عراق كشوري در جنوب غرب آسياست با جمعيتي بالغ بر 30 ميلون نفر كه از ميان آنها 98 درصد مسلمان هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بارويت هلال ماه رمضان مسلمان كشور عراق با نواختن طبل رسيدن موسم روزه داري را به ديگران خبر مي دهند. در اين كشور صميميت مسلمانان به حدي است كه مردم در هنگامه افطار غذاهاي خود را درون سيني به مساجد مي آورند تا در كنار يكديگر روزه خود را بگشايند.

شهرهاي زيارتي كربلا و نجف در ايام رمضان حال و هوايي عرفاني خاصي را به خود مي گيرند. يكي از سنت هاي دير پاي شيعيان عراق اين است كه از يك هفته مانده به رسيدن ماه مبارك پاي پياده از شهرهاي خود به سمت حرم حپرت امام حسين (ع)، حضرت عباس (ع) و حضرت علي (ع) روانه مي شوند و ديگران نيز در جاده ها از اين زائران با آب و غذا پذيرايي مي كنند.


در   شب قدر جمعيت انبوهي در اين حرمين شريف گرد هم جمع مي آيند به نحوي كه ديگر هيچ جاي خالي در اين زيارت گاه ها باقي نمي ماند.


با به انتها رسيدن ماه مبارك و فرا رسيدن موسم عيد فطر در اين كشور سه روز تعطيلات عمومي اعلام مي شود. در اين روزها مسلمانان عراق به شكرانه يك ماه عبادت پروردگار جشن مي گيرند و و براي تهيه لباس هاي نو به بازارها روانه مي شوند.

در روز عيد فطر سني كهن در ميان مسلمانان عراق وجود دارد مبني بر اينكه همه اعضا خانواده گرد هم جمع مي شوند و دسته جمعي شيريني به نام ( كليجه) مي پزند و در روز عيد با آن از ميهمانان خود پذيرايي مي كنند.


 در سال هاي اخير حتي گراني مواد غذايي و كمياب شدن اين نوع كالاها نيز مردم را از نذري  و افطار دادن باز نداشت و مسلمانان اين كشور همچنان مثل قبل به رسم و رسومات خود پايند ماندند./م

برچسب ها: رمضان ، کربلا ، نجف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار