کارشناس غربي گفت تحولات اخير منطقه خاورميانه رژيم صهيونيست را در بخش تامين انرژي مورد نياز با مشکلات جدي مواجه کرده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني استراتفورد ؛ ريوا بهالا کارشناس بخش امنيت انرژي در مصاحبه با اين شبکه  گفت: اسرائيل در چند دهه گذشته بخش عمده اي از انرژي خود را در بخش برق و مصارف صنعتي با بکارگيري گاز طبيعي تامين کرده است. در اين مدت حدود چهل درصد از گاز مورد استفاده اسرائيل از مصر تامين مي شد. اما بحران سياسي جاري در مصر و تحولات اين کشور در دوره انتقال و همچنين حملات مداوم به خطوط لوله انتقال گاز از مصر از به اسرائيل باعث شده اند گزينه هاي قديمي براي اسرائيل در بخش تامين گاز مورد نياز بشدت محدود شوند.

اين کارشناس غربي گفت تحولات منطقه باعث شده که اسرائيل براي تامين انرژي مورد نياز خود گزينه هاي ديگري را جستجو کند و در اين بخش موفقيت هاي قابل توجهي هم بدست آورده است.

 در همين راستا اسرائيل در بخش کشف منابع جديد گازي در مناطق ساحلي دستاوردهاي خوبي داشته است. استخراج گاز از برخي منابع ساحلي شروع شده است. از سوي ديگر روابط اسرائيل با کشورهاي منطقه از جمله ترکيه در سال هاي اخير بحراني شده است علت آن هم تلاش ترکيه براي تقويت نقش و نفوذ خود در منطقه است و مقامات ترکيه تلاش مي کنند خود را از اسرائيل دور کنند.  در عين حال هيچ کدام از کشورهاي عرب منطقه نمي توانند منبع مورد اطميناني براي تامين گاز مورد نياز اسرائيل باشند. اسرائيل به ترکيه نياز دارد و نمي تواند انزوا در منطقه اي را که در اختيار اعراب است تحمل کند.

اما در برابر ترکيه به يک اهرام فشار نياز دارد. اسرائيل به توازن قدرت در شرق مديترانه نياز دارد به همين علت مقامات اسرائيل توجه خود را به يونان و قبرس متمرکز کرده اند. اين در حالي است که پيش از اين اسرائيل با هر دو کشور مشکلات و اختلافاتي داشت. اسرائيل اکنون منافع راهبردي خود را در گسترش روابط با يونان و قبرس مي داند. همچنين مي خواهد از رابطه با يونان و قبرس بعنوان ابزاري براي فشار بر ترکيه استفاده کند.

اين کارشناس غربي گفت: روس ها به رياست ولاديمير پوتين اخيرا تمايل خود را به همکاري با اسرائيل در بخش کشف و استخراج گاز از مناطق ساحلي درياي مديترانه اعلام کردند چون روس ها معتقدند منابع گازي موجود در سواحل درياي مديترانه چندان گسترده است که مي توان علاوه بر تامين گاز اسرائيل بخشي از آن را به بازارهاي جهاني صادر کرد.  روسيه همچنين هر تلاشي از سوي اروپا را براي متنوع سازي منابع انرژي مورد نياز خود با جديت پيگيري مي کند.

اين  کارشناس امور انرژي در ادامه درباره واکنش ترکيه به اقدامات اسرائيل مبني بر استخراج گاز از مناطق ساحلي درياي مديترانه با همکاري شرکت هاي روسي يا غربي گفت: ترکيه اکنون در منطقه شرق مديترانه با انزواي شديدي مواجه شده است.

 به همين علت تلاش هاي زيادي از سوي ترکيه براي مقابله با اسرائيل صورت مي پذيرد. اما واقعيت آن است که تلاش هاي ترکيه براي  جلوگيري از همپيماني اسرائيل با کشورهاي حوزه درياي مديترانه چندان موفقيت آميز نبوده است. البته شاهد برخي اقدامات جالب توجه راهبردي ترکيه بويژه در عراق هستيم که نمونه آن ايجاد خط لوله انتقال نفت از شمال و جنوب عراق به ترکيه است.

 در همين راستا اخيرا هياتي از ترکيه براي انجام تحقيقات درباره خط لوله کرکوک به بصره در جنوب عراق به اين کشور سفر کرد. اجراي اين طرح سه هدف عمده ترکيه را محقق مي کند. يکي از منافع ايجاد خط لوله فوق آن است که باعث خواهد شد کردهاي عراق بيش از پيش از لحاظ اقتصادي به ترکيه وابسته باشند.

 اين يک راهبرد بازدارنده مناسب براي ترکيه است که با بکارگيري آن تلاش مي کند مشکل کردهاي خود را به نحوي رفع کند. ايجاد اين خط لوله همچنين باعث مي شود که ترکيه بتواند به هدف ديگر خود که همانا تبديل اين کشور به يک مرکز عمده صادرات انرژي در منطقه است دست بيابد. دستيابي ترکيه به اين هدف باعث مي شود که اين کشور به رقيب جدي تري براي روسيه در بخش صادرات انرژي تبديل شود. هدف سومي که ترکيه از ايجاد خط لوله نفت در عراق پيگيري مي کند تقويت نفوذ خود در منطقه بويژه در عراق است. کشوري که در نهايت از ايران پيشي خواهد کرد.

وي در پايان گفت: منافع ژئوپولتيک فراواني در منطقه وجود دارد که همپوشاني دارند. به همين علت نمي توان گفت در روند کنوني کدام طرف حرف نهايي را خواهد زد و منافع بيشتري کسب خواهد کرد. اما نکته جالب توجه اين است که ترکيه به علت روابط بحراني با اسرائيل و قبرس نمي تواند از همپيماني آنها جلوگيري کند در نتيجه تلاش مي کند با برخي کشورهاي خاص اروپايي از جمله با فرانسه روابط خود را گسترش دهد و با کمک فرانسه روابط خود را به قبرس بهبود بخشد.

برچسب ها: اسرائیل ، انرژی ، تحول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار