جایگاه اپتومتری به عنوان علمی که طبق نظر سازمان بهداشت جهانی شاغلین در آن به عنوان مراقبین اولیه سلامت شناسایی شده و اپتومتريست ها نقش موثري در سلامت بينايي افراد دارند.

محمدرضا محمد علیها رئیس جامعه اپتومتری ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: اپتومتریست ها یا بینایی سنجی ها به عنوان مراقبین اولیه چشم و بینایی در تمام دنیا مطرح هستند.
 
وی اجرای طرح پزشک خانواده را یکی از برنامه های مهم وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: اپتومتریست ها با تخصص و مهارت خود می توانند نقش مهمی در نظام ارجاع و ارتقاء سلامت بینایی و تشخیص اختلالات چشمی در جامعه داشته باشند.
 
** اپتومتریست ها اولین ارجاع دهنده مسائل چشم و بینائی هستند
در چارت سازمانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اپتومتریست ها به عنوان اولین ارجاع دهنده مسائل چشم و بینایی معرفی شده اند اما در طرح پزشک خانواده جایی برای اپتومتریست ها در نظر گرفته نشده است.
 
رئیس جامعه اپتومتریست ها در ادامه عنوان کرد: هیچ کس بهتر از اپتومتریست ها نمی تواند غیر از موارد اورژانسی، معاینات چشمی را انجام داده و در صورت تشخیص اختلالات چشمی آنها را به چشم پزشکان ارجاع دهند.
 
رئیس جامعه اپتومتری ایران در ادامه عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات عمده  اپتومتریست ها در سراسر کشور در این است که سازمان های بیمه گر از قبیل تامین اجتماعی و کمیته امداد و خدمات درمانی و نیروهای مسلح همکاری های لازم را ندارند و این مسئله باعث محروم شدن مردم  از خدمات بیمه ای خودشان نشوند و در حال حاضر خدمات بینائی سنجی و اپتومتری در سطح کشور تحت پوشش بیمه ها نیست و از این بابت اپتومتریست ها و مردم با چالش های مختلفی روبرو هستند.
 
دکتر محمد علیها در پایان افزود: مشکل سوم با وجود اشتیاق فراوان و علاقه وافر همکاران اپتومتریست برای تاسیس دکترای حرفه ای و مقاطع بالاتر این رشته است که منفعت رسانی عمومی این رشته و فارغ التحصیلان را برای ارائه خدمات بهتر به مردم افزایش می دهد و همچنان این مشکل پا برجاست.
 
پنجمین سمینار جامعه اپتومتری ایران با عنوان تازه های لنزهای تماسی و عینک طبی امروز در هتل المپیک با حضور 400 بینایی سنج و اپتومتریست از سراسر کشور آغاز به کار و تا فردا ادامه دارد. /عط
برچسب ها: چشمی ، بینایی ، اپتومتریست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار