نوروز همراه با جرايد؛

بررسي علل و روش هاي درمان بيماري پيرچشمي

حتما در اطراف خود، افرادي را مي شناسيد که براي خواندن چند سطر از روزنامه و يا کتاب مجبور هستند دائما نوشته پيش روي خود را جلو و عقب ببرند تا در جايي از اين عقب و جلو رفتن ها، موفق به خواندن شوند در صورتي که مي توان با استفاده از عينک مطالعه اين مشکل را به آساني حل کرد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛حال براي آن که بدانيد کدام دسته از بيماران دچار پيرچشمي اند و کدام يک خير ، گفتگويي با دکتر سيدمحمد ميرمحمد صادقي، جراح و متخصص بيماري هاي چشم انجام شده است.
به گفته وي "تطابق" مکانيسمي در عدسي چشم است و چشم براي ديدن دور و يا نزديک نياز به تغيير قدرت عدسي دارد که اين روند به صورت خودکار جهت ديد نزديک و دور، تغيير مي کند و با گذشت زمان اين قدرت ضعيف و ضعيف تر مي شود تا حدي که پيرچشمي به وجود مي آيد.
وي در ادامه مي افزايد: با بالا رفتن سن، عدسي چشم ديگر توان تغيير قدرت خود را ندارد، به همين دليل ديد نزديک مختل مي شود.
"پيرچشمي به طور متوسط از 40 سالگي آغاز مي شود" دکتر ميرمحمد صادقي با اشاره به اين مطلب مي افزايد: لزوما اين بيماري از 40 سالگي شروع نمي شود و گاهي شاهد زودتر و يا ديرتر آشکار شدن آن هستيم.
اين جراح و متخصص بيماري هاي چشم، برخي از نژادها را بيشتر مستعد اين مساله عنوان مي کند و مي گويد: معمولا افرادي که داراي زندگي سالم تري هستند، اين مشکل چشمي در آنها به تعويق مي افتد و در ازاي آن استعمال سيگار و الکل مي تواند اين مساله را به جلو بيندازد.
تحقيقات نشان مي دهد شروع پيرچشمي به عوامل مختلفي همچون نژاد، شرايط آب و هوايي، تغذيه و عوامل فيزيولوژيک فرد بستگي دارد.
اين چشم پزشک مي افزايد: افرادي که داراي دوربيني مختصري اند زودتر از معمول نياز به عينک جهت ديد نزديک پيدا مي کنند.
دکتر ميرمحمد صادقي با بيان اين مطلب متذکر مي شود: "پيرچشمي" عارضه اي براي فرد ندارد و در اصل مي توان گفت ناشي از سير طبيعي بدن است که در تمام افراد بلااستثنا» به وقوع مي پيوندد و نمي توان نام آن را بيماري نهاد.
افرادي که شغل آنها بيشتر نياز به ديد نزديک دارد (نقاشان، فرشبافان، افرادي که با ديکشنري کار مي کنند و...) زودتر از سايرين متوجه پيرچشمي خود مي شوند چرا که پيرچشمي مربوط به ديد نزديک و دقيق است و نبايد از اين مطلب اين گونه برداشت شود که صاحب اين گونه مشاغل زودتر به اين مشکل مبتلا مي شوند، اين چشم پزشک با بيان اين مطلب، تنها راه درمان اين مشکل را استفاده از عينک هاي مطالعه مي داند.
علائم بيماري
ديد نزديک (مطالعه) با مشکل مواجه مي شود تا جايي که ديگر فرد قدرت مطالعه روزنامه، کتاب و سوزن نخ کردن ندارد و وقتي فاصله (کتاب) با چشم را بيشتر کند و از نور بيشتري استفاده شود، مشکل خواندن حل مي شود ولي با گذشت زمان اين روش نيز کارساز نخواهد بود.
اين جراح با اعلام اين مطلب خاطرنشان مي کند: درخصوص درمان اين مشکل، مطالعات فراواني در جهت درمان با ليزر شده است که تاکنون مورد تاييد قطعي قرار نگرفته است.
به گفته وي روش "مونو ويژن" يکي از راه هاي درمان اين مشکل است که يکي از چشم ها براي ديد نزديک و چشم ديگر براي ديد دور، تنظيم مي شود که تاکنون بر سر اين روش نيز ميان پزشکان، اختلاف نظرات فراواني است و مي توان گفت، در حال حاضر هيچ روش درماني در اين خصوص مورد تاييد صددرصدي چشم پزشکان نيست و اين روش براي افراد جوان، توصيه نمي شود.
توصيه هاي چشمي
گفتني است مصرف انواع ميوه جات به خصوص مرکبات و سبزيجات مي تواند در پيشگيري و به تعويق انداختن بيماري هاي چشمي نقش موثري داشته باشد، همچنين استفاده از عينک هاي آفتابي و مصرف آنتي اکسيدان هايي همانند ويتامين C ،E و روي نيز از بروز زودرس بيماري هاي چشم خودداري مي کند./ع

منبع :جام جم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار