به گزارش
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عبدالعلي صاحب محمدي در مراسم افتتاح اولين كارخانه تخصصي ساخت لوكوموتيو در ايران با بيان اينكه از مجموع 7 كارخانه توليد لوكوموتيو و واگن در كشور سه كارخانه در زمان دولت نهم و دهم به ثمر رسيده است، گفت: وجود 43 درصد كل ظرفيت توليدي ناوگان ريلي مربوط به دولت نهم ودهم است كه شامل 178 شركت سازنده قطعات است.
وي ادامه داد: در سال 89 كارخانه توليد سوزن براي اولين بار در كشور راه اندازي شد كه خوشبختانه در اين زمينه به خودكفايي رسيده ايم.
صاحب محمدي تصريح كرد: محورهاي توسعه اي شبكه ريلي شامل گسترش شبكه ريلي، بومي سازي، استفاده از ظرفيت بخش خصوصي، افزايش پيمانكاران، روشهاي تجهيز منابع و ارتقا ظرفيت هاي موجود است.
معاون وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: امروزه ظرفيت توليد 3 هزار واگن باري، 300 واگن مسافري و 200 لوكوموتيو را در كشور داريم به طوري كه حدود 2 هزار نفر در شبكه ريلي كشور فعاليت مي كنند.
صاحب محمدي گفت: هم اكنون 7 هزار ميليارد تومان به منظور توسعه صنعت ريلي، تجهيز منابع شده كه شامل سرمايه گذاري به صورت BOT و فاينانس است.
وي اعلام كرد: خوشبختانه زمان احداث پروژه هاي ريلي به شدت در حال كاهش است به طوري كه 180 كيلومتر خط آهن در مسير بافق-بندرعباس ظرف 11 ماه به بهره برداري رسيد و اين نشان از ظرفيت بالاي اجرايي در كشور است.
وي اضافه كرد: طي مدت امسال 420 كيلومتر خط ريلي توسط راه آهن به بهره برداري مي رسد و به همين مقدار نيز توسط شركت ساخت و زيربناهاي حمل و نقل كشور خط آهن افتتاح مي شود.
مدير عامل شركت راه آهن اظهار داشت: بزرگترين پروژه برقي كردن محور تهران به مشهد به روش BOT در حال اجراست كه سرعت مسير را به 200 كيلومتر در ساعت مي رساند و زمان سير را به 6 ساعت كاهش مي دهد.
وي ادامه داد: امسال 30 رام قطار به بهره برداري مي رسد.
صاحب محمدي اضافه كرد: طي سه سال گذشته تنها 105 لوكوموتيو به ناوگان كشور اضافه شده است و براي اولين بار در كشور 2 هزار كيلومتر راه آهن تراك بندي و APC شده است كه ظرفيت جابجايي را دو برابر خواهد كرد.
وي به شركت مپنا اشاره كرد و گفت: اين كارخانه با سرمايه گذاري 480 ميليون يورويي قابليت تامين نياز داخل كشور و صادرات را خواهد داشت و ظرف سه سال آينده 120 لوكوموتيو توليد مي كند./عب