وزنه‌بردار سنگين‌وزن معلول كشورمان كه قرار است در مسابقات پارالمپيك شركت كند، قصد دارد در اين رقابت‌ها ركوردشكني جالبي داشته باشد تا نامش در كتاب ثبت ركوردهاي جهاني و گينس نوشته شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خرنگاران،  اين روزها بر شدت تمريناتش افزوده چراكه مي‌خواهد به قولي كه از مدتي قبل به مسئولان ورزش داده و آن هم بالا بردن وزنه بيش از 300 كيلوگرم است، جامه عمل بپوشاند. سيامند رحمان، گرچه اين روزها با انگيزه تمرين مي‌كند، اما گلايه‌هايي هم از مسئولان دارد. در ادامه گفت‌وگوي اين وزنه‌بردار معلول كشورمان را از نظرتان می گذرانیم.

همان‌طور كه بهداد سليمي در مسابقات المپيك، اميد اول ایران براي كسب مدال طلاست، شما نيز اميد جامعه ورزش در رقابت‌هاي پارالمپيك محسوب مي‌شويد؟
ان‌شاءالله با تمريناتي كه مربيان برايمان در نظر مي‌گيرند و تلاشي كه مسئولان فدراسيون انجام مي‌دهند، بتوانيم مدال خوش‌رنگ طلا را براي كشور عزيزمان به ارمغان بياوريم.

به شكست ركورد هم فكرمي‌كني؟
در وهله نخست بايد مدال طلايم را قطعي كنم تا با دست پربه كشورم برگردم كه این خود يك افتخار بزرگ محسوب مي‌شود. بعد از اينكه توانستم مدال طلايم را قطعي كنم، به سراغ شكستن ركورد دنيا در رشته سنگين‌وزن معلولان خواهم رفت.

هدفت چه ركوردي است؟
قول مي‌دهم بالاي 300 كيلو وزنه بزنم تا ان‌شاءالله اين ركورد كه يك ركورد تاريخي است، به اسم من ثبت شود. حتي قرار است در كتاب گينس نيز ثبت شود.

با این شرایط بايد تمرينات خيلي سختي را پشت سر گذاشته باشي؟
دقيقا همين‌طور است، مربيان و مسئولان فدراسيون جانبازان و معلولان نيز خيلي برايم زحمت كشيدند تا به اين آمادگي دست يابم.

ساير وزنه‌برداران معلول كشورمان نيز در شرايطي مشابه تو قرار دارند؟
آنها هم به خوبي تمرين‌شان را انجام مي‌دهند و به نظرم وزنه‌برداران معلول كشورمان در رقابت‌هاي پارالمپيك پيش‌رو ركوردهاي خوبي از خود به جا بگذارند و در كل عملكرد قابل قبولي داشته باشند.

آيا از لحاظ امكانات، آنچه كه تاكنون برايتان در نظر گرفته‌اند رضايت‌بخش بوده؟
اگر واقعيت را بخواهيد امكانات بايد بهترشود. الان الحمدالله شرايط خوب است. اما مي‌توانند امكانات بهتري را براي ورزشكاران معلول در نظر بگيرند چراكه به هر حال آنها با معذوراتي مواجه هستند كه مسئولان ورزش بايد به آنها توجه ويژه‌اي داشته باشند.

طي دوره‌هاي اخير پارالمپيك، همواره ورزشكاران كشورمان عملكرد قابل توجهي داشتند. حتي در دوره قبل اين رقابت‌ها كه ورزش كشور با تنش‌هايي روبرو بود. اما ورزشكاران پارالمپيك توانستند از حيثيت ورزش كشورمان دفاع كنند؟
من بسيار اميدوارم هم ورزشكاران المپيكي و هم پارالمپيكي در لندن عملكرد بسيار قابل قبولي خواهند داشت تا در نهايت دل مردم كشورمان نيز شاد شود.

رقيبان اصلي‌ات براي كسب مدال طلا از چه كشورهايي هستند؟
رقيب اصلي وزنه‌بردارعراقي است كه ان‌شاءالله او را هم در بالا بردن وزنه ناكام خواهم گذاشت، چراكه در آخرين ركوردي كه زدم 40 كيلو بيشتر از او بود. اين درحالي است كه در رشته وزنه‌برداري، حتي يك كيلوگرم هم تعيين‌كننده است و من توانستم 40 كيلو بالاتر از حريف اصلي‌ام وزنه‌ بزنم.

پس مي‌توان ادعا كرد از هم‌اكنون مدال طلايت قطعي است؟
ان‌شاءالله در رقابت‌هاي پارالمپيك لندن هم طلا بگيرم ، من درهرمسابقه‌اي كه شرکت کرده‌ام توانسته‌ام طلا بگيرم، ان شاء الله آنجا هم رنگ مدالم طلايي باشد. اما هيچ‌گاه نمي‌گويم گرفتن مدال طلا صددرصد است.

طي چند سال اخير، صاحب چندين مدال طلاي مسابقات جهاني و آسيايي شده‌اي . اما اولين‌بار است در رقابت‌هاي پارالمپيك شركت مي‌كني؟
بله، من طي چند سال گذشته به عضويت تيم ملي درآمدم و در اين مدت با قدرت تمام در هر مسابقه‌اي كه اعزام مي‌شدم هدفم فقط كسب مدال طلا بود كه با لطف خدا و تلاش مربيان به آن دست يافته‌ام . در حال حاضر فقط به فكر مدال طلاي المپيك هستم.

 
بعد از اینکه اعلام شد موفق به مهار وزنه 300 کیلویی شدی، خیلی‌ها گفتند سیامند اگر از ناحيه پا معلول نبود ركوردهايی به مراتب بهتر از حسين رضازاده و بهداد سليمي را از خود به‌جا مي‌گذاشت ؟
بهداد در يك‌ضرب 214 كيلو وزنه زده است اما من براي 300 كيلوگرم و حتي بيشتر تلاش مي‌كنم. به طور يقين اگر سالم بودم ركورهاي خيلي خوبي را به‌جا مي‌گذاشتم. البته شرايط وزنه‌برداري براي پارالمپيكي‌ها تفاوت زيادي با وزنه‌برداري دارد كه از لحاظ جسماني مشكلي ندارد.

با اين تفاصيل فكر مي‌كنم شما اگر سالم بوديد، ركورد افسانه‌اي 500 كيلو در دو ضرب هم برایت دست ‌يافتني بود.

وقتي قرار است يك‌ضرب وزنه بالاتر از 300 كيلوگرم را بزنم، آن‌وقت نمي‌توانستم 500 كيلو را در دوضرب بزنم؟ در حالي كه ركورددار دنيا در اين ارتباط، وزنه نزديك به 470 كيلوگرم توانسته بردارد.

به هر حال بايد قبول كرد زدن 500 كيلوگرم در دوضرب كار بسيار دشواري است؟
صددرصدهمين‌طور است. من هم معتقدم كار بسيار دشواري است اما به‌طور يقين با تمرينات و همچنين شرايط ژنتيكي، يك ورزشكار مي‌تواند به قله‌هاي خيلي بالاتري دست يابد.

با توجه به اينكه اولين پارالمپيك را تجربه مي‌كني، در دوره‌هاي بعدي اين مسابقات نيز اين فرصت را خواهي داشت تا ركوردهايت را افزايش دهي؟
بايد ببينم شرايط چگونه پيش مي‌رود. اما هدف خودم اين است كه تا 2 پارالمپيك ديگر حضور داشته باشم. بعد از آن شايد از دنياي ورزش حرفه‌اي خداحافظي كردم.

با توجه به سن كمي كه داري، مي‌تواني بيشتر از اينها به فعاليتت در رشته وزنه‌برداري ادامه دهي؟
وزنه‌برداري رشته بسيار سنگيني است كه هر آن اين احتمال وجود دارد كه دچار آسيب‌ديدگي شوي، به همين دليل بسياري از وزنه‌برداران با مواجهه با مصدوميت‌هاي شديد مجبور هستند ورزش حرفه‌اي را كنار بگذارند، به همين دليل هم گفتم بايد ببينيم شرايط چگونه رقم مي‌خورد.

گويا مسئولان وزارت ورزش و جوانان آن‌طور كه به ورزشكاران المپيكي مي‌رسند، به پارالمپيكي‌ها رسيدگي نمي‌كنند؟
وی به حمایت گفت: تاكنون رسيدگي‌ها در اين حوزه هم خوب بوده. اما انتظار رسيدگي بيشتري داريم تا همان‌طور كه شما گفتيد تفاوتي بين ورزشكاران المپيكي و پارالمپيكي به‌وجود نيايد. به هر حال بايد پذيرفت ورزشكاران پارالمپيكي با وجود مشكلات جسماني كه دارند، ورزش مي‌كنند و در اين شرايط نباید زحمات آنها ناديده گرفته شود.

از پاداش‌هاي تعيين شده براي كسب مدال المپيك راضي هستي؟
پاداش خوب بوده اما بايد به مانند دستمزد فوتباليست‌ها بيشترشود. اگر پاداش‌ها بيشتر شود، به‌طور يقين انگيزه يك ورزشكارهم براي كسب مدال دوچندان مي‌شود تا در نهايت به سبد مدالي كشورمان اضافه شود.

خود تو به پاداش فكر مي‌كني؟
به‌طور يقين تعيين پاداش در روحيه يك ورزشكار حرفه‌اي تاثير مي‌گذارد. اما من مي‌‌توانم قسم بخورم اكثريت ورزشكاران المپيكي و پارالمپيكي بيشتر به عشق خانواده و مردم پا به اين مسابقات مي‌گذارند تا با كسب مدال برايشان افتخارآفريني كنند وگرنه اين پاداش‌ها در مقابل زحماتي كه ورزشكاران المپيكي مي‌كشند، مبلغ ناچيزي است.

در پايان اگر حرفي داري در خدمت هستيم؟
فقط از مردم مي‌خواهم ما را دعا كنند تا از لندن با دست پر برگرديم.
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: ورزشکار ، معلول ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار