قرص "تراوادا" درکاهش خطر ابتلا به ويروس اچ آي وي نقش موثري دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از نيوز اينترنشنال پاکستان در پايگاه اينترنتي خود نوشت: در نخستين گام سرنوشت ساز در تلاش سي ساله جهاني براي مقابله با ويروس اچ آي وي(ايدز)، اداره دارو و غذاي آمريکا نخستين دارويي که خطر ابتلا به عفونت اچ آي وي را کاهش مي دهد، تاييد کرد.
 
اداره دارو و غذاي آمريکا قرص تراوادا را براي کاهش خطر ابتلا به ويروس اچ آي وي موثر دانست. بنا به گزارش اين موسسه قرص تراوادا براي کاهش خطر ابتلا به اين ويروس خطرناک در افرادي که در معرض آن قرار دارند- از جمله افرادي که شرکاي جنسي مبتلا به اين ويروس دارند- به شدت کاهش مي دهد. تراوادا تنها قرص در دنيا است که  براي نخستين بار براي پيشگيري از ابتلا به ويروس اچ آي وي در افرادي که تا کنون به اين ويروس مبتلا نشده اند، موثرشناخته و تجويز خواهد شد.
 
انتظار مي رود تجويز اين دارو به افراد سرعت گسترش و شيوع اچ آي وي را در دنيا کاهش دهد. هر ساله پنجاه هزار مورد جديد افراد مبتلا به اچ آي وي در دنيا شناسايي مي شود. در حال حاضر در سراسر دنيا ميليونها انسان به اين ويروس آلوده مي شوند که در صورت عدم درمان و پيشگيري سرانجام به بيماري ايدز مبتلا خواهند شد. موضوع نگران کننده تر اين است که ميليونها نفر در دنيا بدون اينکه خود اطلاع داشته باشند ناقل اين ويروس هستند.
 
از سال 2004 تا کنون قرص تراوادا براي درمان افرادي که به ويروس اچ آي وي آلوده شده اند، تجويز مي شود. اما در مطالعات جديدي که از سال 2010 آغاز شد، محققان دريافتند از تراوادا مي توان به عنوان داروي پيشگيرانه براي افرادي که تا کنون به ويروس اچ آي وي آلوده نشده اند نيز استفاده کرد. در اين مطالعه سه ساله محققان دريافتند تجويز روزانه مقدار معيني از اين دارو به هم جنسگرايان مي تواند چهل و دو درصد خطر ابتلا به آچ آي وي را در افراد کاهش دهد. البته استفاده از راه هاي پيشگيري ديگر نيز پيشنهاد مي شود. مطالعه ديگر نشان داد تجويز تراوادا به زوج هايي که يکي از آنها به ويروس اچ آي وي مبتلا است، مي تواند تا هفتاد و پنج درصد خطر آلوده شدن فرد سالم به اين ويروس را کاهش دهد.
 
اين روزنامه نوشت: صدور مجوز اداره دارو وغذاي آمريکا براي قرص تراوادا راه را براي ورود اين قرص به داروخانه هاي هموار کرده است.  
 
البته انتقادهايي درباره يافته هاي اين تحقيق وجود دارد. برخي کارشناسان معتقدند انتشار خبر تاثير تراوادا در کاهش ابتلا به اچ آي وي نوعي ايمني کاذب و در نتيجه کاهش مراقبت و خودداري از رفتارهاي جنسي پر خطر در افراد ايجاد مي کند./عط
برچسب ها: اچ آی وی ، شناسایی ، ویروس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار