بی شک نقش روان شناسان در تیم های ورزشی به ویژه فوتبال بسیار پررنگ است نقشی که البته به علل مختلفی از جمله بی اطلاعی، بی توجهی و نادیده گرفتن به واسطه سلیقه های مدیران و یا مشکلات مالی کمرنگ شده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران ورزشکاران یعنی آنها که حرفه شان ورزش است و زندگی خود را وقف این عرصه می کنند بیش از دیگران در معرض آسیب های روانی و یا افسردگی و مسائلی مشابه این می شوند.

شیوه برخورد آنها با مسائل و مشکلات گاه به قدری اشتباه است که به یک افسردگی منجر می شود و نقش یک روانشناس در کنار آنها بویژه در مواقع حساس و بحرانی به اندازه آرامش در یک خانواده اهمیت دارد.

برخی از حواشی بازیکنان فوتبالی حتی در ابعاد زندگی خانوادگی، خداحافظی بازیکنان از تیم های ملی خود، غیبت ها، مسائل و تبعات ناشی از نیمکت نشینی، مشکلات درون تیم میان بازیکنان با مربیان و یا یکدیگر از جمله مواردی است که حضور یک روانشناس با تجربه می تواند به حل آنها بپردازد اگرچه در برخی از تیم ها جلسات روانشناسی به صورت کلی برای بازیکنان و مربیان برگزار می شود اما بازدهی این جلسات چندان بالا نیست چراکه اغلب از سوی شرکت کنندگان رسمی و جدی تلقی نمی شود.

به صورت کلی روانشناس در یک تیم باید به زندگی کاری و خانوادگی فرد اشراف داشته باشد.

تنها در این صورت یک روانشناس می تواند در مواقع مشکلات خاص هر بازیکن تصمیمی متناسب با شرایط آن بازیکن در خصوص حل مشکلش اتخاذ کند.

این ضرب المثل همواره به گوش می رسد که عقل سالم در بدن سالم است و این سلامت به سلامت روح هم باز می گردد.

اختلالات روانی، بوجود آمدن تیک های عصبی، پرخاش در زمین مسابقه، بروز ناهنجاری های مختلف در جریان مسابقات و یا پس از آن بی خوابی و.... از جمله مشکلات روحی، روانی است که ناشی از فشارهای عصبی است.

اگر یک روانشناس حضور مؤثری در تیم داشته باشد رفته رفته اعتماد ها به وی بیشتر می شود.

همانطور که دیوید جیمز سنگربان تیم ملی انگلیس ورود روانشناسان به فوتبال را اتفاقی مبارک می داند جیمز معتقد بود که هیچ چیز برای یک فوتبالیست مثل دوری از زمین چمن دردناک نیست و روانشناسان در چنین موقعیت هایی می توانند کمک شایانی به بازیکنان داشته باشند و نقش پررنگی در بازگشت سریع بازیکنان به میادین ایفا کنند.

*فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی نوعی از مشکلات روانی است که آندره آغاسی در تنیس، سون هاناوال در پرش اسکی و هانکا کوپفرناگل در دوچرخه سواری در دوران حرفه ای خود با آن مواجه شدند.

در نوامبر 2009 رابرت هنکه دروازه بان تیم ملی آلمان و چند هفته بعد نیز بابک رفعتی داور بوندس لیگا دچار افسردگی شدید روحی شدند و دست به خودکشی زدند.

حتی جهرت پترسون اسکی باز مشهور آمریکایی نیز که از افسردگی رنج می برده است دست به خود کشی زد تا همه این موارد و موردهای مشابه دلالت و این موضوع داشته باشند.

که حضور یک روانشناس هم چون یک آنالیزور، یک مربی، یک ماساژور و... در تیم الزامی است.

روانشناسان می توانند عوامل اصلی ایجاد ناراحتی روانی را در بازیکن شناسایی و سعی در رفع آن در زندگی فرد داشته باشند.

استرس، مهم ترین عامل در ایجاد مشکلات روحی استرس یا محرک های خاص در زندگی هر فرد می تواند به بروز مشکلات روحی بیانجامد و شاید این قضیه که ورزشکاران از سوی افراد و نهادها و رسانه ها زیر ذره بین هستند بر شدت این استرس ها بیفزاید یک فوتبالیست از طرف دیگر فوتبالیست ها، هم تیمی هایش، مری و کادر فنی تیم خودرو و رسانه ها، خانواده و هوادارانش تحت فشار است و همین استرس می تواند سهم زیادی از توانمندی های وی را تحت الشعاع خود قرار دهند مشکلات روحی- روانی ناشی از دوری خانواده یکی از عوامل دیگری است که می تواند زمینه ساز بروز مشکلات روانی گردد.

کمبود عاطفی و روز های تنهایی، آن هم تحت فشار تمریناتی که اغلب شدت زیادی دارند خود می تواند یکی از عوامل بروز مشکلات گردد.

*شرط حضور روانشناس در تیم

شرط حضور یک روانشناس در تیم و بازدهی مثبت آن این است که ابتدا در انتخاب یک روانشناس دقت بسیار زیادی بکار برده شود چرا که همانطور که وجد یک پزشک با تجربه پایین می تواند به تشدید مصدومیت بازیکنان بیانجامد در مورد یک روانشناس نیز اگر انتخاب مناسبی صورت نگیرد نه تنها جذب وی به کمک تیم نیم آید بلکه صرف وقت و هزینه ممکن است اثرات بدی نیز بر کل تیم داشته باشد.

قضیه هم دیگر این است که روانشناسان به نوعی محرم اسرار بازیکنان مراجعه کننده خود هستند و ممکن است که در این بین مسولان باشگاه نخواهند از اسرار موجود در حافضله ی روانشناس با خبر شوند و این خودو زمینه ساز بروز تنش و مشکلات بی شماری در تیم ها می شود.

*دروازه بان ها، قربانیان اصلی استرس

روانشناسان معتقدند در میان بازیکنان یک تیم، دروازه بانان قربانیان اصلی استرس هستند چرا که فشار وارد برآن ها نسبت به سایر بازیکنان به مراتب بیشتر است.

از دید هواداران ، رسانه و شاید هم تیمی ها اغلب دروازه بانان سهم اصلی شکست خوردن تیم محسوب می شود.

بطور مثال میثاق معمارزاده در فصل گذشته در تیم پرسپولیس مورد هجوم استرس ها و فشار های ناشی از رسان ها، هم تیمی ها و بخصوص هواداران بود و بسیاری نقطه ضعف های بیشمار تیم سرخپوش پایتخت را در عدم نتیجه گیری نادید ه گرفته و انگشت اشاره خود را تنها به سمت وی دراز کرده بودند.

بهر حال در این مقاله سعی شد نگاهی هرچند مختصر به حضور و نقش یک روانشناس در یک تیم فوتبال و یا یک تیم ورزشی داشت.

نقشی که لازم است در انتهای فصل نقل و انتقالات که شاهد ارقام نجومی خرید و فروش بازیکنان در آن هستیم جایی هم برای جذب یک روانشناس معتمد و با تجربه در تیم ها باز کرد.

جایی که اگر خالی بماند موجب بازدهی کمتر تیم و بروز مشکلات پیچیده ای می شود که بدون شک می تواند نتایج تیم را تحت الشعاع قرار دهد./ق
برچسب ها: روان شناس ، تیم ها ، باشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار