معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كاشان گفت: بیماری های مشترك بین حیوان و انسان سلامت جامعه را در معرض تهدید قرارداد، همدلی و هماهنگی بین بخشی و توجه بیشتر مسولان در این خصوص ضروری است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان سید علیرضا مروجی'، اظهار داشت: بیماری های مشترك بین انسان و حیوان طیف گسترده ای از بیماری ها را شامل می‌شود كه گروهی از این بیماری ها در سال های اخیر به عنوان بیماری های نوپدید(مانند تب خونریزی دهنده كریمه كنگو) ظهور كرده و سلامت جامعه را در معرض تهدید قرار داده اند.

وی افزود: بیماری تب خونریزی دهنده كریمه كنگو نوعی بیماری مشترك بین انسان و حیوان است كه مواردی از شیوع آن در كشور گزارش شده است.

وی تاكید كرد: این بیماری ویروسی از طریق گزش كنه و یا تماس با خون، ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌ شود.

معاون دانشگاه علوم پزشكی كاشان تصریح كرد: شروع ناگهانی تب، سردرد، درد عضلانی در طی سه روز و خونریزی در پوست به ویژه در قسمت بالای بدن در طول خطوط زیر بغلی از علائم بیماری تب خونریزی دهنده كریمه كنگو است.

دكتر مروجی اظهار داشت:‌ دامداران، شیردوشان(زنان روستایی)، دامپزشكان، قصابان، سلاخان، كارگران كشتارگاه ها و دباغان و کارکنان بهداشتی درمانی از گروه های در معرض خطر این بیماری هستند.

وی، تهیه گوشت قرمز از فروشگاه های مجاز و مورد تایید، استفاده از دستكش در هنگام قطعه قطعه كردن گوشت، جلوگیری از كشتار دام در معابر عمومی، نگهداری گوشت تا 24 ساعت و جگر تا 48 ساعت در داخل یخچال را از جمله مواردی برشمرد كه رعایت آنها از بروز این بیماری جلوگیری می كند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.