آموزش برنامه‌اي براي مديريت استرس مي‌تواند به كاهش فعاليت بيماري مولتيپل اسكلروزيس يا ام اس كمك كند.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه نورولوژي آمريكا محققان با انجام مطالعه‌اي بر روي 121 فرد مبتلا به بيماري ام اس و قرار دادن تعدادي از آنها در يك برنامه آموزشي 10 ماهه مديريت استرس و مقايسه با گروه شاهد دريافتند كه مهارت‌هاي آموزشي كنترل كردن استرس مي‌تواند از شدت اين بيماري جلوگيري كند.

براساس اين گزارش محققان افراد مورد مطالعه را در جلسات 50 دقيقه‌اي ديدار با 16 روانشناس قرار دادند و مهارت‌هايي جهت حل مشكلات، ايجاد آرامش و افزايش فعاليت‌هاي مثبت و حمايت‌هاي اجتماعي را به آنان آموختند.

اين گزارش همچنين مي‌افزايد كه به منظور تأثير بيشتر در گروه مورد آزمايش، آنها را به حضور در جلسات اختياري براي مديريت خستگي و كاهش اضطراب و درمان بي‌خوابي تشويق كردند و در پايان مطالعه، نتايج را با گروه شاهد باقي‌مانده در ليست انتظار مقايسه كردند.

نتايج حاصل از اين گزارش با استفاده از يك پرسشنامه حاكي است كه وجود برنامه آموزش مديريت استرس در گروه مورد مطالعه منجر به كاهش پيشرفت ضايعات جديد و صدمات مغزي شده است و اثرات استفاده از اين آموزش بسيار غيرمنتظره بوده است.

گفتني است: بيماري ام اس يك بيماري مزمن اتوايميون است كه در سيستم مركز عصبي انسان رخ مي‌دهد و مبتلايان به اين بيماري اغلب بزرگسالان جوان هستند و اين بيماري مي‌تواند به صورت كاملاً خوش خيم و يا بدخيم همراه با پيشرفت سريع باشد./ح
برچسب ها: استرس ، ام اس ، روانشناس ، مغز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.