گزارشي از بي‌توجهي برخي رسانه‌ها به امنيت ملي در خصوص موضوع سوريه؛

شنيده شدن صداي دشمن از گلوي رسانه‌هاي فارسي زبان داخلي!

روزنامه ايران گزارشي از بي توجهي برخي رسانه ها به امنيت ملي درخصوص موضوع سوريه را در شماره امروز خود به چاپ رساند.

به گزارش سرويس وبگردي باشگاه خبرنگاران؛ سوريه به عنوان يكي از اعضاي مهم خط مقاومت در منطقه اين روزها تحت شديدترين اقدامات تروريستي و رواني قرار دارد و تاوان حمايت خود از مقاومت منطقه را مي‌پردازد.

در اين بين بسياري معتقدند جبهه شيطاني دنيا در تلاش است تا انتقام خود از جمهوري اسلامي را از سوريه و مردم مظلوم اين كشور بازستاند. با اين حال و با توجه به تمام اين نكات غيرقابل كتمان هنوز هستند افراد و رسانه‌هايي در داخل كشور كه همنوا با امپراتوري رسانه‌اي غرب و كشورهاي مرتجع عرب به تضعيف حاكميت فعلي كشور سوريه مي‌پردازند.

اين حقيقت كه امنيت ملي جمهوري اسلامي ارتباطي مستقيم با وضعيت خط مقاومت در منطقه داشته و از آن متأثر مي‌باشد واقعيتي است كه به آساني قابل كتمان نيست. اما در داخل كشور برخي افراد و رسانه‌ها كه يا متوجه اين واقعيت نبوده و عمق اهميت آن را درك نمي‌كنند يا خائنانه تلاش مي‌نمايند بر خلاف آن اقدام نمايند هنوز وجود دارند.

بررسي عملكرد برخي از رسانه‌هاي وابسته به جريان اصلاحات و حتي بعضي از سايت‌هاي نزديك به چهره‌هاي مدعي اصولگرايي! در كشور در رابطه با حوادث اخير سوريه نشان مي‌دهد اين رسانه‌ها رسماً به تريبون دشمن در داخل جمهوري اسلامي تبديل شده و با پيگيري خط رواني مورد نظر كشورهاي غربي و ارتجاع عرب، تيشه به ريشه امنيت ملي كشور، جهان اسلام و خط مقاومت زده و به تضعيف اين جبهه كمك مي‌نمايند.

در تازه‌ترين اقدام، علي‌اكبر محتشمي‌پور از فعالان فتنه در سال 88 در مصاحبه با يك هفته‌نامه اصلاح‌طلب كوشيد تا با ذكر يك خاطره و ادعاي اينكه نظام سوريه به رهبري حافظ اسد دست به كشتاري وسيع در سوريه زده بود، تبليغات يكپارچه غرب و ارتجاع عرب در راستاي جنايتكار نشان دادن نظام فعلي سوريه را به گونه‌اي غيرمستقيم مورد تأييد مجدد قرار دهد!

لزوم تقويت محور تهران – دمشق - بيروت
حسن‌ هاني‌زاده، در همين زمينه در گفتگو با ايران به دلايل حمايت جمهوري اسلامي ايران از سوريه و بشار اسد اشاره كرده و مي‌گويد: ملت ايران فراموش نمي‌كند كه در دوران 8 سال جنگ تحميلي مرحوم حافظ اسد رئيس‌جمهور سابق سوريه تنها رهبر كشور عربي‌اي بود كه از حقانيت ايران در جنگ تحميلي هشت ساله حمايت كرد و در طول جنگ، عليرغم اينكه كشورهاي عربي منطقه كمك لجستيكي و مالي به صدام حسين مي‌كردند مرحوم حافظ اسد در كنار ايران قرار داشت و به خاطر همين موضوع هم تحت فشار كشورهاي عربي بود. هاني‌زاده با تأكيد بر اينكه سوريه تنها كشور عربي‌اي است كه در برابر رژيم صهيونيستي ايستادگي كرده و در جنگ 33 روزه لبنان، از حزب‌الله حمايت كرده و در طول 30 سال گذشته همواره به‌عنوان يك هم‌پيمان استراتژيك در كنار جمهوري اسلامي ايران قرار داشت، تصريح كرد: جايگاه سوريه براي جمهوري اسلامي ايران جايگاه كاملاً ممتاز و استراتژيكي است و لذا دفاع از دولت بشار اسد در حقيقت به تقويت محور تهران – دمشق - بيروت كمك مي‌كند زيرا الآن يك جبهه قدرتمند با شركت امريكا، عربستان، قطر، تركيه و كشورهاي اروپايي براي سرنگوني دولت بشار اسد شكل گرفته و از ابزارهاي رسانه‌اي، سلاح‌هاي پيشرفته و كمك مالي به گروه‌هاي تروريستي براي سرنگوني دولت بشار اسد استفاده مي‌كنند تا جبهه ايران و حزب‌الله تضعيف بشود. اين كارشناس مسائل سوريه، دفاع از دولت بشار اسد را نه تنها يك وظيفه مربوط به نظام جمهوري اسلامي بلكه به لحاظ اعتقادي، وظيفه تمام ملت ايران دانست و گفت: بايد به هر نحوي كه شده از دولت بشار اسد حمايت كرد.


سوريه؛ آخرين خط دفاعي در مقابل رژيم صهيونيستي
همچنين محي‌الدين ساجدي، ديگر كارشناس مسائل سوريه در گفتگو با ايران به نقش سوريه در دوران جنگ تحميلي 8 ساله عراق عليه ايران اشاره کرد و گفت: در جريان جنگ تحميلي، سوريه با حمايت از ايران مانع از اين شد كه جنگ ميان ايران و عراق به جنگ ميان ايراني‌ها و عرب‌ها تبديل شود اين اتفاق در حالي صورت گرفت كه كشور ليبي چنين موضعي را اتخاذ كرد اما سوريه عنصر فعال در اين توازن بود و موجب شد ملت‌هاي عرب نگاه ديگري به انقلاب ايران و مسئله جنگ پيدا بكنند. ساجدي با تأكيد بر اينكه سوريه آخرين خط دفاعي در مقابل رژيم صهيونيستي است خاطرنشان كرد: عليرغم آنكه در لبنان حزب‌الله و مقاومت اسلامي، عليه رژيم صهيونيستي وجود دارند، منتها سوريه نقش محوري را در برقراري حلقه اتصال بين اعضاي مختلف جبهه مقاومت ايفا مي‌كند و از اين جهت ضربه خوردن به سوريه به معناي وارد شدن ضربه شديد به محور مقاومت خواهد بود. اين كارشناس مسائل سوريه در پايان به ارائه گزارش‌ها و تحليل‌هاي نادرست درباره سوريه در برخي از رسانه‌هاي داخلي اشاره كرد و گفت: با عنايت به اينكه برآورد و يا ديدگاه درستي از اوضاع سوريه در دست هيچ‌كسي نيست، متأسفانه برخي‌ها آمال، خواسته‌ها و احساسات خودشان را به جاي تحليل در مسائل سوريه منتشر مي‌كنند كه اين امر سبب مي‌شود رويكرد‌هاي متفاوتي در رسانه‌هاي داخلي نسبت به اخبار سوريه داشته باشيم. وي افزود: در بحث سوريه بايد واقعيت‌ها را ديد و نبايد واقعيت‌ها را فداي ديدگاه‌هاي شخصي و گروهي كنيم.

حمايت روزنامه انگليسي از نوع برخورد اصلاح‌طلبان با موضوع سوريه!

چند روز پيش نيز روزنامه انگلیسی «گاردین» صراحتاً به این مسئله اشاره و از اینکه خبرنگاران برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب در داخل ایران، به پیگیری مطالبات کشورهای غربی در زمینه‌های مختلف می‌پردازند، اعلام رضایت کرده است.

گاردین در مطلبی، با اشاره به شرایط خاص کشور سوریه، درباره رویکرد جمهوری اسلامی ایران در این زمینه نوشت: «در صحنه بین‌المللی، مسئولان ایران نشان داده‌اند که اراده تزلزل‌ناپذیری در حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه دارند اما دقت در فضای رسانه‌ای ایران نشان می‌دهد که این رویکرد قاطع در برخی از رسانه‌ها پیگیری نمی‌شود.

