يك كارشناس امور اقتصادي گفت: هرگونه شفاف سازي و ارائه اطلاعات درست به بازار و مصرف كننده مي تواند مفيد باشد و در صورتي كه سامانه قيمت مرجع اطلاعات و آمار درستي را ارائه دهد مي تواند به تنظيم بازار ...

احمدرضا سرحدي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران در رابطه با سامانه قيمت مرجع گفت: سامانه قيمت مرجع در صورت ارائه قيمت واقعي طرح بسيار خوبي براي بازار مسكن به شمار مي رود.
وي ادامه داد: در صورتي كه قيمت به صورت واقعي و آن چيزي كه در بازار وجود دارد، تعيين شود هركسي مي تواند متناسب با توان مالي خود اقدام به خريد مسكن كند و از طرفي هم مسئولان مي توانند با در دست داشتن قيمت واقعي، برنامه ريزي هاي كلان انجام دهند و براساس نيازهاي موجود حركت كنند.
وي اضافه كرد: بنابراين هرگونه شفاف سازي و ارائه اطلاعات درست به بازار و مصرف كننده مي تواند مفيد واقع شود از جمله سامانه قيمت مرجع كه اگر به درستي انجام شود مي تواند به تنظيم بازار كمك كند.
اين كارشناس اقتصادي در خصوص واقعي تر شدن بازار مسكن با وجود سامانه قيمت مرجع گفت: قيمت ها به صورت دستوري تعيين و از طرفي حق اضافه كردن اجاره بها بالاتر از سقفي كه تعيين شده از بنگاهداران سلب شده است.
سرحدي در ادامه افزود: در حال حاضر بازار، تعيين كننده قيمت واقعي مسكن است اگر دولت و مسئولان بخواهند به بازار مسكن كمك كنند بايد توان مانور در اين بازار را داشته باشند، يعني بتوانند عرضه را از تقاضا بيشتر كنند يا مشوق هايي براي موجران يا ساخت خانه هاي استيجاري قرار دهند.
*محاسبه قيمت مرجع تخميني است
سرحدي محاسبه قيمت مرجع مسكن را به صورت تخميني عنوان كرد و گفت: قطعا قيمت خانه ها، حتي در يك محل يا در يك ساختمان نيز نمي تواند يكسان باشد.
بنابراين تا حدود 10 الي 20 درصد تخميني است كه آن 20 درصد به عنوان قدرت مانور فروشنده و خريدار محسوب مي شود.
وي در ادامه با بيان اينكه رغبت چنداني در بازار مسكن ديده نمي شود، گفت: مردم نقدينگي خود را در بازار طلا و ارز سرمايه گذاري مي كنند بنابراين نوسان قيمت ها به حركت نقدينگي در بازار بستگي دارد.
سرعت رشد اجاره بها در زمان ركود بازار مسكن بيشتر است
اين كارشناس اقتصادي مهمترين دليل رشد اجاره بها را افزايش قيمت خانه ها و ركود در بازار مسكن عنوان كرد و گفت: بازار استيجاري همواره بازار پر رونقي است و هر زمان كه بازار خريد و فروش به هر دليل راكد مي شود ما شاهد رشد نرخ اجاره ها هستيم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار