درد‌هاي مزمن پهلو‌ها علامت شايع سنگ كليه

متخصص جراحي كليه و مجاري اداري تناسلي درد‌هاي مزمن پهلو‌ها را از جمله علايم شايع سنگ كليه دانست.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر محسن عالمي، متخصص جراحي كليه و مجاري اداري تناسلي ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به اينكه كشور ايران در موقعيت آب و هوايي گرم و معتدل قرار دارد، شيوع سنگ‌هاي ادراري در جمعيت عمومي تا حدودي بالاست و براي پيشگيري از ابتلاي كمتر به سنگ‌هاي سيستم ادراري رعايت برخي نكات ضرورت دارد.

وي مصرف فراوان مايعات براي جلوگيري از سنگ كليه را ضروري دانست و گفت: مصرف آب بايد به ميزاني باشد كه ادرار هميشه و به خصوص در فصل‌هاي گرم سال رنگ روشني داشته باشد.

متخصص جراحي كليه و مجاري اداري تناسلي با بيان اينكه به طور متوسط يك فرد بايد در طول روز حدود 2 ليتر مايعات مصرف كند، گفت: اين ميزان مصرف آب باعث مي‌شود شدت رسوب املاح در كليه‌هاي فرد كاهش پيدا كند.

وي با تأكيد بر لزوم  كاهش مصرف نمك اظهار داشت: نمك باعث تسهيل رسوب املاح در كليه‌ها مي‌شود و ميزان سنگ‌سازي در كساني كه نمك زياد مصرف مي كنند نسبت به افراد عادي بيشتر است.

دكتر عالمي كاهش مصرف پروتئين‌هاي حيواني را از ديگر موارد مؤثر دانست و افزود: برخلاف تصور عام در اكثريت افراد مصرف لبنيات باعث افزايش سنگ‌سازي نمي‌شود در موارد محدودي توصيه به كاهش مصرف لبنيات مي‌شود اما به صورت معمول مصرف روزانه شير، پنير، لبنيات و ماست در دو تا سه وعده غذايي توصيه مي‌شود.

وي عوامل ژنتيك را در بروز سنگ  كليه موثر خواند و گفت: اين موضوع به خصوص در بچه‌ها و افرادي كه در سنين پايين دچار سنگ‌سازي مي‌شوند، وجود دارد و اين افراد بايد از نظر مشكلات متابوليكي ارزيابي شوند.

متخصص جراحي كليه و مجاري اداري تناسلي در پاسخ به سئوالي مبني بر ضرورت بررسي‌هاي ماهانه براي پيشگيري از بروز سنگ كليه گفت: معمولاً در افراد سالم تا زماني كه فرد علامت خاص و مشخصي ندارد نياز به پيگيري مشكلات كليوي از جمله سنگ كليه نيست.

وي درد‌هاي مزمن پهلو‌ها را از جمله علايم شايع سنگ كليه دانست و افزود: حركت سنگ‌هاي كوچك باعث دردهاي شديد و آزار‌دهنده و حتي همراه با تهوع و استفراغ مي‌شود.

وي از جمله عوامل مؤثر در سنگ‌سازي را عوامل محيطي خواند و گفت: نوع شغل مثل شغل‌هايي كه در محيطي با حرارات بالا قرار دارند همچون كار در ذوب آهن و در كنار كوره‌هاي ذوب آهن، با افزايش ميزان تعريق و كاهش حجم ادرار احتمال رسوب را بالا مي‌برد.

متخصص جراحي كليه و مجاري اداري تناسلي دانشگاه علوم پزشکی همدان با بيان اينكه در منطقه جغرافيايي گرمسير ميزان سنگ‌هاي كليه بالا است، گفت: آب همدان سنگين است اما مطالعات نشان داده كيفيت آب و خصوصيات آن تأثيري در بروز سنگ كليه ندارد.

وي اضافه كرد: در زمينه سنگ معمولاً سنگ‌هاي كوچكي است كه سنگ‌ريزه‌هايي كه از داخل كليه حركت مي‌كند، در مسير حالب قرار گرفته و فرد را دچار درد‌هاي پهلو مي‌كند و فرد بيمار ناچار براي كاهش درد به اورژانس بيمارستان مراجعه مي‌كند.

دكتر عالمي خاطر‌نشان كرد: مصرف فست‌فود‌ها ممكن است به دليل بالا بودن ميزان نمك و چربي بالا و سرخ‌شدني بودن مشكل‌ساز باشد./ح
برچسب ها: سنگ کلیه ، پهلوها ، آب ، رسوب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار