با توجه به تحریم های صورت گرفته هم اکنون محققان ایرانی توانستند 2 آزمایشگاه سرد انژکتوری و میکروموتور سوخت را در کشور افتتاح کنند.

امی دانشیار هوا فضا دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران  گفت: یکی از اصول دانشگاه خصوصأ دانشکده فنی و مهندسی ارتباط پروژه ها با صنعت است و از آنجایی که تمام موتورها چه موتورهای زمینی، هوایی، دریایی و فضایی نیازمند سوخت هستند لذا محققان کشور امروز توانستند مصرف سوخت را کاهش دهند.
وی افزود: با افتتاح این 2 آزمایشگاه در حقیقت محققان کشورمان توانستند سوخت را اندازه گیری و تولید احتراق کامل را بررسی کنند.
امي تصریح کرد: این پروژهای که مربوط به دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری است ارتباط مستقیم با صنعت داشته و یکی از مهمترین فعالیت این موتورها تست میروموتورهای فضایی که در نگهداری ماهواره در فضا مورد استفاده قرار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد: تراس این موتورها تا 1600 نیوتن بوده که از نظر تکنولوژی جزء تکنولوژی های پیشرفته محسوب می شود که البته طراحی میکروموتوهای دیگر نیز در مراحل انجام است.
امی در ادامه گفت: این 2 آزمایشگاه، در مساحتی 30 متر مربع که یک فضای آن یعنی 15 متر مربع مربوط به تست سرما و 15 متر مربع مربوط به تست گرما است ساخته شده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا چنین آزمایشگاهی تاکنون در کشور وجود داشته است یا نه اظهار كرد: ما چنین آزمایشگاهی در کشور لندن تاکنون نداشته ایم و تنها یک آزمایشگاه تست سرد در دانشگاه تهران بوده که متاسفانه تاکنون تمام سیستم آن از خارج خریداری شده بود و زمان بندی آن هم اکنون به پایان رسیده بود.
وی افزود: بنابراین امکان خرید وسایل چنین تحقیقات و آزمایشگاههای در کشور با توجه به تحریم های کشور امکان پذیر نبوده است.
وی خاطر نشان کرد: این آزمایشگاه ها برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مورد استفاده قرار می گیرد./عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار