به منظور پيشگيري از آسيب سلول هاي شنوايي؛

كارگران هنگام كار از محافظ هاي صوتي استفاده كنند

کارگران کارخانجات با رعایت ایمنی در محیط کار و قرار دادن محافظ صوت از آسیب جدی به سلولهای شنوائی پیشگیری کنند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، رئیس مرکز کاشت حلزون شنوائی استان خوزستان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: وزوز گوش صدای مداومی است  كه زمانی که سر و صدای محیط وجود ندارد در یک یا هردو گوش شنیده می شود، و بعد از بررسی علل عضوی و رفع آن در جهت آرام کردن صدا در گوش و قابل تحمل کردن آن استفاده از داروهای ضد اضطراب و آرام بخش قابل استفاده است.

دکتر صاكي گفت: استفاده مکرر از واکمن، گذاشتن هدفون ياهر وسیله ای که مستقیما وارد مجرای گوش بشود مضراست، همچنين کارگران کارخانجات با رعایت ایمنی در محیط کار و قرار دادن محافظ صوت از آسیب جدی به سلولهای شنوائی پیشگیری کنند.

وي با بيان اينكه بايد بیماریهای زمینه ای مانند فشار خون، چربی بالا و کم خونی کنترل شوند، افزود: بعضي فعالیتها توجه فرد را به وزوز گوش کمترمي کنند مانند كار كردن در محیط های آرام و بی صدا، استفاده از موسیقی آرام، نفس كشيدن آهسته و عمیق و استفاده از حمام گرم.

وی افزود: گاهي وزوز درون گوش به مسائل حل نشده اي از زندگي فرد مربوط است كه موجب نگراني و تشويش ذهن او شده كه وي باید در پي دسته بندي و حل آنها باشد، و نگذارد صدای گوش، كار و زندگي روزمره او را تحت تاثیر قرار دهد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در خصوص راههاي كنترل وزوز گوش گفت: در گذشته براي درمان اين بيماري بيشتر از روش دارو درماني استفاده شده است، ولي با پيشرفت هاي علم پزشكي اکنون روشهای مفید توانبخشی و روانشناختی هم كاربردهاي زيادي دارند مانند استفاده از نوعی سمعک و نیز تحریک الکتریکی عصب گوش.

وی در ادامه گفت: در كنار روشهاي فوق استفاده از روشهای آموزشی که به فرد یاد می دهند با استفاده از کنترل کننده های صدا و شرکت در جلسات آموزشی، هم صدای وزوز را کنترل می کنند و هم اضطراب و استرس را از فرد دور می کنند هم مورد توجه پزشكان و روانشناسان قرار گرفته است.

 دكتر صاكي با بيان اين نكته كه شخص بيمار در پايان روز بايد ذهن خود را از مسائل و فعاليت هاي انجام شده در طول روز تخليه كند، افزود: براي اين كار بايد هنگام خستگي و خواب آلودگي به رختخواب برود نه اينكه چون ساعت خواب فرا رسيده است و نيم ساعت قبل از رفتن به رختخواب تمرينات آرامش بخش يا رلاكسيشن انجام دهد و موزيك آرام و مورد علاقه خود را گوش دهد.

وي در پايان افزود: چنانچه فرد بيمار بعد از رفتن به رختخواب خوابش نبرد به اتاق ديگري برود و فعاليتهاي سبكي كه به تمركز زيادي نياز ندارند انجام دهد تا زماني كه احساس خواب آلودگي كند. فرد بايد تلاش كند فعاليتهاي روزانه خود را با آرامش بيشتري انجام دهد و نگران كاهش ساعات خواب نباشد زيرا ساعات اندك خواب آرام از ساعت ها دراز كشيدن در رختخواب و فكر را مضطرب كردن بهتر است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار