شد.
با توجه به اجرا مرحله اول این طرح در خیابان های بوعلی و اکباتان آیا مشکل ترافیک حل شده است.
البته در محوطه میدان امام ترافیک کم شده است اما این حجم ترافیک به انتهای خیابان بوعلی یعنی میدان آرمگاه بوعلی منتقل شده است.
احمد رشیدی یکی از کسبه های میدان آرامگاه بوعلی عامل ازدحام در این مکان را از زمان بسته شدن خیابان بوعلی می داند و معتقد است این کار فقط ترافیک را به نقاط دیگر انتقال می دهد.
با وجود مشکلاتی از این دست آیا این طرح مناسب است و یا راهکار دیگری را می طلبد.
به نظر می رسد با تدابیر مانند از مرکزیت خارج کردن میدان امام به عنوان محل خرید شهروندان همدانی و ایجاد بازارچه ها در جاهای دیگر شهر برای تامین نیاز های مردم موثر واقع شود.
با الگوگرفتن از شهرهایی مانند اصفهان در زمینه طرح انجام شده در میدان نقش جهان این شهر می توان کاری کرد که فقط گردشگران به این نقطه از شهر مراجعه کنند و مردم برای تامین کالاهای اساسی خود به فروشگاه ها و بازار چه های محلی مراجعه کنند./س
برچسب ها: همدان ، میدان ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.