خندیدن داروی موثری برای درمان دردهای روحی و جسمی است.

یکی از روانپزشکان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران  درباره فواید خندیدن می گوید خندیدن و شادبودن امری ضروری است و با خنده می توان احتمال پبری را کم و با سلولهای سرطانی مبارزه کرد، حرکات روده را تنظیم کرد واز آنفولانزا وسرماخوردگی جلوگیری کرد.

مزدرانی پایین آمدن فشار خون، تقویت یادگیری و تمرکز و تقویت سیستم ایمنی بدن ،کم شدن اختلالات روانپزشکی ، هماهنگ کردن دو نیمکره ی مغز ، کمک به هضم غذا از فواید دیگر خندیدن برشمرد.

به گفته وی یک دقیقه خندیدن از ته دل به اندازه ی 10 دقیقه پیاده روی است و کالری می سوزاند . 10 دقیقه خنده موجب شل شدن تمام عضلات می شود.

به گفته وی افراد 30 برابر بیشتر در جمع می خندند تا در تنهایی و کودکان 300 بار در روز و بزرگسالان 17 بار در روز می خندند.

مزدرانی افزود: خانمها 126 درصد بیشتر از آقایان می خندند و شادترین مردم جهان به ترتیب در کشورهای دانمارک، فنلاند،هلند، سوئد، ایرلند،کانادا، سوئیس، نیوزلند،نروژ و بلژیک زندگی می کنند.

وی افزود: موشهای صحرایی و شامپانزه ها هم می خندند اما نه مثل انسانها.

علتهای روانشناختی خنده: نشانه ی اعتماد به دیگران، تقویت روابط اجتماعی ، اجتناب از درگیری، برخورد و ایجاد صمیمت است

مزدرانی تصریح کرد: در هنگام خنده اتفاقات زیر روی می دهد:

1-15 عضله صورت منقبض می شود.

2- عضله اصلی گونه که لب بالا را بلند می کند تحریک می شود

3- اپی گلوت(مدخل حنجره) را به صورت نیمه بسته در می آورد و شما به نفس نفس می افتید.

4- در خنده ی شدید غدد اشکی نیز تحریک می شود.

5-کنترل عضلات بدن از دست شما خارج شده و بدن شل می شود.

وی در ادامه گفت: حداکثر فرکانس صوتی که مردها با خنده تولیدمی کنند.

هزار و 200 هرتز است اما زنان قادرنی فرکانسی تا 2 هزار هرتز تولید کنند.

مردم هم نظرات جالبی در مورد خنده دارند، بعضی ها خنده را هدیه ای می دانند که هزینه ای ندارد. بعضی ها هم درمان خیلی از دردها را می دانند.

بعضی از افراد کم و بعضی ها هم زیاد می خندند خندیدن آنها به شکل های مختلف است، عده ای بی صدا ، عده ای قهقهه، عده ای معمولی می خندند.

با وجود اینکه مازندران هزارو 98 بیمار در بخش روانپزشکی دارد ، این استان نیاز به یک مرکز خنده درمانی دارد.

مرکزی که به گفته روانپزشکها برای همه افراد مخصوصأ کسانی که اختلالات روانپزشکی دارند موثر است.مزدرانی ، روانپزشک هم در این مورد گفت: مازندران به این مرکز نیاز دارد و در شهرهای رفسنجان، اردبیل، گچساران و تهران این مرکز وجود دارد.

مرکز خنده درمانی نخستین بار در هند توسط دکتر کاتاریا در سال 1998 راه اندازی شد و اکنون یوگای خنده تبدیل به جنبشی جهانی شده و بیش از 5 هزارو 500 باشگاه خنده در 60 کشور دنیا تشکیل شده است.

فریبا غفوری رئیس و مربی باشگاه خنده درمانی تهران درباره مرکز خود گفت: این باشگاه عضو رسمی باشگاه خنده کشور هند و یکی از 2 هزارو 50 باشگاه فعال خنده در دنیاست و این باشگاه شادی بخش و یک ورزش هوازی و کاملأ علمی و دارای رسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

فریبا غفوری ادامه داد: این باشگاه 17 هزار نفر عضو در تهران دارد و کسانی که به این باشگاه خنده مراجعه می کنند ابتدا طرز درست تنفس وسپس فواید خنده و اینکه خنده چه تاثیری به روی بدن می گذارد توضیح می دهند وی خندیدن را امری مسری تلقی می کند.

وی افزود: تا کنون باشگاه خنده تهران توانسته روحیه افراد مراجعه کننده را شاداب نگه دارد و همچنین اگر استانهای دیگر از جمله مازندران بخواهند می توانند آموزش مربی گری برای تاسیس باشگاه خنده در استانهای دیگر را فرا بگیرند.

ناصحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: مشغله ها در بخش سلامت آنقدر زیاد است که توجه به این امر کمرنگ شده . 25 درصد بخش سلامت از آن دانشگاه علوم پزشکی و بقیه مربوط به ارگانها و ادارات دیگری از جمله آموزش و رورش و هلال احمر است.

البته کارشناس مذهبی هم درباره ی فواید خنده و سفارشاتی که در اسلام درباره خندیدن شده اینگونه بیان می کند : خوشرو بودن از ویژگی های مومن است و پیامبر اسلام و دیگر امامان به صنعت خوشرویی تاکید داشتند.

حجت الاسلام فربهی گفت: دعای بعداز خندیدن اللهم لاتمقطنی است.

به گفته مزدرانی،روانپزشک ،خنده از ته دل روحیه انسان را عوض می کند . شوخ طبعی موجب می شود بر حالات روحی روزانه خویش کنترل بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: استرس یا فشار موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و خنده و مزاح موجب تقویت سیسیتم ایمنی بدن می شود.

وی در ادامه افزود: تماشای یک فیلم کمدی جریان خون را به قلب افزایش می دهد در حالی که دیدن یک فیلم غم انگیز موجب کاهش جریان خون به قلب می شود.

در پایان امیدواریم مسئولان در جلسات و برنامه ریزی هایشان برای افتتاح مرکز خنده درمانی در مازندران اقدام کنند تا به بیماران افسرده و هم به مردم عادی که روحیه شادی ندارند کمک کنند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
کلمپه
۰۸:۲۹ ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
عالی بود لطفا خواص کلمپه رو هم بگید ممنون