سخنگوي وزارت امور خارجه بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت اجلاس غیر متعهدها برای حل بحران های جهانی تاکید کرد.

رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد (نم) در تهران گفت: جنبش عدم تعهد با داشتن حدود 120 عضو يکي از بزرگترين مجموعه هاي بين المللي و تاثير گذار در عرصه هاي مختلف است و استفاده بهینه از ظرفيت هاي اين جنبش بستگي به اعضا و مديريت اين سازمان دارد.

وي تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران در دوره ي جديد رياست جنبش عدم تعهد را به مدت سه سال بر عهده دارد و ما اميدواريم بتوانيم در طرح هايي که خواهيم داشت کشورها را به فعاليت هاي بيشتر در عرصه هاي مختلف بين المللي واردا کرده و از ظرفيت هايشان براي حل بحران ها و ارتقاي همکاري کشورها استفاده کنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود‌:‌ اجلاس جنبش عدم تعهد از 5 تا 10 شهريور در مقطع کارشناسي، وزراي خارجه و سپس اجلاس سران برگزار خواهد شد و تصميمات اتخاذ شده با نظر همه اعضا نهايي و به تاييد سران کشورها خواهد رسيد.

وي در مورد پيشنهاد ايران در مورد نحوه تصميم گيري در اين اجلاس ادامه داد: در حال حاضر تيم هاي کارشناسي در حال بررسي و تدوين نقطه نظراتي براي فعال کردن جنبش عدم تعهد هستند و حتما اين جمع بندي نهايي شده و زماني که اجلاس فعاليت خود را شروع کند رسما اعلام خواهد شد.

مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه برگزاري اين اجلاس تا چه ميزان به موضوع پرونده هسته اي ايران کمک خواهد کرد، افزود: جايگاه جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي بين المللي و مسائل منطقه اي بسيار تاثير گذار بوده و تشکيل چنين اجلاسي در تهران نشانگر موقعيت و جايگاه روز افزون ايران در عرصه هاي بين المللي و منطقه اي است.

وي ادامه داد: کشورهايي که تلاش مي کنند به صورت تصنعي جايگاه کشورمان را در نظر نگيرند در واقع واقعيت هايي را از ديد خود پنهان مي کنند چرا که جمهوري اسلامي ايران کشوري مقتدر، با نفوذ و مستقل در منطقه بوده و  همواره در حل بحران هاي منطقه پيشگام است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با بيان اينکه جهان امروز با بحران هاي زيادي روبرو است گفت: جهان امروز با بحران هاي اقتصادي اجتماعي و نقش مداخله گرايانه بسياري از کشورهاي غربي روبروست که نيازمند حضور مقتدرانه کشورهايي است که بتواند در حل اين بحران ها تاثير گذار باشد.

مهمانپرست تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران بدون ترديد يکي از اين کشورها براي حل بحران هاي موجود در منطقه است تا با همکاري هاي جمعي بتوانند امنيت و ثبات را در عرصه بين المللي و منطقه برقرار کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین اخبار از پیگیری سامانه موشکی اس 300 خاطر نشان کرد: این یک بحث حقوقی بین دو کشور ایران و روسیه است که  در چهارچوب خودش بررسی و اجرا خواهد شد./پ2
برچسب ها: مهمانپرست ، امور ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار