عینک آفتابی تقلبی چه مضراتی دارد؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک مشخص شدن آثار مخرب نور خورشید بر پوست انسان باعث شده است که بسیاری از ما پوستمان را در برابر آفتاب محافظت کنیم. اما دانشمندان می گویند باید به همان میزان که نگران پوستمان در برابر آفتاب هستیم، به فکر چشمانمان هم باشیم.

عینک آفتابی نامناسب می تواند بیش از آن که به نفع چشمهایمان باشد، به آن آسیب بزند.هر عینک آفتابی الزاما به حفاظت از چشمان کمک نمی کند و افراد باید در انتخاب عینک آفتابی خود بیشتر دقت کنند.

به گفته متخصصان «نوری که از اطراف عینک وارد چشم می شود، با لنز عینک برخورد می کند و این عدسی می تواند نور را تا 20 برابر تشدید کند. سپس این نور تشدید شده وارد چشمان ما می شود که بسیار مخرب است.»

مساله دیگر این است توانایی چشم افراد در فوکوس کردن به اشیا است. بر اساس این مطالعه عینکهای آفتابی که چشمان را در برابر اشعه های فرابنفش یو وی حفاظت می کنند، ناتوان شدن چشم در فوکوس کردن را به تاخیر می اندازند.چشمان ما با گذر عمر توانایی خود را برای فوکوس کردن بر اشیا آرام آرام از دست می دهند.

استانداردهایی برای خرید عینک آفتابی :عينك خوب بايد UV400 باشد. ازسه ساعت بعد از طلوع آفتاب تاسه ساعت قبل از غروب، اشعه ماوراي بنفش در هوا موج مي‌زند. شايد اين عدد روي برچسب عينك هم باشد، اما با دستگاه UV متر موجود در عينك‌فروشي‌ها آن را تست كنيد. دستگاه بايد عدد آن را از 98 درصد به بالا نشان دهد.

چشم و اطراف آن را، از زير ابرو تا نزديك گونه در بر بگيرد. علاوه بر اين، در يك اتاق با نور معمولي، به آينه نگاه كنيد. با عينك مناسب بايد قرنيه چشم‌هايتان را در آينه، به سختي ببينيد.
خاكستري يا نهايتا قهوه‌اي‌رنگ باشد؛ بويژه اگر عينك براي استفاده بچه‌ها خريداري شده است. قرنيه چشم كودكان، اشعه‌هاي مضر را سريع‌تر و آسان‌تر عبور مي‌دهد؛ پس براي دلخوشي آنها عينك‌هاي فانتزي با شيشه‌هاي قرمز، آبي، سبز و... نخريد، مگر آن‌كه فقط در محيط سربسته‌اي چون داخل خانه و به مدت كوتاه از آن استفاده كنند (از خريد عينك‌هاي ارزان پلاستيكي كه تصاوير را ناهموار مي‌كنند هم بپرهيزيد).

براي اطمينان از سطح هموار و يكنواخت عدسي عينك، آن را به چشم بزنيد و به لبه ميز يا خطوط صاف بين سراميك‌ها نگاه كنيد؛ سپس سرتان را به چپ و راست، بالا و پايين حركت دهيد. با اين حركات، خطوط بايد همچنان صاف ديده شوند نه معوج و موجدار.شيشه‌هاي عينك بايد پولاريزه باشد. اين شيشه‌ها سبب شكست نور شده، جلوي تابش مستقيم آفتاب و اشعه را مي‌گيرند./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.