رئیس ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین از آغاز اجرای طح های تحقیقاتی لوبیا در این ایستگاه خبرداد.

 

غدیری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک گفت: امسال 10طرح تحقیقاتی كاشت شده كه هشت طرح تحقیقی آن در زمینه های اصلاح بذر،آفات وبیماریها ،تغذیه بیولوژیك و ارقام متحمل به تنش خشكی است .

وی اظهارداشت : دو طرح ویژه نیز اصلاح روشهای آبیاری و ساماندهی و معرفی ارقام جدید لوبیا پاچ باقالی اجرا شده است .

وی در ارتباط با ویژگی یكی از این طرحهای خاص گفت :در این طرح استفاده از روشهای آبیاری نواری یا طیپ در تولید محصول لوبیا تحقیق می شود .

وی ادامه داد:در این طرح ویژه علاوه بر ارزیابی صفات عملكرد محصول واجرای آن سایر فاكتورها نظیر میزان صرفه جویی در مصرف آب و بررسی نسبت هزینه به سود ارزیابی وتحقیق می شود .

غدیری در ارتباط با طرح ویژه دیگر خاطر نشان كرد: این طرح ساماندهی و معرفی ارقام جدید لوبیا پاچ باقالی است كه به درخواست جهاد كشاورزی گیلان در ایستگاه تحقیقات لوبیا خمین در حال اجرا است.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح 500 میلیون ریال اعتبار تخصیص داده شده است .

وی با بیان اینكه اجرای هر طرح تحقیقی از دو تا 10سال زمان می برد خاطر نشان كرد : ارائه طرحهای تحقیقاتی مهم و كاربردی ،برنامه ریزی برای اصلاح ارقام لوبیا ،ارتباط با مراكز علمی معتبر از جمله ویژگیهای منحصر این ایستگاه تحقیقاتی است .

ایستگاه تحقیقات لوبیای خمین یكی از مهمترین مراكز تحقیقاتی لوبیا در كشور است كه دارای دستاوردهای علمی وكاربردی بسیاری است ./س

برچسب ها: طرح تحقیقات ، لوبیا ، خمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.