به دلیل آناتومی خاص و پیچیده گوش و حلق و بینی، شصت و پنج درصد بیماران در کلنیک های عمومی را بیماری های گوش و حلق و بینی تشکیل می دهند.

مسعود کاظمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: شصت و پنج درصد بیماران در کلنیک های عمومی را بیماری های گوش و حلق و بینی تشکیل می دهند، آناتومی خاص و پیچیده این نواحی موجب استقرار میکروارگانیزم های بیماری زا اعم از  ویروس، قارچ و باکتری دور از دسترس کافی و مؤثر درمان های دارویی می شود.

وی گفت: تا نسیلیت مقاوم ریکارنت عفونت های قارچی سینوس ها و موکوپیوسل ماسئوئیدیت مزمن و اوتیت سروز مزمن نمونه هایی هستند که باعث مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها جهت رفع عفونت می شوند و البته غالباً غیر مؤثر بودن درمان موجب استفاده روز افزون از ترکیبات دارویی جدیدتر و گرانبهایی می شوند که هم هزینه را افزایش می دهند و هم بروز مقاومت را برای ترکیباتی در پی دارد که ممکن است در موقعیت مناسب جان تعدادی از بیماران را نجات دهد.

کاظمی تصریح کرد: جراحی های لوزه، سینوس و گوش باید با اندیکاسیون ویژه و دقیق در نظر گرفته شود در غیر اینصورت جراحی خود زمینه بروز عفونت های مقاوم به درمان را فراهم می کند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار