صفحه نمایشگر عریض (Wide Screen) ، بهتر یا بدتر است.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران، نسل جدید تلویزیون ها برای سلیقه های مختلف در انواع و اقسام متفاوتی به بازار عرضه شده و انتخاب را قدری دشوار می كند.

 اگر برای خرید آنها تصمیم قطعی گرفته اید، از نسل جدید تلویزیون ها بین مدل پلاسما و یا
LCD (ال سی دی) کدام را ترجیح می دهید ، در این دو مدل تلویزیون ظاهرا مشابه تكنولوژی به كار رفته در هر یك كاملا متفاوت است.

قصد خرید تلویزیون با صفحه نمایشگر بزرگتر از 42 اینچ را دارید ، بایستی در نظر بگیرید كه تكنولوژی به كار رفته در كدام مورد با بودجه و نیاز شما تناسب دارد .

در حال حاضر در بازار تلویزیون های LCD و پلاسما ، دارای صفحه نمایشگر عریض (Wide Screen می باشند. در صفحه نمایش عریض طول صفحه نمایش نسبت به عرض آن بیشتر باشد كه به صورت استاندارد با تناسب عددی 16:9 برای همه تلویزیون ها در نظر گرفته می شود ، این تناسب تصویری برای نسل قبلی نمایشگرهای تلویزیونی برابر با 4:3 بوده است .

پلاسما

در حال حاضر تلویزیون های پلاسمایی با كیفیت HD عرضه می شوند و صفحه نمایشگر این تلویزیون ها بین 37 تا 65 اینچ است.

قیمت این تلویزیون ها بین 700 هزار تا 2 میلیون تومان است که در  برخی از انواع 60 تا 65 اینچی تا 5 میلیون تومان نیز قیمت گذاری می شود .

 به هر حال واقعیت این است كه هر چقدر بیشتر برای یك تلویزیون پلاسما هزینه كنید به همان اندازه نیز از امكانات بیشتری برخوردار می شوید.

گرانترین تلویزیون پلاسما مدل های 1080p هستند كه رزولوشن تصویر آنها 1920 در 1080 است. تلویزیون های پلاسما با كنتراست رنگی بالاتر نسبت به مدل های LCD از وضوح تصویری بیشتری دارد  .  این ویژگی منحصر بفرد سبب می شود كه تصاویر سریع با كیفیت مطلوبی نمایش داده شوند .

برای خرید تلویزیون پلاسما به نکات زیر توجه کنید :

-  براساس برنامه ریزی این تلویزیون ها كیفیت برنامه های تلویزیونی معمولی نیز به كیفیت HD تبدیل می شود همین امر موجب می شود که تصویری خروجی قدری كدر شود.

-  هر چقدر که صفحه تلویزیون پلاسما كوچكتر باشد، برای دریافت تصاویر با كیفیت بهتر باید به آن نزدیكتر شد.

-  تلویزیون های پلاسما برای تولید نور از سنسورهای فسفری بهره می گیرند که اگر صفحه نمایش برای مدت زمان زیادی بر روی یك تصویر بدون حرکت باقی بماند، لامپ تصویر تلویزیون می سوزد. كه با  تنظیم نور و انتخاب وضعیت نرمال این مشکل مرتفع خواهد شد .

- در مورد سیستم صوتی (Audio System) تلویزیون های پلاسما با ید در نظر بگیرید که این تلویزیون ها فقط دارای بلندگوهایی بر روی خود تلویزیون هستند و که برای صدای با كیفیت و قوی باید هزینه صورت جداگانه برای خرید اسپیكر بپردازید.

LCD

تلویزیون های LCD با صفحه نمایشگر بین 15 تا 65 اینچ ، مجهز به اسپیكر و تیونر است . قیمت مدل های 21 تا 24 اینچی این تلویزیون ها در حدود 400 هزار تومان است  .

 برای خرید تلویزیون LCD به نکات زیر توجه کنید ؛

- با تغییر زاویه  نسبت به صفحه نمایش تلویزیون شاهد تغییر كیفیت، وضوح، و شفافیت تصاویر خواهید بود، که این چنین مشكلی در تلویزیون های پلاسما وجود ندارد.

-  درLCD مشكل سوختن لامپ تصویر را ندارد، صفحه نمایشگر آن در اتاق های خیلی روشن هم قابل دیدن است .

-  بدون در زمان روشن تلویزیون گرما تولید نمی شود و در این مورد نیازی به فن های خنك كننده پر سر صدای پلاسما نیست.

-  تلویزیون های LCD در حدود 1 تا 2 اینچ باریكتر از تلویزیون های پلاسما ، امکان حمل و نقل و جابه جایی  راحت تری دارد./س               

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار