مالزی کشوری در جنوب شرق آسیا با جمعیتی بالغ بر 28 میلیون نفر است که از این میزان حدود 60 درصد شان را مسلمانان تشکیل می دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران مالزی مدرنترین کشور اسلامی محسوب می گردد و همچنین یکی از رکود داران جذب توریست در سالهای اخیر بوده به نحوی که طبق آمارها تنها در سال 2006 این کشور 22 میلیون توریست را پذیرا بوده است.



با آغاز ماه رمضان چهره اكثر شهرهاي اين كشور رنگ و بوي مذهبي به خود گرفته و فعال شدن بيشتر مساجد و پخش مداوم دعا، نيايش و قرآن، آذين بندي خيابان ها، افزايش فعاليت‌هاي فرهنگي مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات اين كشور، برپايي بازارهاي مخصوص رمضان و تعطيلي روزانه برخي از رستوران هاي مسلمانان از جمله ويژگي‌هاي اين ماه مبارک در مالزي محسوب مي‌شود.



يكي از جلوه‌هاي بارز ماه مبارك رمضان در مالزي كه همچنين به عنوان يك سنت ديرينه در اين كشور تلقي مي‌شود، راه اندازي بازارهاي رمضان با عنوان محلي «پاسار مالام» است كه در ايام اين ماه همه روزه در گوشه و كنار شهرها هنگام افطار برپا مي‌شود.



مردم مسلمان مالزي  ماه رمضان باشكوهي را برگزار مي كنند. اكثر بانوان مسلمان مالزیایی در ماه رمضان بیشتر  اوقات خود را در مساجد مدرن و زيباي مالزي مي گذرانند.آنها در مساجد قرآن تلاوت مي كنند و نماز مي خوانند. مساجد كوچك فراواني در مالزي وجود داردكه از مشتاقان خانه خدا لبريز هستند.




در جشنهاي خانوادگي كه به مناسبت ماه رمضان بر پا مي شود،كودكان قرآن را از بر مي خوانند و به همين خاطر از سوي بزرگترها ي خانواده هديه اي دريافت مي كنند.
چلو گوشت،چلو مرغ و فرني از معروفترين غذاهايي است كه درزمان افطار تناول مي شود.



عيد فطر بزرگترين جشن در مالزي است. به هنگام عيد فطر مردم مالزي سه روز متوالي جشن مي گيرند. در مالزی، عید فطر بیشتر به نام‌های "هری رایا " و یا "عیدالفطری" خوانده می‌شود. هری رایا در لغت به معنی « روز جشن» است.



معمولاً در شب پیش از عید فطر، خانواده‌های مالزیایی، به ویژه زنان خانه دار به تهیه غذاها و شیرینی‌های سنتی مخصوص این عید می‌پردازند.



 از مهم‌ترین این غذاها،  " رندانگ " است که از گوشت گاو و مرغ پخته شده در شیرنارگیل درست می‌شود. دیگر غذای سنتی مخصوص عید فطر، "کتوفات" است که از برنج پیچیده شده در برگ خرما تهیه می‌شود./م
برچسب ها: رمضان ، افطار ، اسلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار