PRP یک شیوه جدید درمانی است که از پلاکت ها غنی شده از پلاسما برای درمان بیماری استفاده می شود اما این شیوه درمانی هنوز از هیچ مرکزی، مجوز فعالیت کسب نکرده است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ از میان روش ها و تکنولوژی های جدید درمانی که روزانه به گوش می رسد شاید تنها تعدادی از آنها توانایی انجام ادعاهای صورت گرفته را داشته باشند.یکی از این شیوه های درمانی جدید پی آر پی است که قبل از اینکه وارد کار تحقیقاتی شود وارد بازار تبلیغاتی شده و معضلات زیادی را ایجاد کرده است، شیوه نوپایی که اما و اگرهای زیادی به دنبال دارد.

دکتر مسلمی، مدیر اداره بازرسی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: در علوم پزشکی همواره پیشرفت های متعددی صورت می گیرد یکی از این پیشرفت ها شیوه درمان پی آر پی است که در چند سال گذشته مطرح شده اما تحقیقات زیادی در این مسیر کامل نشده است حتی ما در بحث پی آر پی مقالات زیادی داریم اما همه این مقالات حتما پی آر پی را تأیید نکرده اند.

وی گفت: در بحث علمی PRP دچار مشکلات علمی متعددی هستیم چون تحقیقات زیادی انجام نشده این تکنیک وارد بازار درمانی شده و قطعأ معضلات زیادی را هم ایجاد کرده است بنابراین با توجه به اینکه هنوز از نظر علمی تأییدیه نگرفته نمی تواند وجاهت قانونی داشته باشد.

مسلمی تصریح کرد: PRP پلاکت های غنی شده در پلاسما است یعنی خون فرد را می گیرند و توسط کیت های مخصوص غنی کرده و پلاکت ها را جدا می کنند و دوباره به فرد تزریق می کنند این کار باعث می شود سلولهای خفته مجرد بیدار شوند.

بسیاری از دانشمندان معتقدند همانطور که سلول های سالم بدن را دوباره می توانند احیا کنند پس سلولهای مستعد به سرطان را هم می توان احیا کرد بنابراین اكنون بحث PRP یک شمشیر 2 لبه است یعنی چون هنوز تأییدیه کامل درباره درمان گرفته نشده پس امکان ایجاد سرطان را برای بسیاری از افراد که با PRP خود را درمان می کنند هم وجود دارد.

در سیستم های نظارتی ضعف بزرگی وجود دارد
دکتر مسلمی در ادامه افزود: وضعیت درمانی در PRP بسیار مهم است متأسفانه تبلیغات زیادی در نشریات در این زمینه صورت می گیرد و بسیاری از پزشکان بدون اینکه مجوز فعالیت در این زمینه را کسب کرده باشند اقدام به تبلیغات می کنند.

وی گفت: مردم نباید فریب تبلیغات را بخورند اما متاسفانه یک ضعف بزرگی در سیستم های نظارتی ما وجود دارد که به صورت مکتوب هیچ اجازه ای برای تبلیغات ندارند اما جلوی آنها نیز گرفته نمی شود.

PRP باید در مراکز تحقیقاتی صورت گیرد

ناصر آقایی، کارشناس علوم آزمایشگاهی در ادامه افزود:  PRP محصولی است که می تواند برای بیماران مختلف با دردهای عضلانی، کارهای زیبایی و رشد مو استفاده شود اما به شرطی که در مراکز آزمایشگاهی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه خودم دیدم که در آشپزخانه های بعضی مراکز و حتی آرایشگاه ها که کارهای زیبایی انجام می دهند با شرایط کاملا غیر استریل کیت های این محصول که غیر مجاز هستند تهیه می کنند و از آن برای تزریق استفاده می کنند که این کار بسیار خطرناکی است و باعث آلودگی و  مسائل خطر ساز بری سلامتی بدن می شود.

PRP اثر ثابت شده ای در زمینه زیبایی ندارد

دکتر رضا رباطی متخصص پوست و مو در ادامه افزود: متاسفانه اکثر مواردی که در تبلیغات ادعا می شود غیر واقعی است و هنوز اثر بخشی مشخصی برای این شیوه درمانی وجود ندارد از طرف دیگر هنوز عوارض دراز مدت این روش شناخته شده نیست.

وی گفت: شاید بتوان گفت که PRP در حد تبلیغاتی که درباره اثر بخشی بر جوان سازی، رفع تیرگی دور چشم می شود هنوز هیچ اثر ثابت شده علمی ندارد متاسفانه تبلیغات همگی اغواگری است و حتی بسیاری از مراکزی که این تبلیغات را انجام می دهند با اصول صحیح PRP آشنایی ندارند و حتی از مراقبت های قبل و بعد آن نیز بی اطلاع هستند به گونه ای که تزریق PRP با کیت مخصوص را با تزریق یک سروم معمولی اشتباه می گیرند.

PRP در آرتروزهای شدید هیچ تاثیری ندارد

دکتر رئیس السادات، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در ادامه افزود: متاسفانه تبلیغات زیادی در زمینه درمان با PRP برای آرتروز که هزینه های زیادی را برای جامعه به دنبال دارد هیچ درمانی قطعی نداریم البته راه کارهای زیادی از جمله کاهش وزن و درمان های مکمل که می تواند غضروف سازی کند وجود دارد اما درمان قطعی نیست.

وی گفت: ما در آرتروزهای شدید به هیچ وجه توصیه به PRP نمی کنیم در واقع PRP درمان قطعی نیست، معجزه نیست و جایگزین جراحی هم نیست و مردم باید این تبلیغات فریبنده را در نظر بگیرند که ما هیچ اعتقادی به این نوع درمان نداریم.

وزارت بهداشت به دنبال جمع آوری کیت های غیر استاندارد است
 
محمدی بازرس وزارت بهداشت در ادامه افزود: متاسفانه ابزاری که برای انجام PRP مورد استفاده قرار می گیرد کیت های مخصوصي است که به صورت قاچاق از مراجع غیر رسمی وارد کشور می شود و اکثرا نیز از چین وارد می شود و مورد استفاده برخی از افراد قرار می گیرد.

وی گفت: بیمارانی که این کیت ها برای آنها مورد استفاده قرار گرفته دچار معضلات متعددی شدند و حتی آن دسته که برای اعمال زیبایی از این کیت ها استفاده کردند دچار تورم و ضایعات پوستی شدند البته توانستیم تعداد زیادی از این محموله های قاچاق را جمع آوری کنیم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناهید
۰۷:۵۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۳
سلام لطفقا تکلیف مردمو روشن کنید بعضی از سایتها میگن PRP خوبه بعضی میگن خوب نیست اخرش کی درست میگه
آخرین اخبار