در حالي كه برخي رسانه‌ها از رويكرد نظام در اين خصوص حمايت مي‌كنند اما برخی رسانه‌ها مانند روزنامه شرق و اعتماد دست به انتشار گزارش‌هایی در حمایت از معترضین در سوریه مي‌زنند و برخلاف استراتژي که جمهوری اسلامی دنبال می‌کند، این سؤال را از مخاطبان خود می‌پرسند که آیا واقعا ایران طرف درستی را در این میان گرفته است؟!»

به گزارش رجانيوز، ‌این روزنامه انگلیسی در بخش دیگری از مقاله خود، با انتشار بخشی از مصاحبه اين سايت با محمدعلی سبحانی، سفیر پیشین ایران در لبنان، ضمن تمجید از رویکرد اين رسانه، به نقل از آن نوشته است: «کل جهان در برابر سوریه ایستاده و ما اینجا ایستاده‌ایم در دفاع از سوریه؛ کشوری که متهم به جنایت علیه بشریت است. ما در این زمینه خوب بازی نمی‌کنیم!»

وقتي شرق، وزير كشور سوريه را مي‌كشد!

بررسي عملكرد يك ماهه رسانه‌هايي همچون شرق، اعتماد و خبرآنلاين كه مورد تمجيد گاردين انگليسي قرار گرفته‌اند نتايج قابل توجهي از پروژه رسانه‌هاي داخلي همسو با غرب در ماجراي سوريه را هويدا مي‌نمايد.

 روزنامه شرق در مطلبي با عنوان «آماده‌باش در مرزها، درگيري در شهرها، اسد: سوريه درگير جنگ كامل است» به بحران پديدآمده بين سوريه و تركيه پس از سرنگوني «پرواز 22‌ ژوئن» اشاره كرده و فضا را طوري طراحي مي‌كند كه گويا سوريه بزودي وارد جنگي تمام عيار شده و سقوط مي‌كند.

صادق زيباكلام نيز در يادداشتي با عنوان «تركيه، روسيه و آينده سوريه» در اين روزنامه خط فكري ضد مقاومت را تقويت كرده و ضمن بررسي تيرگي روابط ميان تركيه و سوريه چنين پيشنهاد مي‌دهد كه «در سوريه اسلامگرايان بسيار نيرومند هستند و اگر حكومت اسد در نتيجه جنگ داخلي سقوط كند پيروز ميدان، اسلامگرايان خواهند بود؛ نكته‌اي كه هم تركيه، هم روسيه، هم غربي‌ها و هم ساير اعراب به آن واقف‌اند.

بنابراين به نظر مي‌رسد كه گزينه حفظ رژيم و كنار گذاردن بشار اسد كم‌هزينه‌ترين گزينه‌هاست.» اما روزنامه شرق در مطلبي با عنوان «دمشق در شوك» ضمن بررسي انفجار مهيب روز چهارشنبه گذشته در ساختمان شوراي امنيت ملي دمشق و طي يك رپرتاژ ويژه براي عمليات «آتشفشان دمشق»، مدعي مي‌شود كه ابراهيم الشعار، وزير كشور سوريه نيز به همراه ساير مقامات در اين انفجار كشته شده است!

 اين در حالي است كه هيچ منبع رسمي خبر كشته شدن وزير كشور سوريه در انفجار روز چهارشنبه را تأييد نكرده و بسياري از منابع ضد سوري نيز وي را جزء زخمي شدگان اين حادثه معرفي كردند اما شرق در تهران او را كشته شده حادثه مي‌نامد!

روزنامه شرق همچنين به نقل از رويترز بار ديگر در خبري با عنوان «آمادگی اسد برای كناره‌گيري مرحله‌اي از قدرت» مدعي مي‌شود كه يك روز پس از اينكه نمايندگان روسيه و چين در شوراي امنيت سازمان ملل، قطعنامه جديد پيشنهادي غرب عليه دمشق را «وتو» كردند، سفير مسكو در پاريس به راديو فرانسه گفته كه بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه قبول كرده است تا به صورت مرحله‌اي از قدرت كناره‌گيري كند.اين خبر البته بلافاصله از سوي مقامات سوري تكذيب شد.

روزنامه يا دارالترجمه آثار ضدسوري!

 اما روزنامه اعتماد در تاريخ 91/4/10 در مطلبي ترجمه شده با عنوان «رويكرد جديد به سوريه» از فريد زكريا مقاله نویس نشریه تایمز مي‌نويسد: «بايد براي سوريه چه كرد؟ مداخله نظامي غرب به نظر گزينه‌اي دردسرساز است، ولي موقعيت موجود در سوريه يك كابوس انساني است و طي هفته‌هاي آتي نيز بي ثباتي بيشتري ايجاد مي‌كند. سفر اخيرم به تركيه و روسيه مرا مجاب كرده كه راهي براي حركت به جلو وجود دارد.

فشار بر حكومت بشار اسد واقعي و فزاينده است. سوريه به لحاظ مالي در مضيقه است و حالا از سوي تركيه هم با فشار نظامي مواجه شده است.»

روزنامه اعتماد در ادامه مقاله فريد زكريا به موضع روسيه در قبال سوريه اشاره كرده و مي‌نويسد كه «امريكا دائماً روسيه را به خاطر حمايت از اسد ملامت كرده و معتقد است روسيه به خاطر حمايت از متحدش جان انسان‌ها را قرباني كرده و تجهيزات نظامي ارتش سوريه را فراهم كرده است. بخشي از اين ادعا درست است و بخشي از آن هم غلط و البته اغراقش هم زياد است اما به هر حال اگر هدف ساقط كردن حكومت اسد است، چه درست و چه غلط اين چيزها به كار نمي آيد. روسيه تنها كشوري است كه در سوريه نفوذ دارد، مگر اينكه امريكا بخواهد از ايران كمك بگيرد.»

روزنامه اعتماد كه گويا علاقه وافري به ترجمه يادداشت‌ها و مقالات خبرنگاران‌ رسانه‌هاي ضدسوري دارد همچنين در مقاله ديگري در تاريخ 91/4/18 با عنوان «چرا تركيه به جنگ سوريه نمي رود؟» به قلم «په په اسكوبار» از اعضاي شبكه تلويزيوني الجزيره ضمن اشاره به ماجراي انهدام جنگنده فانتوم آراف تركيه توسط نيروي هوايي سوريه و لشكر‌كشي تركيه به مرزهاي اين كشور و تهديد ناتو به حمله نظامي به سوريه اشاره كرده و مي‌نويسد: «بايد انتظار داشت كه ارتش نه‌چندان آزاد مخالفان سوري طي چند ماه آتي، اگرنه چند سال آتي، به عمليات خود ادامه دهد.

 نكته كليدي اينجاست كه آيا تأمين‌كنندگان اين جنگ هماني مي‌مانند كه هستند، يا اينكه اردن هم به تركيه و لبنان اضافه مي‌شود. دمشق شايد قدرت كافي را براي هدف قرار دادن بازيگران غربي اين ماجرا نداشته باشد. اما مسلماً مي‌تواند بازيگران فرعي (اردن، قطر، عربستان سعودي و مسلماً تركيه) را تحت فشار قرار دهد.»

خوشحالي اعتماد از ارتباط ايران و مخالفان اسد!

جمهوري اسلامي ايران از همان روزهاي ابتدايي شروع بحران و درگيري در سوريه، ضمن اعلام حمايت از انجام اصلاحات توسط بشار اسد، گفت‌و‌گو ميان دولت و مخالفان را تنها راه‌حل برون‌رفت از اين بحران عنوان و از آمادگي تهران براي ميزباني نشست مخالفان و حكومت سوريه خبر داده بود. اين خط‌مشي سياسي جمهوري اسلامي ايران گويا به مذاق روزنامه اعتماد خوش‌نيامده تا جايي كه اين روزنامه در تيتري با عنوان «صالحي براي نخستين بار اعلام كرد: از قبل با مخالفان بشار اسد ارتباط داشتيم»

 اوج ذوق‌زدگي خود را از ارتباط ايران با مخالفان اسد نشان مي‌دهد، غافل از آنكه وزير امور خارجه در ديدار با همتاي تركمنستاني خود مجدداً بر اين نكته تأكيد كرده بود كه «تهران آمادگي دارد تسهيل‌كننده گفت‌وگو بين مخالفان و دولت سوريه باشد. بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه، اخيراً شخصيتي را به نام آقاي علي حيدر در ارتباط با گفت‌وگو با مخالفان حكومت تعيين كرده است.»

رسانه حامي معارضين!

اما فارغ از نوع رويكرد رسانه‌هاي نشاندار اصلاح‌طلب به موضوع سوريه بررسي عملكرد رسانه‌اي كه خود را حامي رئيس مجلس شوراي اسلامي مي‌داند و البته از بدنه‌اي اصلاح‌طلب تشكيل شده نيز تعجب‌آور است.

خبرآنلاين در گفت‌و‌گويي كاملاً جهت‌دار و هدفمند با حسين شيخ‌الاسلام، سفير سابق ايران در سوريه، مطالبات دروني خود را در انتخاب تيتر «‌ایران در عالی‌ترین سطح برای بشار اسد پیام فرستاد که نبايد کشتار بشود/ این که می‌گویند با معارضین سوری در تماس نیستیم حرف بیخودی است» به رخ مخاطبين مي‌كشاند.

البته ذكر اين نكته حائز اهميت است كه شيخ‌الاسلام در اين مصاحبه با تأكيد بر اينكه «از ابتدای درگیری، در عالی ترین سطح برای جناب بشار اسد پیام فرستادیم که نبايد کشتار بشود و اصلاحات باید شروع شود و تأکید کردیم که ما شما را مسئول این اصلاحات می‌دانیم. تماماً از مواضع رسمي جمهوري اسلامي ايران در قبال سوريه و همچنين انجام اصلاحات توسط اسد حمايت مي‌كند اما خبرنگار خبرآنلاين چندين بار تلاش مي‌كند تا كشتار حوله و همچنين بخش اعظمي از خشونت‌هاي سوريه را به گردن دولت و شخص اسد بيندازد.

اما «فردای پس از بشار اسد»، عنوان مقاله اخير وال استريت‌ژورنال است كه خبرآنلاين آن را ترجمه و منتشر مي‌كند. در بخشي از اين مقاله كه سقوط نظام فعلي سوريه را قطعي مي‌داند آمده است: «ایالات متحده و متحدان آن در خاورمیانه درصدد برآورد خسارت‌هایی هستند که به راه افتادن ناآرامی‌های فرقه‌ای در سوریه موجب خواهد شد و البته سرایت این مسئله به دیگر کشورهای منطقه. چنین نتیجه‌ای امروز بیش از هرزمان دیگری در سوریه محتمل است.

آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و دوستان عرب آنها متفق‌القول اعتقاد دارند که در شرایطی که مخالفان و شبه نظامیان مسلح بتوانند دولت بشار اسد را کنار بزنند، بی‌شک دمشق و دیگر شهرهای سوریه شاهد ناآرامی‌های فرقه‌ای خواهد بود. در لوای چنین سناریویی، علوی‌های نزدیک به بشار اسد به مناطق تحت کنترل و قبیله‌ای خود در سواحل غربی خواهند رفت و از همانجا نیروهای خود را برای بازاحیای قدرت جمع‌آوری و بسیج خواهند کرد.»

خبرآنلاين در ادامه انتشار مقاله وال‌استريت ژورنال به اظهارات يك مقام امريكايي در رابطه با ضعف دولت سوريه بر تسلط و كنترل مناطقي از اين كشور اشاره كرده و عنوان مي‌كند كه «مناطق بسیاری در سوریه است که دولت کنترل چندانی بر آن نداشته و یا تصاحب اختیار آن کار آسانی است.»

 از نگاه مشترك وال‌استريت ژورنال و خبرآنلاين «حمله شبه‌نظامیان به مقر دولتي سوريه در هفته گذشته که بسیاری از مقام‌های دولتی را شوکه کرد به گمان بسیاری از تحلیلگران نقطه‌عطفی در تحولات داخلی سوریه است. البته هیچ‌کس نمی‌داند که سکان سوریه پس از این تحول به کدام سمت خواهد رفت.»

منبع:روزنامه ايران
برچسب ها: سوریه ، ایران ، رسانه ، داخلی ، دشمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.