اسراف، شکاف‌های طبقاتی و شکاف بین فقیر و غنی را در جامعه بیشتر و عمیق‌تر می‌کند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، اسراف شکاف‌های طبقاتی و شکاف بین فقیر و غنی را در جامعه بیشتر و عمیق‌تر می‌کند. دستگاه‌های مسئول بخش‌های مختلف دولتی‌، به ویژه دستگاه‌های تبلیغاتی و فرهنگی، صدا و سیما باید وظیفه‌ خود بدانند مردم را از اسراف و مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی دور و‌ به سمت قناعت، اکتفا و به اندازه‌ی لازم مصرف کردن و اجتناب از زیاده‌روی و اسراف دعوت کنند.

یکی از موانع کمک به فقرا روحیه‌ مصرف‌گرایی و تجمل در جامعه است. برای جامعه بلای بزرگی است که میل به مصرف روز به روز در آن زیاد شود و همه به بیشتر مصرف کردن، بیشتر خوردن، تنوع در خوردن و پوشیدن و دنبال نشانه‌های مد و هر چیز تازه برای وسایل زندگی و تجملات آن رفتن، تشویق شوند. چه ثروت‌ها و پول‌هایی که در این راه‌ها هدر می‌رود و از مصرف شدن در جایی که موجب رضای خدا و رفع مشکلات جمعی از مردم است، باز می‌ماند.‌‌

به برکت ماه رمضان، برای مسلمان فرصتی پیش می‌آید که باید از آن در راستای تقویت حیات معنوی و نشاط مادی خود استفاده کند. یکی از درس‌های بزرگ ماه رمضان که در خلال دعا و روزه و تلاوت قرآن در این ماه باید آن را فرا بگیریم و استفاده کنیم، این است که با چشیدن گرسنگی و تشنگی، به فکر گرسنگان و محرومان و فقرا بیفتیم.

مردم و مسئولان باید متوجه باشند که در ضیافت‌های ماه مبارک رمضان از اسراف پرهیز شود و سفره‌های افطار رنگین نباشد، چرا که به لحاظ اخلاقی در جامعه‌ای که مستمند زیاد وجود دارد، پهن کردن سفره‌های رنگین ضرورتی ندارد و چه بهتر که به جای آن از افراد محروم و کسانی که شاید برای افطارشان جز یک نان خالی ندارند دستگیری شود.

اسراف در سفره‌های ماه رمضان غیراخلاقی است

‌مدیرکل حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی با اشاره به فضیلت ماه مبارک رمضان اظهار داشت: اسراف و چشم و هم‌چشمی یکی از مشکلاتی است که بین خانواده‌ها دیده می‌شود در حالی که در ماه مبارک رمضان باید نسبت به نوع مصرف و چگونگی آن تجدید نظر شود.

حجت‌الاسلام محمدجواد قهرمانی با بیان اینکه رمضان ماه فضیلت روح است، افزود: هر قدر جسم انسان سبک‌تر باشد روح راحت پرواز کرده و به معنویات سریع‌تر می‌رسد. 

وی با اشاره به اینکه معده سنگین حال عبادت و مناجات را از انسان سلب می‌کند، خاطرنشان کرد: رمضان ماه ضیافت جسم نیست که به دلیل زیاده‌روی در خوردن زمینه عروج به سفر معنویت را از خود دریغ کنیم. ‌

قهرمانی اسراف در سفره‌های ماه رمضان را غیراخلاقی دانست و تصریح کرد: تمام مؤمنان باید تلاش کنند تا سفره‌هایی که در شأن انسان‌های اهل ایمان است بگسترانند و فقرا را به این میهمانی معنوی دعوت کرده و با آن‌ها همدردی کنند.

وی انجام صله رحم را از برکات سفره‌های افطاری در ماه رمضان عنوان کرد و گفت: تجدید دوستی با کسانی که از آنان قطع رابطه کرده بودیم، در ماه رمضان زمینه قرب انسان به خداوند را فراهم می‌کند. ‌

‌مدیرکل حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی اطعام روزه‌داران در ماه رمضان را یک سنت حسنه ذکر کرد و افزود: سفره افطاری در ماه رمضان نباید با نیت خودنمایی باشد، بلکه باید رضا و قرب الهی را در نظر بگیریم. ‌

وی گفت: انسان روزه‌دار برای کسب رضای خدا دوست دارد انسان‌های بیشتری را به خوان کرم خود دعوت کرده و از غذای ساده‌تری برای پذیرایی در سفره‌ها استفاده کند و با جلوگیری از اسراف و تبذیر بتواند سنت حسنه اطعام را در ماه رمضان زنده نگه دارد.

قهرمانی رمضان را فرصتی برای کسب معنویت و ارتقای ارزش‌های روحی برشمرد و خاطرنشان کرد: با انجام کارهای باطل و بی‌ارزش نباید این فرصت را از دست داد.

وی با اشاره به اثرات روزه در جسم و جان انسان گفت: روزه از سویی موجب تقویت ابعاد وجودی انسان از جمله ابعاد روحی و توانی او شده و از طرف دیگر باعث روی آوردن افراد به سوی تقوا و نیکی می‌شود.

قهرمانی ادامه داد: دوری از گناه در ماه رمضان موجب تمایل انسان برای دوری از شیطان در ماه‌های دیگر شده و زمینه‌ای برای کسب روزی حلال در جامعه ایجاد می‌کند.

وی در ادامه روزه را پایه‌گذار ترک گناه در جامعه عنوان و تصریح کرد: با نگاهی اجمالی به گذشته می‌توان این نتیجه را گرفت که در ماه رمضان ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش یافته و تمام این حرکات به دلیل معنویتی است که در این ماه نهفته است.

امام جمعه میاندوآب ادامه داد: مسئولان و مدیران دخیل در امر برخورد با روزه‌خواری در ماه رمضان را به فرهنگ‌سازی برای مقابله صحیح با این پدیده دعوت کرد و اقدامات مناسب را زمینه‌ساز اجرای درست و صحیح عقاید دینی توسط اقشار مختلف مردم دانست.

رمضان، ماه جلوگیری از اسراف

امام جمعه شاهین‌دژ در این مورد اظهار داشت: رمضان، ماه تقویت اراده، ایستادگی در برابر امیال درونی، دستگیری از فقرا و پرهیز از اسراف است تا با چنین رفتارهایی زندگی انسان امروزی شکلی معنوی به خود بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی باقری افزود: یکی از مواردی که در این ماه مبارک بیش از همه رایج شده و رونق می‌گیرد، اطعام کردن و افطاری دادن است.

باقری ادامه داد: متأسفانه بیشتر ما فرهنگ افطاری دادن در ماه رمضان را فراموش کرده و یا نمی‌دانیم که این سفره الهی چگونه باشد و چه کسانی بر سر این سفره‌ها حاضر شوند.

وی روزه را عامل تقویت اراده انسان دانست و ابراز داشت: این ماه فرصتی برای آشنایی با درد فقرا و مستمندان است، ما در رمضان روزه می‌گیریم تا از درد گرسنگی آنان آگاه شویم و در صورتی که ماه مهمانی خدا را با تجمل‌گرایی و اسراف سپری کنیم واژه‌ای به نام فقر و گرسنگی را هرگز درک نخواهیم کرد و کمک به نیازمندان را هم از یاد خواهیم برد.

وی با بیان اینکه با فضیلت‌ترین عمل در ماه رمضان تقوای کامل از معاصی و کسب فضائل معنوی و اخلاقی است، گفت: فلسفه روزه تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست و این تنها یک بعد روزه داری است حال آنکه ماه مبارک رمضان و روزه‌داری دارای ابعاد پیچیده‌تری است.

امام جمعه شاهین‌دژ با بیان اینکه اصل روزه‌داری رسیدن به تقوای الهی است، ادامه داد: با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان باید شعائر دینی مربوط به این ماه را حفظ کنیم و عموم افراد باید روزه‌دار باشند و کسانی که به دلیل بیماری و هر عذر دیگری قادر به گرفتن روزه نیستند نباید در ملأ عام روزه‌خواری کنند.

پرهیز از اسراف به معنویت بخشی ماه رمضان کمک می‌کند

امام جمعه پیرانشهر در این زمینه با بیان اینکه روحانیان و مبلغان وظیفه دارند تا در منابر به مردم تذکر دهند که از اسراف و تبذیر جلوگیری کنند، افزود: در این ماه با پرهیز از اسراف زمینه بهره‌مندی از امکانات مادی را برای نیازمندان فراهم کرده و فرهنگ احسان و نیکوکاری را در جامعه ترویج کنیم.

ماموستا مصطفی محمودی رمضان خاطرنشان کرد: ماه تزکیه، دوری از گناهان و دوری از رذایل اخلاقی است و باید از اسراف و تجمل‌گرایی به عنوان یکی از رذیله‌های اخلاقی پرهیز شود.

‌وی با اشاره به افطاری دادن در این ماه اظهار کرد: افطاری و اطعام در این ماه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و حسنه و پاداش الهی دارد، اما این سفره و نعمت الهی باید از اسراف مبرا و پاک باشد.

محمودی مهم‌ترین آسیب این اطعام کردن‌ها را چشم‌ و‌ هم‌چشمی عنوان کرد و گفت: همه ساله بر این تشریفات افزوده می‌شود و برخی از مردم نیز به ناچار در این مسیر قرار گرفته و از اخلاق قرآنی دور می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت اطعام نیازمندان و دستگیری فقرا خاطرنشان کرد: توصیه ائمه معصومان (ع) به این امر در ماه رمضان موجب تقویت حس نوع‌دوستی در جامعه می‌شود، اما در بیشتر موارد جای افراد فقیر و نیازمند بر سر این سفره‌ها خالی است./ج1

برچسب ها: ارومیه ، اسراف ، فقیر ، غنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.