قربان عباسی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از ثبت جهاني پرونده گنبد قابوس در فهرست ميراث جهاني در شهر سن پترزبورگ روسيه خبر داد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان قربان عباسی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از ثبت جهاني پرونده گنبد قابوس در فهرست ميراث جهاني در شهر سن پترزبورگ روسيه خبر داد و با اشاره به ارايه دو پرونده از سوي ايران در سي و ششمين اجلاس کميته ميراث جهاني گفت: اين دو پرونده در اين اجلاس به ثبت رسيدند.

وی افزود: پرونده مسجد جامع اصفهان به عنوان يکي از مهمترين بناهاي تاريخي ايران به اين اجلاس ارسال شد که خوشبختانه با راي مثبت اعضاي اين اجلاس روبه رو و ثبت شد.

عباسی تصریح کرد: اعضاي شرکت کننده در اين اجلاس، مسجد جامع اصفهان را واجد شرايط ثبت در فهرست ميراث جهاني دانستند و به اتفاق چهاردهمين اثر تاريخي ايران در فهرست جهاني به ثبت رسيد.

وی ادامه داد: پس از ثبت "مسجد جامع اصفهان" در فهرست ميراث جهاني پرونده " گنبد قابوس" براي ثبت در فهرست جهاني بدون هیچ مشکلی به عنوان پانزدهمين اثر تاريخي ايران در فهرست جهاني به ثبت رسيد.

عباسی افزود: گنبد قابوس يادگاري از تمدن قرن دهم ميلادي است که به عنوان يک شاهد منحصر به فرد از يک سنت با اهميت است و اين اثر را بايد شاهکار معماري و يادمان‌سازي بشر با هندسه منحصر به فرد و تکنولوژي مخصوص دانست.

وی گفت: به اين ترتيب در يک روز دو اثر تاريخي ايران در فهرست يونسکو به ثبت جهاني رسيد و خوشحالي ميراث فرهنگي کشور تکميل شد.

عباسی افزود: با ثبت اين دو پرونده ارزشمند، تعداد پرونده‌هاي ثبت شده ايران در فهرست جهاني يونسکو به 15 پرونده رسيد که مي‌توان از آن به عنوان يک موفقيت بزرگ در حوزه ميراث فرهنگي کشور نام برد.

وی در ادامه از برپایی جشن ثبت گنبد قابوس با حضور هم استانی های عزیز در جوار این اثر تاریخی ارزشمند خبرداد و افزود: همان گونه که ثبت اين دو اثر نمادي از تلاش و کوشش سازمان ميراث فرهنگي است، تلاش خواهيم کرد در ارتباط با ثبت آثار بي بديل تاريخي کشورمان گام هاي بلندي برای سرافرازی ایران عزیز برداريم./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.