معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از خرید 15 تن پیله تر از نوغانداران استان خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، عبداللهی با اشاره به این موضوع که متوسط تولید پیله تر از هر جعبه نوغان در آذربایجان شرقی 6 کیلو گرم ازمتوسط تولیدکشوری این محصول بیشتر است گفت: نزدیک به 15تن پیله تر از نوغانداران استان خریداری شد.

وی با اشاره به تولید پیله تر توسط نوغانداران در منطقه سیه رود شهرستان جلفا گفت: 420 جعبه نوغان طی دو مرحله بین پرورش دهندگان کرم ابریشم توزیع شده بود ، که بعد از گذشت 47 روز و پایان یافتن عملیات پرورش، پیله های تولیدی برداشت و جهت فروش توسط نوغانداران، در اختیار شرکت تعاونی تولید کرم ابریشم سیه رود قرار گرفت.

وی با اشاره به میزان تلفات نوغان های تحویلی به پرورش دهندگان کرم ابریشم استان افزود: از 420 جعبه تحویلی، 12 جعبه تلف شده و از 408 جعبه باقی مانده، 14 هزار و 737 کیلو گرم پیله تر استحصال شده است و با احتساب میانگین تولید از هر جعبه نوغان، نشان میدهد، نوغانداران استان از هر جعبه 36 کیلو گرم پیله تر را بدست آورده اند که این میزان ، از میانگین تولید کشوری ،6 کیلو گرم بیشتر است.

عبداللهی با اشاره به عدم آشنایی عده قلیلی ازنوغانداران استان به روش جدید و صحیح تفرخ و همچنین استفاده از برخی برگ های آلوده در تغذیه کرم های جوان ، آن را دلیل اصلی تلف شدن 12 جعبه نوغان توزیعی برشمرده و گفت: همچنین این امر سبب افت میانگین تولید پیله در سال جاری شده است.

میانگین تولید پیله تر از هر جعبه نوغان در سال گذشته توسط نوغانداران استانی، 37 کیلو گرم بوده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان، تقویت تشکل صنفی نوغانداران استان و ایجاد زمینه لازم برای آموزش های تخصصی در روند ارتقا کمی و کیفی تولید را از جمله مسائلی عنوان نمود که توسط این معاونت در دستور کار قرار دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.