مدیرعامل پالایشگاه نفت تبریز گفت: طرح بنزین سازی پالایشگاه تبریز هم اکنون 93 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با اتمام آن یک میلیون لیتر به ظرفیت تولید کشور افزوده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اسماعیل آقاپور در نشست خبری با بیان این مطلب  گفت: پالایشگاه نفت تبریز در سال 53 توسط یک شرکت ایتالیایی کلنگ‌زنی و در سال 56 با ظرفیت اسمی روزانه 80 هزار بشکه نفت خام راه‌اندازی شد.
وی تصریح کرد: تقطیر در اتمسفر و خلاء، گوگرد زدایی از نفتای سنگین، تبدیل کاتالیسی( تولید بنزین مرغوب)، گاز مایه، تولید هیدروژن، تصفیه آب ترش، تصفیه گاز با آمین و تصفیه نفتای سبک از جمله فرایندهای پالایشی این مجتمع است.
مدیرعامل شرکت پالایشگاه تبریز ادامه داد: در سال 77 این مجتمع تغییر ساختار داد بطوری که ظرفیت اسمی پالایشگاه از 80 هزار بشکه به 110 هزار بشکه نفت خام افزایش یافت و هم اکنون نیز پالایشگاه تبریز ظرفیت فراورش 110 هزار بشکه نفت خام را در روز دارد.
وی با اشاره به واحدهای مختلف پالایشگاه تبریز گفت: از تولیدات این پالایشگاه نیز می‌توان به گاز خانگی، نفتای سبک، بنزین معمولی‌، گازوئیل‌، نفت سفید، سوخت مایع سبک و سنگین و همچنین گوگرد اشاره کرد.
آقاپور با اشاره به اینکه پالایشگاه تبریز هم اکنون 7 درصد از نیاز فرآورده‌های نفتی کشور را تامین می‌کند تصریح  کرد: در سال جهاد خودکفایی و تولید ملی توانستیم اکثر ماشین‌آلات مورد نیاز خود را در داخل کشور تولید و راه‌اندازی کنیم.
وی با اشاره به مصوبه پنجم خرداد سال 87 تصریح کرد: این پالایشگاه از این تاریخ تاکنون به عنوان یک پالایشگاه خصوصی مطرح است و حدود 90 درصد از سهام این پالایشگاه در بورس عرضه شده است.
مدیرعامل پالایشگاه تبریز با اشاره به پروژه بنزین‌سازی این پالایشگاه که به عنوان طرح مهر ماندگار معرفی شده است، تصریح کرد: هدف از احداث این پروژه بنزین‌سازی فراورش روزانه 20 هزار بشکه نفت خام و تولید یک میلیون لیتر بنزین با عدد اوکتان 90، 92 و 95 است که از سه واحد تصفیه نتای، اکتان زدایی و استراکچر است که روزانه 5 هزار بشکه تولید و برای خوراک پتروشیمی مصرف می شود.
وی ادامه داد: این پروژه دارای 3 واحد تصفیه نفتا، اکتان‌زدایی و استخراج بنزن از بنزین است که تولید بنزین یورو 4 دارای ژنراتورهای 25 مگاواتی است که مراحل نصب را طی می کند و تا پایان شهریورماه سال جاری انتظار می‌رود این پروژه به اتمام رسد.
مدیرعامل پالایشگاه تبریز بنزین حاصل از دستگاه بنزین سازی با نفتای سبک به دست آمده از دستگاه تقطیر به نسبت مشخصی مخلوط شده و پس از افزودن مواد تغییر رنگ و مواد بالابرنده درجه آرام سوزی(mtbe) محصول بنزین نهایی تهیه می گردد.
آقاپور تاکید کرد: هم اکنون پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز 93 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که علاوه بر تولید یک میلیون لیتری بنزین می‌تواند 750 بشکه بنزن را نیز تولید و به عنوان خوراک در اختیار پتروشیمی تبریز قرار دهد.
وی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای این واحد خاطر نشان کرد: میزان سرمایه‌گذاری پروژه 3 هزار و 570 میلیارد ریال است که تاکنون 3 هزار و 134 میلیارد ریال محقق و مابقی تا پایان سال محقق می‌شود.
آقاپور ادامه داد: هم اکنون 95 درصد از ماشین‌آلات مورد نیاز برای پالایشگاه تبریز در داخل کشور تولید می‌شود و دانش فنی این واحد جدید نیز از دو کشور آلمان و فرانسه اخذ شده است.
مدیر عامل پالایشگاه نفت تبریز تصریح کرد: پروژه مهندسی 99.25 درصد، خرید تجهیزات 97.4 درصد و کل پروژه 92.92 درصد پیشرفت دارد و طبق برنامه ریزی به عمل آمده پیش بینی می شود این طرح به موقع به بهره برداری برسد.
وی یادآور شد: طرح مهر ماندگار از طرح‌هایی است که در دولت نهم و دهم آغاز و تا پایان دولت دهم نیز اولویت‌بندی شده و به اتمام می رسد که شرکت پالایش و پخش دارای 9 طرح ماندگار است./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار