جمهوري اسلامي ايران ميزبان بزرگترين اتاق فکر زنان مسلمان در بيداري اسلامي است به همين بهانه زينب جمعه فعال لبناني و نجلا يعقوبي فعال مصري در گفتگوي ويژه خبري به تبيين نقش زنان در مسير بيداري اسلامي پرداختند.

به گزارش گروه سياسي باشگاه خبرنگاران، زينب جمعه در تبيين نقش زنان در راه بيداري اسلامي ضمن ابراز خرسندي از حضور در ايران و شرکت در اجلاس زنان و بيداري اسلامي گفت: اجلاس زنان و بيداري اسلامي رخداد بسيار مهم و خوبي بود که با حضور پرشور زنان کشورهاي اسلامي، غير اسلامي و حتي برخي کشورهاي اروپايي همراه شده است.
وي اجلاس زنان و بيداري اسلامي را اولين نشست زنان ممالک اسلامي دانست و افزود: در اين نشست گويي شاهد سازمان ملل اسلامي بوديم .

اين فعال لبناني حضور محمود احمدي نژاد را در اجلاس زنان و بيداري اسلامي موثر خواند و افزود: سخنراني رئيس جمهور با استقبال خوبي همراه شد و وي بعدي راهبردي به مسئله بيداري اسلامي بخشيد.

وي افزود: کمک به ملت هاي اروپايي براي ظلم رژيم و حکام آنها يکي از مواردي بود که رئيس جمهور به آن اشاره کرد که اين سخنان مي تواند زمينه ساز وحدت اسلامي و انساني در جهان باشد بنابراين بهتر است با در نظر گرفتن اولويت ها به جاي پرداختن به مسائل کوچک، سطح فکري خود را بالا برده و با حفظ وحدت خود را در برابر توطئه هاي جهاني آماده کنيم.

اين فعال لبناني نقش زنان را مسئله مهمي دانست وافزود: من نمي خواهم گفته هاي معروف در مورد نقش زنان را تکرار کنم اما بنا به گفته امام خميني(ره) سعادت و شقاوت يک ملت وابسته به عملکرد زنان آن ملت است و اين يک سخن بنيادين است که بايد مورد توجه همه کساني که مي خواهند اراده امور را در دست گيرند و خواهان رهبري امت ها باشند قرار گيرد.

زينب جمعه در ادامه افزود: اگر زنان نيز مسئوليت خود را بشناسند و درک کنند مي توانيم جامعه خوشبختي داشته باشيم و در  غير اين صورت جامعه دچار انحراف مي شود.

نجلايعقوبي فعال عرصه سياسي اجتماعي رسانه اي مصر در تبيين نقش زنان در حرکتي بيداري اسلامي در مسير صحيح و نغلتيدن در دام سلطه گران را پر رنگ خواند و افزود: در واقع بايد بگويم حضور پر شکوه زنان در ايران نشان دهنده تبيين جايگاه درست آنان در دعوت اسلامي و گام برداشتن در راه جهاد اسلامي ا ست.

وي ضمن اشاره به اين نکته که ايران الگوي کشورهاي منطقه است گفت: ايران گام هاي بلندي را پس از پيروزي انقلاب اسلامي برداشته است و اکنون ملت ها از ايران الگو مي گيرند و دنباله روي ايران خواهند بود.

اين فعال مصري افزود: زنان مسلمان نقش بسيار بزرگي در جامعه و بيداري اسلامي دارند زنان با پرورش کودکان مي توانند هدايت کننده امت اسلامي باشند.

وي در ادامه گفت: در زماني که سن کمي داشتم انقلاب اسلامي رخ داد ولي ما هيچ کدام گمان نمي کرديم که انقلاب اسلامي بتواند به پيروزي برسد و پيروزي آن دوام داشته باشد و حال به روزي رسيده ايم که کشورهاي عربي و اسلامي در حال الگو برداري از انقلاب اسلامي ايران هستند.

نجلا يعقوبي به وضعيت حجاب زنان مصر اشاره کرد و گفت: در مصر دانشجوي محجبه نداشتيم اما اکنون زنان و دانشجويان محجبه شده اند و به اسلام روي آورده اند که اين باعث خيزش بزرگي در مصر شده است .

وي از تاثيرات انقلاب و افزايش حضور مردم در مسجدها اشاره کرد و افزود: ديدگاه مردم نسبت به زنان بي حجابي تغيير کرده است و ديگر زن بي حجاب در مصر مقبوليتي ندارد و آن دسته از زناني نيز که متقاعد نشدند که حجاب داشته باشند مجبور حجاب داشته باشند چون جامعه آنها را نمي پذيرد.

اين فعال مصري در ادامه خاطرنشان کرد: حضور 1200 زن عرب و غيرعرب در اين گردهمايي انگيزه بزرگي در هنگام بازگشتن به آنان به همراه الگوگيري از زنان ايراني خواهد داشت.

نجلا يعقوبي با انتقاد از دموکراسي غربي گفت: دموکراسي غربي دموکراسي واقعي نيست آنان هرچه را خود بخواهند رواج مي دهند و سعي در دموکرات جلوه دادن خود دارند اما در واقع سياست هاي خود را اجرا مي کنند ديدگاه غرب نسبت به زن مسلمان عملکردي است که غرب در رابطه با شهيده حجاب مروه شرويني انجام داد بنابراين حمايت غرب معني ندارد و سوري است و رسانه هاي غربي نيز تنها براي رواج دادن انديشه خاص خود را در اذهان مردم مطرح مي کنند.

زينب جمعه نيز ضمن تاييد حرف هاي يعقوبي گفت: واقعيتي است که شعارهايي که غرب مي دهد شعارهايي فريبنده است و آزادي را براي مسلمانان محدود مي کند متاسفانه موارد نقض آزادي مسلمانان موارد بسيار متعددي است نقض آزادي مسلمانان توسط اروپاييان ديده شده است هر چند مسلمانان نيز تاريخ خود را فراموش  کرده اند و زماني که دولت عثماني سرنگون شد جهان اسلام توسط اروپاييان تقسيم شد و اين مسئله باعث مورد هجمه قرار گرفتن فرهنگ اسلامي شد.

وي افزود: با پيروزي انقلاب اسلامي تمام سرويس هاي اطلاعاتي غافلگير شدند چرا که تصور مي کردند تمامي باقي مانده نظام هاي اسلامي را از بين برده اند در ادامه آنان تلاش خود را کردند تا جنگ غير مستقيم را شروع کردند و بر موج بيداري اسلامي سوار شوند تا اهداف انقلاب هاي منطقه را تغيير دهند.

وي در ادامه تصريح كرد: 80 درصد حجاب زنان مصري محجبه است  آنان چگونه مي خواهند جايگزيني براي حجاب آنان پيدا کنند بنابراين هويت حجاب را تغيير مي دهند و با توسل به شيوه هاي گوناگون زنان را از حجاب و معناي واقعي آن دور مي کنند حجاب براي يک مسلمان مظهر عفاف، حيا و اسلام حقيقي است آنان مي خواهند حجاب تنها در ظاهر باشد ولي در درون آن چيزي نباشد که مسئله خطرناکي است و زنان مسلمان بايد نسبت به اين مسئله هوشيار باشند.

فعال مصري نيز در ادامه در تاييد حرف کارشناس لبناني گفت: ايادي غرب از حجاب دختر 12 ساله مي ترسند چرا که تمام اسلام در حجاب دختر 12 ساله چکيده شده است و مبارزه با کفار و غرب يک مبارزه فرهنگي است که با وجود هجمه هايي که غرب بر ضد اسلام وارد مي کند  موج حجاب در غرب گسترش يافته است.

نجلا يعقوبي به جنگ غرب در قالب مبارزه با حجاب اشاره کرد و گفت: واقعيت اين است که غرب با توسل به توافق نامه هاي مختلف در جوامع اسلامي اعمال سيستم غربي سعي در محقق ساختن اهداف خود دارد به گونه اي که بسياري از قوانين سعي در پايمال کردن حقوق زنان دارد اکنون نيز آمريکا تهديد کرده است که در صورتي که توافق نامه ها امضا نشود تمام امکانات مالي خود را از مصر خواهد گرفت زماني که در قوانين کشورهاي عربي دقيق مي شويم مي بينيم اين قوانين در همه کشورهاي عربي اعمال مي شود بنابراين مبارزه ما مبارزه بزرگي است.

زينب جمعه در پيش بيني وضعيت آينده زنان در مسير بيداري اسلامي گفت: ما نمي توانيم آينده را پيش بيني کنيم آينده در دست خداست و با وجود مشکلات بسيار زياد اميدواريم به فضل خداوند بر اين مشکلات فائق آمده هر چند دشمنان تلاش مي کنند تا با ايجاد تفرقه بين مبارزين اختلاف ايجاد کنند.
وي در ادامه وظيفه زن مسلمان را در نيمه دوم قرن بيستم نقش بزرگي در تحولات اجتماعي سياسي دانست و افزود: زنان در کنار نقش خود در خانواده و توجه به مسئوليت خود در خانواده مسئوليت هاي اجتماعي را نيز دارا مي باشد که در صورت ايجاد هماهنگي و توازن مي توانند به هر دو ادامه دهند.
اين فعال مصري اسلام هراسي در غرب را همزمان با ايجاد جمهوري اسلامي ايران و حکومت پايدار در لبنان وغزه دانست و افزود: ايادي استبکار که از رواج اسلام گرايي درغرب و با پيش بيني اتفاقاتي که در آينده براي مقاومت رخ خواهد داد دچار هراس شده و نگران و مضطرب هستند .

وي در ادامه گفت: اسلام هراسي به معناي واقعي خود وجود ندارد چون مانسبت به آينده و جهان پس از اين جهان معتقديم و شهادت را رسيدن به يک عزت والا مي دانيم پيروزي با ما است و همانطوري که ايرانيان با حفظ عزت خود پيروز شدند ما نيز دنباله رو آنان هستيم من آينده نگر نيستم اما آنچه مي بينم آن است که مطمئنا اسلام جايگاه خوبي خواهد داشت بنابراين حتي اگر توانايي کافي هم مانند تجهيزات نداشته باشيم بايد اعتقاد خود را در جهاد قوي کنيم.

کارشناس امور زنان در لبنان در ارزيابي خود از جايگاه اسلام هراسي در نظرات هانتينگتون، فوکوياما و جورج بوش گفت: اسلام هراسي و اين که اين اصطلاح چگونه به وجود آمد بيشتر به دليل گسترش اروپاييان براي تشرف به دين مبين اسلام بود که باعث وحشت رهبران آنان شد.
وي در ا دامه گفت: انسان مسلمان در غرب از درون تهي است و افراد در غرب با مطالعه اسلام و قرآن مي فهمند که قرآن همان برنامه جامعه اي است که از آن محروم شدند و رهبران آنان که نمي توانند از مسلمان شدن مردم کشورشان جلوگيري کند با ابداع واژه ها واصطلاحاتي سعي در بد جلوه دادن اسلام دارند تا با ساختن اسلام ساختگي و گروه هاي به ظاهر اسلام گرا با اسلام مقابله کرده و وجهه اسلام را بد نشان دهند ا سلامي که مورد تاييد آنان است اسلامي است که بتواند آدم بکشد و جنايت کند .

زيبن جمعه خاطر نشان ساخت: يک عملکرد مناسب از سوي جمهوري اسلامي يا مقاومت لبنان مي تواند تمام هزينه اي را که براي اسلام هراسي هزينه شده است مقابله شود، به گفته يکي از مسئولان وزارت خارجه آمريکا سالانه حدود 500 ميلوين دلار براي بد جلوه دادن لبنان خرج مي شود و شايد به مراتب مبلغ بزرگتري براي جلوه داده شدن ايران هزينه شده است اما بيداري و هوشمندي مسلمانان بايد جلوي آن را گرفت چرا که در شرايط فعلي نه تنها کشورهاي اسلام که تمام کشورهاي اسلام بيدار شدند.

کارشناس لبناني با اشاره به برگزاري يک نشست در بيروت در سال 2006 بعد از پيروزي مقاومت لبنان اظهار داشت: دراين نشست افرادمختلفي از مناطق مختلف چون اسپانيا، هلند تايلند و بسياري از کشورهاي ديگري با هزينه خودشان آمدند تا بگويند از پيروي شما خرسنديم و ما به اين نتيجه رسيديم که مي توانيم پيروزي شويم و حتي يک جوان انگليسي در گفتگوي تلويزيوني گفت ما مي توانيم بر عليه توني ولر نخست وزير انگلستان اقدام کنيم و پيروز شويم بنابراين هر پيروزي در جهان اسلام منعکس شده وباعث تقويت اراده مسلمين خواهد شد.

نجلا يعقوبي با اشاره به تلاش دشمن براي ايجاد تفرقه در ميان ملت هاي عرب گفت: زماني سعي مي شد که بر عليه سيد حسن نصر الله شعار منفي داده شودو در حالي که سيد حسن نصر الله از طرف مردم حمايت مي شد و اين مايه غيرت بود آنان ديدند نمي توانند از اختلافات طايفه اي براي ايجاد تفرقه در ميان مردم استفاده کنند چرا که مردم مسلمان بيدارند و اجازه نخواهند داد آن اهدافي را که حسني مبارک در صدد انجام آن بود محقق شود و پيروزي حزب الله نمونه بارز پيروزي بر دشمن بود چرا که مي بينيم رژيم صهيونيستي با همه امکانات تسليحات و حمايت هاي اجتماعي و معنوي خود در مقابل لبنان شکست خورد در حالي که لبنان امکانات و تجهيزات رژيم صهيونيستي را نداشت آنان همواره در تلاش هستند پيروزي ما را کوچک جلوه دهند ولي ما ا ين اجازه را به آنان نخواهيم داد.

اين فعال مصري در تشريح وظيفه زن مسلمان در دوران ليبراليسم دموکراسي يا جاهليت مدرن گفت: جاهليت مدرن محصول برخي سيستم هاي غربي است که اينان مزدوران ايادي استکبار اند و سعي دارند زنان را عقب مانده جلوه دهند و انقلاب ها در مصر،‌تونس، عربستان و بحرين پيروز مي شوند ولي بار ديگر اعلام مي کنند که حاکمان جاهل آنان اجازه نمي دهند ملت ها خودشان را نشان دهند ما بايد کساني را که باعث عقب افتادن ملت ها مي شوند معرفي کنيم.

وي در ادامه به تلاش براي بهبود روابط ايران و مصر پس از انقلاب اشاره کرد وافزود: متاسفانه رابطه ا يران ومصر هنوز بهبود نيافته است ودر صدديم بعد از انقلاب روابط  خود را گسترش دهيم با آمدن رئيس جمهور محمد مرسي گسترش روابط دو ملت بهتر مي شود و بايد بگوييم دعوت از فرهيختگان و چهره هاي برجسته ملت ها به کشورهاي همسايه باعث مستحکم تر شدن دوستي دو ملت مي شود چرا که رژيم ها تصميم داشتند اتحاد کشورهاي عربي را از بين ببرند اما اکنون ناموفق ماندند و ما نمي توانيم از بازگشت به عقايد اسلام و طبيعت دوستي خود با جمهوري اسلامي ايران جلوگيري کنيم .

زينب جمعه در تبيين وضعيت زنان در هنگام رياست حکام سابق ممالک عربي گفت: طبيعتا وقتي رژيم فاسد است رژيم به نفع ملت عمل نکرده و مسئله زنان تنها تلاشي از جانب حاکمان براي مخالفت با حجاب بوده است.

وي با اشاره به سفر وي به کشور تونس خاطر نشان کرد: در سفري که قبل از انقلاب تونس به کشور تونس داشتم اوضاع را بسيار ناگوار ديدم چرا که در تونس هيچ حجابي وجود نداشت و حتي يک دختر محصل با شرايط اسلامي نيز محجبه نبود بنابراين زنان از هويت خود بيگانه بودند و با آزادي رژيم از بازگشت خويش به فطرت خود راضي هستند اميدواريم ارزش هاي واقعي اسلام به ملت باز گردند.

فعال مصري در تبيين وضعيت زنان در زمان حاکميت مبارک گفت:‌واقعيت آن است که زنان در مصر به حجاب خود ايمان داشتند حدود 80 درصد محجبه بودند در همين چند سال اخير حضور زنان در مسجد پر رنگ تر شده و حتي نقش زنان در فعاليت هاي سياسي بيشتر شده است اما نه به شکلي که شما تصور مي کنيد.

وي ابراز اميدواري کرد:  در آينده نقش زنان در پست هاي کليدي پر رنگ تر شود زنان در انقلاب مصر در ميدان بودند و با حفظ حجاب خود مانند مردان در انقلاب نقش داشتند.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار