رضا شعيبي از مقامات النهضه تونس اعلام کرد اين حزب اسلام خواه که بر دولت تونس مسلط است از پنجشنبه نخستين کنگره خود را در تونس پس از بيست سال ،براي تعيين راهبرد سياسي و اجتماعي کشور برگزار خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ شعيبي در جمع خبرنگاران گفت:« اين کنگره که يکشنبه به پايان خواهد رسيد قرار است به برنامه و موضعي در خصوص ائتلاف ها و اجماع با ديگر احزاب سياسي منجر شود.»

وي گفت:« ما مي خواهيم ثابت کنيم با فلسفه ائتلاف مي توانيم به اشتراک راهبردي دست يابيم زيرا دوره انتقالي ممکن است ده تا پانزده سال به طول انجامد و هدف اين است که پايه هاي دموکراسي باثبات و غير قابل بازگشت ريخته شود.»

اکنون النهضه مهم ترين حزب تونس و مهم ترين شريک ائتلاف سه جانبه با دو جنبش چپ ميانه يعني جنبش هاي کنگره براي جمهوري و التکتل است.

اين حزب پيش بيني مي کند اين کنگره را که نخستين کنگره در تونس از سال هزار ونهصد و هشتاد وهشت محسوب مي شود به رخدادي تاريخي تبديل کند . قرار است در افتتاحيه اين کنگره بين بيست و پنج تا سي هزار تن شرکت کنند.

در اين کنگره دويست تن از شخصيت ها دعوت شده اند که از آن جمله مي توان به خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس ، مصطفي عبدالجليل رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي و يکي از نمايندگان جنبش حزب الله لبنان اشاره کرد.
هدف از اين کنگره همچنين بررسي مسايل جامعه از هنر گرفته تا رسانه ها و همچنين ورزش ، يک سال پس از انقلابي  است که حکومت زين العابدين بن علي را سرنگون کرد.
هزار و صد و سه نماينده قرار است دفتر جديد اجرايي النهضه را انتخاب کنند.

به گفته تحليلگران النهضه اعلام کرده است مي خواهد در اين جنبش جوانگرايي کند و به تفاهمي بين جريان هاي ميانه رو و افراطي تر دست يابد.

راشد الغنوشي رهبر اين جنبش سمت خود را حفظ خواهد کرد. شعيبي خاطر نشان کرد مانع حقوقي وجود ندارد که مانع از نامزدي غنوشي شود.

غنوشي که پس از انقلاب و درپي بيست سال تبعيد به کشور بازگشت در عين حال از مقاصد خود در اين خصوص سخني به ميان نياورده است.

اين حزب اسلام خواه همچنين قرار است از طريق اين کنگره خود را  چشم انداز انتخابات عمومي آينده که براي مارس دو هزار وسيزده پيش بيني شده است ، قرار دهد.

برچسب ها: تونس ، النهضه ، کنگره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار