رئيس اتاق بازرگاني کشورمان با اشاره به اين که زمان لغو تحريم ها فرا رسيد تاکيد کرد تحريم هاي غرب تاثيري بر اقتصاد ايران نداشته است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، محمد نهاونديان که براي شرکت در نشست اتاق هاي بازرگاني جهان به پاريس سفر کرد، در مصاحبه با شبکه فرانس 24 انگليسي تاکيدکرد تحريم هاي غرب تاثيري بر اقتصاد  ايران نداشته است.

*** شاهد چرخش تجارت ايران به سمت شرق هستيم

نهاونديان گفت: به رغم همه تبليغاتي که درباره تحريم ها مي شود، حجم تجارت با ايران به طور مستمر افزايش يافته است و الان بيش از  160 ميليارد دلار واردات و صادارت داريم. اما البته تحريم هايي که غرب وضع کرده ، باعث شده است شرکاي تجاري ايران تغيير کنند از اين رو شاهد چرخش تجارت ايران به سمت شرق هستيم. به عنوان مثال حجم تجارت ما با فرانسه در سال 2011 در مقايسه با دو هزار و سه تغييري نکرده و حدود  چهار ميليارد دلار بوده است. اما تجارت مان با چين از رقم کمتر از دو ميليارد دلار (10 سال قبل) به 45 ميليارد دلار طي يکسال گذشته رسيده است. در مورد کره و هند نيز همينطور است. از اين رو تجارت ادامه دارد و افزايش مي يابد اما ليست شرکاي تجاري تغيير کرده است.

*** در خصوص تحريم‌ها بايد بين فاکتور موفقيت و فاکتور تاثيرگذاري تفکيک قائل شويم

نهاونديان ادامه داد: براي مقايسه برخي آمار و ارقام هست که ارائه مي کنم. براي چين 15.7 ميليارد دلار صادرات و 30 ميليارد و 300 ميليون دلار  واردات، در مورد کره شمالي حجم تجارت با ايران الان در مقايسه با سال 2003، سه و نيم برابر شده است. تجارت با هند پنج برابر شده است. حجم تبادلات با اتحاديه اروپا در سال 2007، 33 ميليارد دلار بوده است. و در سال 2011 اين رقم به 37.3 ميليارد دلار رسيده است. اين اتحاديه کمتر از 27 درصد تجارت با  ايران را به خود اختصاص مي دهد. از اين رو در خصوص تحريم ها بايد بين فاکتور موفقيت و فاکتور تاثيرگذاري تفکيک قائل شويم.


*** بخش هاي خصوصي اروپا براي گسترش روابط با ايران ابراز علاقه کرده اند

مجري فرانس 24 : آيا در نشست پاريس تلاش مي کنيد که شرکاي جديد پيدا کنيد يا اينکه ترجيح مي دهيد همان روابط رو به رشد را با چين، کره جنوبي و هند حفظ کنيد؟

نهاونديان: نه، نشست پاريس يک نشست متداول اتاق هاي بازرگاني دنياست که در آن گزارش کار نهادهاي مختلف اتاق بازرگاني ارائه مي شود. اما البته در حاشيه اين نشست، ما فرصت داريم که ديدارهاي دو جانبه داشته باشيم. همچنين بخش هاي خصوصي اروپا نيز براي گسترش روابط با ايران ابراز علاقه کرده اند زيرا فرصت هاي خوبي آنجا مي بينند.

*** شما مي توانيد همه نوع وارداتي در بازار ايران مشاهده کنيد

نهاونديان افزود: بار ديگر تاکيد مي کنم که بايد فشارهاي سياسي و منطق اقتصادي را از هم  تفکيک کنيم. از نقطه نظر اقتصادي، از  يک بازار بزرگ مانند ايران با بيش از 75 ميليون نفر جمعيت، که دروازه اي به آسياي ميانه با 300 ميليون نفر جمعيت نيز هست،  نمي توان به راحتي چشم پوشيد. اما وقتي دولت ها، فشار وارد مي کنند، شرکت ها مجبورند کوتاه بيايند. ولي هميشه يک طرف ثالث نيز وجود دارد. به همين علت است که برغم وجود تحريم ها، شما مي توانيد همه نوع وارداتي در بازار ايران مشاهده کنيد. البته هزينه تبادلات افزايش يافته است. طرف هاي ثالث به ميدان آمده اند از اين رو  هزينه هاي حمل و نقل  و يا هزينه بانکي افزايش يافته است. اما بهرحال زندگي ادامه دارد.

*** اقتصاد ايران با تورم بالا خيلي غريبه نيست

نهاونديان گفت: در يک  تحليل اقتصادي بايد فاکتورهاي  داخلي را از فاکتورهاي خارجي جدا کنيد. سال گذشته دولت ايران سياست بزرگ هدفمندي يارانه ها را به اجرا در آورد. در اين طرح، قيمت بنزين و برق افزايش يافت. از اين رو تاثير آن طرح اصلاحي را الان در تورم مشاهده مي کنيم. اقتصاد ايران با تورم بالا خيلي غريبه نيست.

*** هر چقدر ديوار تحريم بلندتر شود ، انگيزه براي دور زدن آن نيز بيشتر مي شود

نهاونديان: بار ديگر توجه شما را به ليست خريداران نفت ايران جلب مي کنم. صادرات عمده به چين ، هند و برخي ديگر از کشورهاي آسيايي  مي رود. و اروپايي ها نقش زيادي ندارند. اروپا سهم کوچکي در  بازار نفت ايران  دارد از اين رو تحريم آنها خيلي اهميت ندارد. فشارهايي نيز در خصوص تبادلات با دلار و يورو  وارد مي کنند که ما تصميم گرفتيم براي مقابله با آن از ارز ملي کشورهاي شريک خود استفاده کنيم. از اين رو مي بينيد هر وقت که محدوديتي ايجاد مي کنند، راه حلي براي آن پيدا مي کنيم. نکته بد مربوط به تحريم اين است که هر چقدر ديوار تحريم بلندتر شود ، انگيزه براي دور زدن آن نيز بيشتر مي شود.

*** زمان آن رسيده است که تحريم کنار گذاشته شود

نهاونديان ادامه داد: اگر به هدف اعلام شده تحريم ها  يعني تغيير رفتار سياسي ايران، نگاه کنيم، مي بينيم که تحريم ها اصلا موفقيت آميز نبوده اند زيرا چنين نتيجه اي حاصل نشده است. اما آيا تحريم تاثير اقتصادي داشته  است، بله تاثيراتي داشته  که البته هم مثبت و هم منفي بوده است. جنبه مثبت تحريم ها اين بوده است که مانند يک ابزار حمايتي براي صنايع ايران عمل کرده است. صنعت ايران در برخي حوزه ها شکوفا شده است. آثار منفي نيز داشته است که البته اين مختص اقتصاد ايران نيست.حتي شرکاي ايران نيز از اين تحريم ها آسيب ديده اند. به عنوان مثال فرانسه با توجه به روابط تاريخي و فرهنگي اش با ايران فرصت داشته است حجم تجارت با اين کشور را چندين برابر کند اما اين فرصت از دست رفته است. در حوزه امنيت  انرژي نيز ايران بهترين شريک براي اروپا خواهد بود. مجموع ذخاير  نفت و گاز ايران رتبه اول دنيا را دارد. چه کشوري در حوزه انرژي مي تواند نيازهاي بيست سال آينده اروپا را تامين کند ؟ قطعا ايران بهترين گزينه است. زمان آن رسيده است که تحريم کنار گذاشته شود و بجاي تحميل اختلافات سياسي به روابط اقتصادي مثبت فکر کنيم و با تعامل مثبت اختلافات سياسي را کنار بگذاريم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار