مسافرت کردن به فضا هیچ خطری برای سلامتی انسان ها نخواهد داشت اما همیشه باید ملزومات پزشکی فضایی در دسترس باشد.

میلاد خلج زاده، کارشناس ارشد هوافضا در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: پرواز فضایی سرنشین دار پروازی است که حامل انسان باشد و تا مرز فضا پیش رود و دوباره بازگردد.

وی افزود: پرواز های اینگونه به دو صورت انجام می پذیرد، زیر مداری و پرواز مداری، در پرواز زیر مداری فضاپیما تا ارتفاع 100 کیلومتر بالا می رود و روی کمان عریضی از زمین پرواز می کند و به زمین باز می گردند.

خلج زاده اظهار داشت: شکل مسیری که فضاپیما در آن حرکت می کند مانند مسیر سنگی است که به هوا پرتاب می شود و در بالای کمان مسیر به مدت چند دقیقه حال بی وزنی را احساس می کند و در همان جا منظره غول آسایی از زمین را فضاپیما رصد می کند.

*پرواز مداری متداول ترین نوع پرواز های فضایی است

وی تصریح کرد: در این نوع از پروازها سرنشین دار فضانوردان یا مسافران فضایی هم می توانند تمام مدت در فضا پیما باقی بمانند و هم می توانند وارد تاسیسات مداری مانند ایستگاه های فضایی شوند.

خلج زاده این نوع پرواز را متداول تر از سایر پروازهای فضاپیماها دانست و عنوان کرد: در حال حاضر تنها تاسيسات مداری موجود ایستگاه بین المللی فضایی است که پذیرای فضانوردان اعم از دانشمندان، پژوهشگران و گردشگران است.

وی یادآور شد: تاکنون فقط سه کشور روسیه، ایالات متحده آمریکا و چین قادر به انجام پرواز فضایی شده اند و فعلاً تنها این سه کشور فناوری فرستادن انسان به فضا را دارند.

خلج زاده خاطرنشان کرد: سفر به فضا هیچ خطری برای سلامتی انسان ها ندارد اما باید همواره ملزومات پزشکی و دارویی را جزو اولین ضروریات محسوب کرد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار