در حال حاضر مشخص شده كه درمان ام‌ اس تنها به حوزه مغز و اعصاب محدود نمي‌شود، بلكه تغذيه، روانشناسي و توانبخشي نيز در درمان آن موثر است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دكتر حسين كرمان‌پور در گردهمايي حاميان انجمن ام اس كه شب گذشته در تالار آبگينه برگزار شد، گفت: خانواده در نظام سلامت شامل پدر و مادر، پدر و مادر پدر و مادر، نوه‌ها و نتيجه‌ها مي‌شود، اما خانواده در نظام ثبت‌احوال به معناي مادر، پدر و فرزندان است.
 
وي تاكيد كرد: معمولا خانواده‌ها بر اساس تعريف ثبت‌احوال به بيماري‌هاي ويروسي و واگيردار مبتلا مي‌شوند، اما بر اساس تعريف خانواده در نظام سلامت دچار بيماري‌هاي ژنتيك مانند عوارض قلبي عروقي مي‌شوند.
 
دبير اجرايي نهمين كنگره بين‌المللي ام‌ اس درباره ويژگي‌هاي اين رويداد، اظهاركرد: تاكنون در زمينه درمان مبتلايان به ام‌اس، متخصصان مغز و اعصاب‌، محور محسوب مي‌شدند، چون اين بيماري سلسله اعصاب مركزي را گرفتار مي‌كند، اما در حال حاضر مشخص شده كه درمان ام‌ اس تنها به حوزه مغز و اعصاب محدود نمي‌شود، بلكه تغذيه، روانشناسي و توانبخشي نيز در درمان آن موثر است.
 
وي افزود: متخصصاني مانند ايمني‌شناسان در شناسايي و درمان ام اس نقش مهمي دارند، بنابراين در كنگره نهم متخصصان رشته‌هاي مختلفي چون ژنتيك، روانشناسي، مغز و اعصاب، جراحي مغز و اعصاب، چشم، بيماري‌هاي داخلي، روانپزشكي، شركت مي‌كنند.
 
كرمان‌پور تصريح كرد: پرستاران در درمان بيماري ام اس نقش زيادي دارند، علاوه بر آن نحوه برخورد پزشكي كه براي نخستين بار قرار است ابتلا به ام اس را به اطلاع بيمار برساند، بسيار مهم است و نحوه اطلاع دادن او به بيمار، نقش مهمي بر درمان بيمار دارد.
 
اين عضو هيات مديره انجمن ام اس افزود: پزشكان عمومي نقش ويژه‌اي در شناسايي و ارجاع درست بيماران ام اس دارند. در اين جهت لازم است كه پزشكاني كه قرار است در طرح پزشك خانواده فعاليت كنند، توانايي‌هاي لازم را در شناسايي علائم اوليه ام اس و ارجاع صحيح بيماران به متخصصان داشته باشند.
 
وي در پايان با بيان اينكه ام اس، سرطان نيست، تاكيد كرد: اين بيماري جزو موارد واگيردار محسوب نمي‌شود و هنوز علت اصلي آن مشخص نيست. جوانان به ويژه زنان بيشتر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند./عط
برچسب ها: ام اس ، ژنتیک ، مغز ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار