در روند تغییر فصول قند خون افراد دیابتی دچار نوسان می شود که متناسب با فصل گرما باید دفعات کنترل از قند خون را بیشتر کنند.

دکتر رجب رئيس انجمن ديابت ايران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید در فصل تابستان مواردی را رعایت کنند تا قند خونشان دچار اختلال نشود.
وی توصیه کرد : اولین نکته ای که افراد دیابتی باید به آن توجه کنند این است که باید به مسئله کنترل روزانه بیشتر توجه کنند.
 
وی افزود: مبتلایان به دیابت که از داروهای پایین آورنده قند خون مثل انسولین استفاده می کنند باید در نظر داشته باشند که با توجه به گرمی هوا احتمال این که جذب انسولین از محل تزریق بیشتر است باید مراقب باشند که دچار افت قند نشوند.
 
وی خاطر نشان کرد: در فصل گرما چون افراد بیشتر به استخر می روند مبتلایان به دیابت باید مراقبت های بهداشتی را انجام دهند تا دچار بیماری های عفونی و قارچ ها نشوند.
 
رجب اذعان داشت: فصل تابستان فصلی است که بعضی از شیوه های تغذیه ای تغییر می کند و نوع میوه ها با فصول دیگر متفاوت است بنابراین دیابتی ها باید در نظر داشته باشند که در مصرف میوه ها واحدها را حساب كرده و در شروع فصل این واحد ها را بنویسند تا بیشتر کنترل کنند.
 
وی ادامه داد: برخی میوه ها همچون انگور و انجیر قند زیادی دارند لذا باید در مصرف آن ها توجه بیشتری داشته باشند تا قند خونشان بالا نرود.
 
وی افزود: در خصوص مصرف مایعات بین افراد دیابتی و افراد عادی تفاوت چندانی وجود ندارد و افراد دیابتی هم باید همچون افراد دیگر از مایعات بیشتر استفاده کنند اما مایعاتی که برای آن ها مضر نباشد تا آبی که بدن در اثر تعریق از دست می دهد جایگزین شود.
 
وی متذکر شد: افرادی که سال هاست مبتلا به دیابت هستند و دچار عوارض عصبی دیابت شده اند اندام های تحتانی آن ها حس درد ندارد و اگر زخمی شود ممکن است در ابتدا متوجه نشوند.
 
وی ادامه داد: در صورتی که در فصل تابستان به کنار دریا می روند باید مراقب باشند که شی وارد پاهایشان نشود حتی الامکان از دمپایی های جلو بسته استفاده کنند.
 
** افت قند خون گریبان گیر کودکان مبتلا به دیابت در تابستان
 
دکتر رجب در ادامه گفت: کودکانی که مبتلا به دیابت هستند نیز باید همچون بزرگسالان در فصل تابستان کنترل روزانه قند خود بیشتر کنند تا قند خونشان دچار نوسان نشود.
 
وی افزود: چون کودکان در تابستان فعالیت جسمی بیشتری دارند امکان دارد نیمه های شب قند خونشان پایین بیافتد و حتماً باید انسولین که اثر طولانی دارد را کاهش دهند.
 
وی خاطر نشان کرد: در اثر فعالیت کردن یک سری هورمون هایی ترشح می شود که مخالف انسولین عمل می کند و در خواب این هورمون ها کنار می روند و قند پایین می افتد و لازم به ذکر است بعد از ظهر ها 10 تا 15 درصد MPH را کاهش دهند تا در شب دچار افت قند نشوند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار