رضا عرفاني فيلمبردار سينما و تلويزيون در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران دربارهي اهميت فيلمبرداري در ارتقا كيفيت فيلم اظهار داشت: تاثير خاص فيلمبرداري در فيلم از جهت تبديل ذهنيت كارگردان به عينيت در تصويري است كه به دست مخاطب ميرسد و اين تعامل اگر با تفاهم نظر انجامن شود تا حد بسيار بالايي به موفقيت و كيفيت فيلم كمك ميكند.
عرفاني دربارهي هنر تصويربرداري و چگونگي استفاده از آن بيان كرد: زماني كه تمامي گروه ها كار خود را در ساخت يك فيلم به درستي انجام ندهند يك فيلمبردار هر چند حرفه اي و هنرمند باشد به تنهايي قادر به نجات فيلم نيست خيلي مواقع برايم اتفاق افتاده در كاري كه فيلمنامه ضعيف بوده و يا كارگردان تجربه لازم را نداشته تلاش كردم چند پله فيلم را با استفاده از هنر فيلمبرداري و يا تجربه 8 ساله فيلم سازي خود بالا ببرم،اما زماني كه فيلم به اتمام رسيد و نتيجه حاصله مشاهده شد ضعف فيلم سازي و از طرفي كيفيت بالاي فيلمبرداري به شدت خودش را نشان ميداد كه اين امر به نفع فيلم ساز نيست هر چند كه كيفيت كار فيلمبردار زير سوال نرود.
عرفاني درباره مشكلات فيلمبرداري و حدود امكانات در اين حرفه عنوان كرد: در عرصهي فيلمبرداري بيشتر از آن كه مشكل كمبود تجهيزات و وسايل داشته باشيم مشكل تكنيكي داريم، تا زماني كه خلاقيت هاي مدرن در فيلمبرداري ايجاد نشود وسايل و تجهيزات به روز دنيا هم پا به عرصه فيلمبرداري ما نخواهد گذاشت و به اعتقاد من حد امكانات فيلمبرداري محدود است.
وي درباره جريان ارتباط فيلمبردار با كارگردان و چگونگي تعامل اين دو اشاره كرد: فيلم محصول يك گروه است و به اسم كارگردان تمام مي شود، در واقع تعامل بين كارگردان و فيلمبردار همانند ديگر تعاملات گروه از اهميت خاصي برخوردار است از اين رو اگر اختلاف بين فيلمبردار و كارگردان شديد باشد نتيجه مطلوب حاصل نمي شود بنابراين سعي بر اين است كه از همان اول كارگردان و فيلمبردار هم سطح و سليقه هم باشند و البته اگر هم اختلاف نظري پيش بيايد به علت تعلق فيلم به كارگردان بايد سفر شود با نظر خاص كارگردان كار را به اتمام رسانيد.
گفتني است، عرفاني فيلم مستند ردپاي عشق را در سمت كارگردان به تهيه كنندگي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي آماده اكران دارد و اكنون در حال انجام پيش توليد سريال داستاني معرف عشق است./ي2