72 هزار هکتار بافت فرسوده شهری و روستایی با جمعیتی بیش از 10 میلیون نفر در سطح استانهای مختلف کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به ضرورت مقاوم‌سازی بافتهای فرسوده در شیراز گفت: در دولتهای نهم و دهم بیش از هزار و 400 نقطه روستایی فرسوده و تخریبی در سطح کشور مرمت، بازسازی و مقاوم‌سازی شده اما نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی بافت های بیشتری در کشور هستیم زیرا که یک زلزله پنج ریشتری باعث ویرانی بخش عظیمی از بافتهای فرسوده کشور می شود.

حسن قدمی افزود: مقاوم‌سازی و بازسازی واحدها و بافت‌های فرسوده یکی از راهکارهای مهم برای اصل پیشگیری در مدیریت بحران است و موضوع مقاوم سازی باید به عنوان فرهنگ حاکم در سطح کشور نهادینه شود.

وی افزود: با توجه به اینکه 95 درصد ایران بروی گسل زلزله قرار دارد برای مقابله با حوادث و بلاهای طبیعی باید نگاهمان را تغییر دهیم و در عملکردها مدیریت مناسب را اعمال کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به هزینه‌های سنگین ناشی از حوادث و بحران‌های انسانی و طبیعی افزود: هزینه‌های لازم برای پیشگیری از حوادث و خسارت‌ها در مواقع بحرانی، یک ‌دهم هزینه‌های لازم برای جبران خسارت و امداد رسانی پس از حادثه است.

قدمی به نقش کلیدی مدیریت بحران در جوامع در حال توسعه اشاره کرد و افزود: در صورتی که جامعه‌ای در طرح جامع مدیریت بحران مشکل داشته باشد به هنگام وقوع حوادث با معضل بزرگی رو به رو می‌شود و با توجه توسعه و حادثه‌خیز بودن ایران توجه به مدیریت بحران در آن بسیار ضروری است.

معاون وزیر کشور گفت: تدوین طرح جامع مدیریت بحران و خطرپذیری کشور ، ایجادهماهنگی بین دستگاه‌ها و تشکیل شورای عالی مدیریت بحران به ریاست رئیس‌جمهور از جمله اقداماتی است که در زمینه مدیریت بحران در کشور انجام شده است.
برچسب ها: بافت ، فرسوده ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.