آلودگی صوتی بر اثر شنیدن صداهای بالاتر از حد نرمان ایجاد می شود اين در حاليست كه بسیاری از این صداها را خودمان انتخاب نمی کنیم مثل صدای ترافیک و صداهای محیط کار.

دکتر امام جمعه، عضو تیم کاشت حلزون بیمارستان حضرت رسول(ص) در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: آلودگی صوتی یعنی شنیدن صداهایی که بدون درخواست ما و از سطح نرمال 60دسی بل بالاتر باشد که در صورت بالا بودن صدمات جدی به گوش می زند.
 
وی افزود: صدای ترافیک، حمل و نقل مصالح ساختمانی، صدای انفجار، صدای کارخانجات و محیط کار از جمله آلودگی های صوتی هستند که هر اندازه که سرعت صوت بالا باشد در زمان کوتاه صدمه می زند یعنی بین شدت و مدت زمان دریافت صدا رابطه معکوس وجود دارد.
 
امام جمعه تصریح کرد: آلودگی صوتی سلول های شنوایی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد به صورتی که ابتدا سلول های ردیف خارجی را تحریک و کم کم شروع به تخریب آنها می کند و تا جایی پیش می رود که سلول های داخلی را نیز تخریب می کند و فرد را دچار افت شنوایی موقت می کنند و در ادامه و در صورت تکرار صداها این افت شنوایی دائمی می شود به طوری که با هیچ چیز قابل ترمیم نیست و فرد باید از سمعک استفاده کند و یا در صورت لزوم تحت عمل جراحی قرار گیرد.
 
این متخصص همچنین بیان کرد: طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان غربالگری 25 درصد از افت های شنوایی ناشی از آلودگی صوتی در محیط کار است.
 
** آلودگی صوتی باعث خستگی زود رس و افزایش فشارخون می شود
 
دکتر امام جمعه در این خصوص گفت: معمولاً صداهایی با شدت بالاتر از 85 دسی بل آلودگی صوتی شدید ایجاد می کند، یعنی اگر در محیطی کار می کنیم که سر و صدای محیط برای مثال 95 دسی بل باشد 8 ساعت کار مداوم بعد از مدتی درجاتی از افت شنوایی ایجاد می کند ، علاوه بر آن آلودگی صوتی روی غدد اعصاب تاثیر می گذارد و باعث خستگی زود رس شده و فشار خون را نیز افزایش می دهد.
 
این شنوا شناس در مورد راه های کنترل آلودگی صوتی افزود: باید تا جایی که امکان دارد آلودگی صوتی را کاهش داد اگر آلودگی صوتی ناشی از محیط کار است با ترفندهایی که در طب کار وجود دارد می توانیم محیط را از آلودگی پاک کنیم برای مثال می توان از محافظ های شنوایی مثل گوشی های محافظ صوت که در محیط های صنعتی بسیار لازم است استفاده کنیم که این گوشی ها تا 25 درصد صدا را کاهش می دهد همچنین می توان با قرار دادن ایرپلاکها در گوش نیز از شدت صدمات وارده جلوگیری کرد.
 
وی اذعان داشت، راه دیگر کنترل آلودگی صوتی در محیط کار، رعایت فاصله مناسب کارگر با دستگاهی است که عامل سروصدا است.
 
امام جمعه در خاتمه تصریح کرد: برخی سروصدا ها را ما خودمان انتخاب نمی کنیم مثل ترافیک و سر و صداهای ناشی از عبور و مرور ماشین ها به خصوص برای خانه هایی که در کنار بزرگراه ها هستند که در این صورت شهرداری و مدیران مربوط موظفند برای جلوگیری از آلودگی صوتی از دیوارهای عایقی استفاده کنند تا شدت صدای تولید شده توسط خودرو ها را کاهش دهد./عط
برچسب ها: گوش ، آلودگی ، سمعک ، فشارخون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.