آکادمي علوم چک از مرگ دانشمند سازنده داروي بيماري اچ‌آي‌وي در سن 75 سالگي خبر داد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران، آنتونين هولي که نقش مهمي را در توليد داروهاي اچ‌آي‌وي و ايدز ايفا کرده، در روز دوشنبه(26 تير) مصادف با تائيد اولين داروي مقابله با ويروس ايدز توسط قانونگذاران بهداشت آمريکا که وي در توليد آن سهم بسزايي داشته، درگذشت.


داروي ترووادا از ايجاد عفونت در افرادي که در معرض خطر بالاي ابتلا به ويروس مسبب بيماري ايدز هستند، جلوگيري مي‌کند.


اين قرص شامل داروي viread بوده که هولي با همکاري يک ويروس‌شناس براي درمان ويروس اچ‌آي‌وي آنرا توليد کرده بود.


هولي که چندين جايزه معتبر از جمله جايزه علوم دکارت اتحاديه اروپا را در سال 2001 دريافت کرده بود، همچنين در توليد داروي vestide براي درمان تينيت در بيماران مبتلا به ايدز و hepsera در درمان هپاتيت بي کمک کرده است.


اين دانشمند چک در پي مبارزه با يک بيماري طولاني‌مدت ناشناخته درگذشت.


زدنک هاولاس، رئيس سابق موسسه شيمي آلي و بيوشيمي در آکادمي علوم چک که براي 22 سال از همکاران هالي در اين موسسه بود، اظهار کرد: مرگ هولي يک فقدان بزرگ است. وي در ميان بزرگتريزن دانشمندان و شيميدانان بوده و خواهد بود.


هاولاس همچنين افزود: وي از يک استعداد خاص براي مشاهده يک ساختار شيميايي و اظهار نظر سريع در مورد ارزشمند بودن کار بيشتر بر روي آن و امکان تاثيرگذاري آن برخوردار بود.


هولي تحت قوانين کمونيستي کشور چکسلواکي سابق، از نظارت بر دانشجويان محروم شده و به تنهايي و با همکاري يک تکنسين به کار خود ادامه مي‌داد.


پس از سقوط رژيم کمونيستي در سال 1989 وي اجازه يافت که تيم خود را تشکيل داده و در دانشگاههاي چک به سخنراني پرداخت. در سال 2008 وي موفق به دريافت رتبه استاد افتخاري در دانشکده شيمي دانشگاه منچستر در انگليس شد./ع
برچسب ها: ایدز ، دارو ، سازنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.