تبیین نشدن آمایش سرزمین ، اجرای قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی در استان را دچار مشکل کرده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران  گرگان ؛ مدیر امور اراضی سازمان جهاد كشاورزی استان گلستان گفت : یكی از ضروریات اجرای قانون حفظ كاربری اراضی كشاورزی، تبیین آمایش سرزمین است كه در برنامه های سوم و چهارم توسعه پیگیری و اجرایی شدن آن به بخش برنامه ریزی كشور واگذار شده است.

'اسدا... محتشمی' افزود: در آمایش سرزمین كه با هماهنگی و دخالت مستقیم كلیه دستگاه های دولتی تهیه می شود، كاربری اراضی در تمامی نقاط استان تعیین می شود و به عنوان سند معتبر از سوی كلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مورد پذیرش و اجرا قرار می گیرد.

وی اضافه كرد: متاسفانه در زمینه تبیین آمایش سرزمین اقدام جدی از سوی مسئولان صورت نگرفته و این بی توجهی، قانون حفظ كاربری اراضی را تحت الشعاع خود قرار داده است.

محتشمی ، بخشی نگری و ناهماهنگی در تصمیم گیری های مسئولان را یكی دیگر از مشكلات فراروی اجرای قانون حفظ كاربری اراضی كشاورزی برشمرد و گفت: این مشكل ناشی از تبیین نشدن آمایش سرزمین است كه براساس آن برخی از مسئولان در تعیین كاربری اراضی كشاورزی همكاری لازم را ندارند.

وی بر اجرای دقیق قانون حفظ كاربری اراضی زراعی و باغی استان گلستان تاكید كرد و گفت: چنانچه تغییر كاربری، بدون مجوز باشد، متخلف علاوه بر قلع و قمع بنا به پرداخت نقدی از یك تا سه برابر بهای اراضی به قیمت روز زمین و در صورت تكرار جرم به حداكثر جزای نقدی و حبس از یك ماه تا شش ماه محكوم می شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد كشاورزی استان گلستان افزود : احداث گلخانه ها، دامداری ها، مرغداری ها، پرورش ماهی و سایر تولیدات كشاورزی و كارگاه های صنایع تكمیلی و غذایی در روستاها، بهینه كردن تولیدات بخش كشاورزی به حساب می آیند و تغییر كاربری محسوب نمی شود .

وی تصریح کرد : اجرای این طرح ها با رعایت ضوابط زیست محیطی با موافقت رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان منعی ندارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.