به بهانه 18 تير/

غائله 18 تير 78 جولانگاه آتش‌افروزي مناديان اصلاحات

توقيف روزنامه "سلام" در 15 تير 78 بهانه‌اي براي جريان خزنده‌اي شده كه با بسياري از مباني نظام و انقلاب سر جنگ داشت و اين جريان با نفوذي كه در اركان مختلف دولت يافته بود، آتش فتنه 18 تير 78 را تدارك ديد و در نهايت اين جريان با حضور گسترده مردم در صحنه و اعلام حمايت قاطع ملت از مباني انقلاب، نظام و ولايت فقيه، مجددا به پستوخانه‌هاي تاريك خود خزيدند تا در مقطع ديگري مانند فتنه 88 مجددا طرح ناكام‌مانده خود در 18 تير را پيگيري كنند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه  باشگاه خبرنگاران، 18 تير 78 يك از مقاطع بسيار حساس در تاريخ انقلاب اسلامي ايران است كه در دوران حاكميت اصلاح‌طلبان بر كشور، جرياني با پشتوانه و مشاركت مسئولاني از ميان دولتمردان اصلاح‌طلب و با حمايت دشمنان بيروني نظام، طرح بسيار پيچيده‌اي براي هجمه به اركان و مباني نظام، انقلاب و مردم را در قالب واقعه 18 تير به اجرا درآورد.

واقعه 18 تير 78، چگونگي شكل‌گيري آن، بانيان و مسببان اين واقعه، نقش مسئولان اصلاح‌طلب حاكم بر اركان مختلف دولت در ايجاد و شكي‌گيري اين واقعه از جمله موضوعاتي است كه مي‌توان از ابعاد و زواياي مختلف به بررسي آن پرداخت؛ در واقع توقيف روزنامه "سلام" در 15 تير 78 بهانه‌اي براي جريان خزنده‌اي شده كه با بسياري از مباني نظام و انقلاب سر جنگ داشت و اين جريان با نفوذي كه در اركان مختلف دولت يافته بود، آتش فتنه 18 تير 78 را تدارك ديد و در نهايت اين جريان با حضور گسترده مردم در صحنه و اعلام حمايت قاطع ملت از مباني انقلاب، نظام و ولايت فقيه، مجددا به پستوخانه‌هاي تاريك خود خزيدند تا در مقطع ديگري مانند فتنه 88 مجددا طرح ناكام‌مانده خود در 18 تير را پيگيري كنند.

جالب اينكه بسياري از چهره‌هاي شاخص و صحنه‌گردانان واقعه 18 تير 78 همان چهره‌هايي هستند كه در مقطع فتنه 88 نيز از مسببان و بانيان اصلي فتنه محسوب مي‌شدند و امروز با گذشت 13 سال از 18 تير 78 و با گذشت 3 سال از فتنه 88 مدعي لزوم بازگشت خود به نظام و حضور در اركان حاكميت شده‌اند و جالب‌تر اينكه اين جماعت، امروز دم از "لزوم مرزبندي با جريانات برانداز" مي‌زنند و خواهان اجراي نص صريح قانون اساسي شده‌اند همان قانوني كه آنها در 2 مقطع حساس و بحراني 18 تير 78 و فتنه 88 بر عليه تمام بند‌هاي و مواد آن وارد جنگي تمام عيار شده بودند.  

در مطلب پيش‌رو، مروري كوتاه به حوادث و رويداد‌هاي 18 تير 78 خواهيم داشت تا گذر ايام بهانه‌اي براي فتنه‌گران و پاشيدن گرد فراموشي بر كرده‌ها و اقدامات آنها در آن مقطع زماني نشود.

توقيف روزنامه سلام

اقدام غیرقانونی روزنامه سلام ‌در انتشار یک خبر به نقل از یکی از مقامات وزارت اطلاعات منجر به توقيف اين روزنامه توسط دادگاه ویژه روحانیت شد؛ در ادامه دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه تهران ‌با برگزاري جلسه‌اي اقدام به تحريك دانشجويان براي برپايي يك راهپیمایی غیر‌قانونی كرد كه در نهايت در 17 تير حدود 150 نفر از دانشجویان با سر دادن شعارهایی تند از کوی دانشگاه تهران خارج شدند و با وجود اين نا آرامي‌ها‌، مسولين با تماس با نیروی انتظامی خواستار برقراري ارامش شدند.


جمعه هجدهم تیر ماه

غائله 18 تیر در واقع برنامه‌ای حساب شده از سوي عده‌اي از اصلاح‌طلبان تندرو جهت ايجاد بحران بر عليه نظام جمهوري اسلامي ايران بود كه با ايجاد فضاي نا‌ارام و ملتهب در شهر و با به به آتش كشيدن بانك‌ها‌، ويراني خوابگاه و دانشكده‌هاي كوي دانشگاه از سوي اغتشاشگران معترض شكل گرفت.

فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ، در کتاب خود، «برای تاریخ» در این باره می‌نویسد: «با توجه به گستردگی آشوب و شورش در حساس‌ترین مناطق پایتخت در 18 تیر 1378 دستور هرگونه برخورد با تظاهر‌کنندگان و آشوبگران از سوی موسوی لاری وزیر کشور ابلاغ گردید و 48 ساعت به طول انجامید. در این مدت آشوبگران و اراذل و اوباش نقابدار تحت حمایت بعضی از مدعیان اصلاحات، آزادانه هر کاری که دلشان می‌خواست انجام دادند از قبیل: دایر کردن پست‌های ایست و بازرسی، خلع سلاح بعضی از مأمورین گشت‌های انتظامی، ضرب و شتم و مجروح ساختن بسیاری از مردم و پرسنل شریف نیروی انتظامی و ...»

حضور برخي سران دولت اصلاحات در تجمعات

حضور موسوی لاری وزير كشور و مصطفی‌ معین ‌وزير علوم در ميان ‌دانشجویان کوی با حمله تجمع‌کنندگان به موسوی لاری ختم شد كه در این میان حضور بعضي فعالان سیاسی از جمله فائزه هاشمی، مجید انصاری و فاطمه کروبی در مقاطعی از اغتشاشات اراذل و اوباش در جمع دانشجویان مشهود بود.

نقش روزنامه‌هاي اصلاح‌طلبدر ارائه آمار جعلي

در این میان نقش روزنامه‌های زنجیره‌ای و برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در برافروختن نا‌آرامی‌ها در کشور‌ و ارائه آمار جعلي از زنداني‌ها و كشته‌شدگان در ميان دانشجويان مشهود بود؛ در اين ميان به گزارش کمیته تحقیق شورای عالی امنیت ملی، در حادثه کوی دانشگاه علي‌رغم ادعاهاي واهي برخي از سران و مسولين كشوري و دانشگاهي‌، هيچ فرد يا دانشجويي کشته نشده بود.

 
گزارش شوراي عالي امنيت ملي از نحوه شكل‌گيري تجمع اوليه

فردي كه اقدام به نوشتن اطلاعيه دست‌نويس و نصب آن در كوي دانشگاه تهران كرده بود از دانشجويان براي تجمع دعوت مي‌نمايد؛ نويسنده اطلاعيه به اتاق‌هاي دانشجويان مراجعه و درخواست حضور در تجمع و راهپيمايي را مي‌كند. از ساعت 22 هسته‌ اول شامل حدوداً 15 نفر از دانشجويان همراه با نامبرده ساير دانشجويان را ترغيب و تشويق به راهپيمايي كرده‌اند، اين حركت با توجه به ويژگي‌ ساختمان شماره 22 كوي دانشگاه (استقرار بيش از 600 نفر دانشجو و دارا بودن بيشترين تمركز دانشجويي) از اين ساختمان آغاز و با شعارهايي از ساكنان ساختمان مذكور مي‌خواهند به جمع آنها ملحق شوند.

در واكنش به اين درخواست بعضي از ساكنان امتناع‌ و تعدادي به اين افراد مي‌پيوندند و به همين ترتيب دانشجويان مذكور از مقابل ساخمان‌هاي 18 ، 19 و 21 حركت كرده و ساكنان آنها را جهت پيوستن به خود ترغيب مي‌نمايند. به اين شكل در ساعت 30/22 با نزديك‌شدن به در اصلي كوي، با شعار "نگهبان در را باز كن" جمعيتي حدود 150 نفر از در كوي خارج شده و مرحله اول ماجراي كوي را شكل دادند."

روايت روابط عمومي دانشگاه تهران از نحوه شكل‌گيري تجمع اوليه

حدود ساعت 30/23 معاون اداري و مالي كوي به مديركل خوابگا‌ه‌ها (كوهي) اطلاع داد كه تعدادي از دانشجويان دست به تجمع زده و قصد خروج از كوي را دارند كه بلافاصله مدير كوي با انتظامات خوابگاه تماس گرفته و موارد لازم را گوشزد نمود.
 
پنجشنبه 17 تير ماه تعدادي افراد با هويت نامعلوم با در دست داشتن پلاكاردهايي با مضمون اعتراض به توقيف «سلام» در مقابل سينماي كوي دانشگاه تجمع كردند و با تحريك دانشجويان و پخش اعلاميه جرقه‌هاي اوليه آشوب را ايجاد كردند و اين عده با گذشت كمتر از يك ساعت با خروج از كوي اقدام به تجمع غيرقانوني و سردادن شعار در خارج از كوي كردند و با حمله به تعدادي خودرو، فضاي رعب‌ و وحشت ايجاد كردند.
 

در ادامه دستوري كه از سوي حجت‌الاسلام موسوي لاري وزير كشور به سردار انصاري جانشين فرمانده كل نيروي انتظامي كه با يك تماس تلفني صادر شد مبني بر اينكه نيروهاي انتظامي‌ به هيچ‌وجه وارد كوي نشوند، تيراندازي نكنند و گاز اشك‌آور نزنند كه بنابر ادعايي كذب، نيروي انتظامي با تمرد از دستورات مربوطه به بهانه باز پس‌گيري عده‌اي از افراد گروگان گرفته شده توسط دانشجويان حدود ساعت هفت صبح مجددا ًوارد كوي مي‌شود.

شنبه 19 تير

در چنين روزي با اعلام انجمن‌اسلامي دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكي تهران‌، عده‌اي به تحريك دانشجويان دانشگاه‌هاي تهران پرداختند كه در نهايت عده‌اي در مقابل سردر اصلي دانشگاه تهران ‌به تجمعات غير قانوني خود ادامه داد كه با حضور نيروي انتظامي بدون حادثه خاصي خاتمه يافت.

در ادامه تعدادي از دانشجويان به تجمع در مقابل وزارت كشور پرداختند و با تجمع در مقابل اين وزارت‌خانه خواستار رسيدگي به وضعيت خود، تحقق خواسته‌هايشان از سوي مقام هاي مسئول و خواستار حضور خاتمي در جمع خود بودند.

يكشنبه 20 تير

عده‌اي از دانشجويان خواستار برگزاري تريبون آزاد در داخل كوي براي بيان عقايد خود شدند كه در ادامه با تداوم يافتن تجمع آشوبگران تا شامگاه قرار مجدد تحصن عده‌اي از اساتيد و دانشجويان در مسجد دانشگاه را به روز دوشنبه موكول كردند.

دوشنبه 21 تير

فرمانداري تهران با صدور اطلاعيه‌اي انجام هرگونه راهپيمايي و تجمع يا تحصن بدون مجوز را غيرقانوني اعلام كرد. با اين وجود آشوبگران با آتش‌ زدن يك خودرو بدون سرنشين نيروي انتظامي در ميدان ولي‌عصر به اعتراض خود ادامه دادند.

دفتر تحكيم پس از برگزاري تجمعات متوجه وجود چنددستگي در ميان دانشجويان شد، و به اين نتيجه رسيد كه به تنهايي توان لازم براي كنترل طيف‌هاي مختلف دانشجويان را ندارد چرا كه عده اي از دانشجويان به دليل عدم اعتماد نسبت به حركت تحكيم در تحص‌ ها با بحران مواجه شده بودند به همين دليل اعضا به تشكيل شورايي براي پيگيري طرح‌هاي خود تا اطلاع ثانوي به تجمعات خود پايان دادند.

سه‌شنبه 22 تير

 با گسترش آشوب‌هاي خياباني، تظاهرات پراكنده‌اي در اطراف دانشگاه تهران آغاز و به ميدان‌هاي ولي‌عصر، انقلاب، خيابان ولي‌عصر، بلوار كشاورز كشيده شد؛ در نهایت پس از گذشت چند روز از آغاز این آشوب‌ها، مقام معظم رهبری در پیامی مهم خطاب به ملت ایران خواستار حفظ و تداوم انقلاب اسلامي از سوي ملت فهيم و آگاه ايران در مقابل  این فتنه بزرگ شد.
ادامه دارد...
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار