اداره سرطان وزارت بهداشت برنامه غربالگری سرطان کولورکتال را بعد از برنامه غربالگری سرطان سینه در دستور کار خود قرار داده است.

دکتر رشید رمضانی، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: به دلیل افزایش میزان ابتلا به سرطان سینه غربالگری آن در افراد پرخطر در کشور شروع شده است و افراد پرخطر از نظر ما کسانی هستند که سابقه در خانواده و یا بستگان درجه اول خود داشته اند.

وی گفت: غربالگری سرطان کولورکتال در برنامه این اداره بعد از غربالگری سرطان سینه قرار گرفته است که در حال حاضر در فاز مقدماتی است.

رمضانی ادامه داد: میزان ابتلا به سرطان سینه در جامعه ایرانی 33 در هر 100 هزار زن است. البته باید توجه داشت که سرطان سینه در کل دنیا در حال افزایش است چراكه عوامل مختلفی همچون مصرف قرص های ضد بارداری،بی تحرکی، مصرف غذاهای همچون سوسیس، کالباس و مواد دارای نگهدارنده و استعمال دخانیات از مهمترین عوامل اعیاد سرطان سينه هستند که در تمام دنیا این عوامل رو به رشد است.

*ارتباط چای داغ با سرطان مری
وی در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی بین مصرف چای داغ و سرطان مری وجود دارد تصریح کرد:  متاسفانه از عادات بد ایرانی ها مصرف چای داغ است که این مورد در شهرهای شمالی به خصوص گلستان بيشتر از دیگر شهرهاي ایران است و آمار سرطان مری هم بالاست.

رمضانی خاطر نشان کرد: درصدی از ابتلا به سرطان های مختلف مربوط به نوع تغذیه ما است اگر غذاهای مناسب و سالم مصرف کنیم می توانیم حداقل تا حدودی خود را از ابتلا به این بیماری در امان داریم./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار