با بهره برداري از ميادين نفتي در مرحله نخست روزانه 15 هزار بشكه نفت خام توليد و از طريق خط لوله 10 اينچ به پالايشگاه شيراز منتقل مي شود.

مهدي فكور مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي ايران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: استان فارس هميشه به عنوان يك استاني كه هميشه ذخاير گازي شناخته شده بود و تا به حال با ذخاير نفتي شناخته نشده بود با شناسايي 2 ميدان سروستان و سعادت آباد اين حادثه مبارك و فرخنده رخ داد و استان فارس به عنوان ذخاير نفت و گاز در كشور شناخته شد كه يك پوئن براي منطقه است و در اين استان به دنبال افق هاي ديگري در نفت هستيم.
وي تصريح كرد:‌ ذخاير استان فارس در دو ميدان از نظر اثبات اقتصادي حدود 1.4 ميليارد بشكه در جاي است بنابراين براي توليد از اين دو ميدان براي فاز اول 15 هزار بشكه و فاز دوم 25 هزار بشكه است اما اين معناي توقف در سقف 25 هزار بشكه نيست.
برنامه ما اين است كه فاز اول كه 15 هزار بشكه اجرايي خواهد شد تاسيسات براي 25 هزار بشكه طراحي و ساخته شده است منتهي در حين توليد اطلاعيه اي كه از تاريخچه ميدان خواهيم گرفت راهنمايي خواهد كرد و ظرفيت نهايي را مشخص مي كند و حدس ما بيش از 25 هزار بشكه از اين 2 ميدان است با توجه به اينكه از حفاري 12 حلقه چاه به دست آمده است.
فكور اظهار داشت: با بررسي اكتشاف و مديريت اكتشاف گروهي كه در حوزه رسوب گذاري زاگرس جنوبي كار مي كنند استان فارس در آن گنجانده شده و نفت مركزي به صورت متمركز در استان فارس رسوب گذاري را بررسي مي كند ما قبلا فكر مي كرديم كه اين ميادين گازي باشد الان نفت را پيدا كرديم و اين اميدواري را ايجاد كرد كه در افق هاي پايين تر يا در پيكره گستردگي استان فارس حوزه نفتي ديگر را شناسايي كنيم.
مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي ايران تاكيد كرد: براي تاسيسات ساخته شده اين طرح اعتباري بالغ بر 260 ميليارد تومان اختصاص داده شده و اين تاسيسات منهاي بخش حفاري 150 ميليارد تومان اعتبار تخصيص يافته و پيشرفت كار به گونه اي است كه جهش هاي قابل توجهي رخ داده است تمامي طراحي مهندسي اجرا توسط مهندسان ايراني صورت گرفته كه حتي يك پيمانكار خارجي در بخش اجرا و طراحي توسعه و ساخت داخل همكاري نداشته اند.
مجتمع سروستان سعادت آباد شامل بهره برداري، نمك زدايي، شيرين سازي نفت و تقويت فشار گاز است برنامه ما براي راه اندازي زود هنگام با توجه به اينكه بيش از 95 درصد پيشرفت فيزيكي دارد اميدواريم در نيمه اول  امسال محقق شود تمام تلاش ما بر اين استوار است كه در بخش انجام پروژه كه 91 درصد پيشرفت فيزيكي دارد در شهريور ماه بتوانيم به مرحله توليد برسانيم، براي نخستين بار تاسيسات سروستان و سعادت آباد آلوده به نفت طلاي سياه استان فارس شوند.
وي اضافه كرد: در اين ارتباط اتفاقات خوبي افتاده اول ما فكر مي كرديم كه ميدان نفتي سروستان شيرين و سعادت آباد ترش باشد چاه ها را كه حفاري كرديم مشخص شد كه سروستان با 2 هزار PPM ترش و سعادت آباد با 8 هزار PPM ترش از آب درآمد.
با توجه به اينكه سفارش كالاها به صورت شيرين به سازنده ها داده شده بود دستاورد بزرگ مهندسين طراحي ساخته هاي شيرين را به ترش تغيير كرده كه يك توانايي بالقوه مهندسان ايراني در طراحي و ساخت را نشان مي دهد.
وي از ساخت هيتر شعله مستقيم خبر داد و گفت: هيتر شعله مستقيم در صنايع نفت و گاز، پالايشگاه ها و صنايع بالادست استفاده زيادي دارد كه قبل از انقلاب از آمريكا وارد مي شد و بعد از كشورهاي اروپايي و اخيرا از كشور چين وارد مي شد.
فكور اظهار داشت: به جرات مي توان گفت در سطح كشورهاي توليدكننده نفت در خاورميانه نخستين كشوري هستيم كه توانستيم اين هيتر شعله مستقيم را با طراحي و نصب ايراني بومي سازي كنيم.
وي به ويژگي هاي هيتر مستقيم اشاره كرد و گفت: نفتي را كه براي فرآورش نياز داريم و براي شيرين سازي بايستي قبل از آن گرم كنيم در اين هيتر گرم مي شود اگر در چرخه نداشته باشيم شيرين سازي نفت صورت نخواهد گرفت.
فكور تاكيد كرد: همزمان با اين پروژه، 2 پروژه را داشتيم كه هيترها از خارج وارد مي شد ولي اين هيترها با توجه به اينكه زمان پروژه اجازه مي داد و شركت سازنده هم بود با آخرين مكاتبه اي كه داشتيم به سيستم دستور داديم طبق مكاتبه اي اعلام كند كه اين كار را انجام نمي دهد.
اين شركت فكر مي كرد نمي توانيم اين پروژه را انجام دهيم و 2 پهلو جواب مي دادند چرا كه نمي خواستند بازار بزرگ ايران را از دست بدهند بالاخره ايران قطب اصلي و حلقه هاي اصلي انرژي در خاورميانه است از طرفي ديگر فشارهاي سياسي به كشورها وارد مي كردند خوشبختانه چون زمان ساخت توانستيم با زمان پروژه هماهنگ كنيم يك تيم مهندسي از نفت مركزي متمركز شدند 1300 نفر طراح و مهندس و 2 هزار نفر ساعت در ساخت و نصب دخالت داشتند و حتي يك مشاوره خارجي براي ساخت و طراحي نداشت.
فكور اظهار داشت: در ساخت اين پروژه هم دانش فني و هم خط توليد در طراحي و ساخت و نصب را جوانان ايراني كسب كردند و هم خط توليد به راحتي قابل توليد در ايران است و ويژگي اي كه هيتر شعله مستقيم دارد  دما را تا 170 درجه سانتيگراد افزايش مي دهد و بيش از 10.5 مگاوات توان توليد را دارد و مشخصه فيزيكي آن 54 دهم سانتيمتر، خط ارتفاع 53 متر و در قياس از دكل حفاري 10 متر طويل تر است.
وي خاطرنشان كرد: قيمت دو سال پيش كه از خارج مي گرفتيم 500 هزار يورو با تورم هايي كه در جامعه رخ مي داد بود اكنون كه اين طرح را ساختيم و با نصب 25 درصد كاهش نرخ داريم و نسبت به خريد از خارج به اضافه نياز به ارزبري نداريم و تمام قطعات در داخل ساخته مي شود.
در ادامه پيمان ايماني مجري طرح توسعه ميادين نفتي سروستان و سعادت آباد اظهار داشت: استان فارس تاكنون به عنوان استان ذخاير گازي بوده و خوشبختانه با كشف ميادين سروستان و سعادت آباد ذخاير قابل توجهي نفت در اين استان كشف شد كه 70 درصد تجهيزات در داخل ساخته شده است.
وي تصريح كرد: اگر هيتر شعله مستقيم را نداشتيم نفت را به آن ميزان مطلوب نمي توانستيم شيرين سازي كنيم و نفت را با اين مشخصه تحويل پالايشگاه ها دهيم.
در پايان محمدرضا انگبيني مجري پروژه طرح توسعه ميادين نفتي سروستان و سعادت آباد خاطرنشان كرد: آماده مي شويم براي نخستين بار نفت را در استان فارس از طريق چاه هايي كه در اين منطقه  حفاري شده به پالايشگاه شيراز منتقل كنيم./ر

برچسب ها: میادین ، نفت ، شعله ، هیتر ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار