برای اولین‌بار با استفاده از نرم‌افزار ارزیابی تخصصی و فنی، امکان پالایش و انتخاب 85 وب‌گاه از میان 239 وب‌گاه راه یافته به مرحله ارزیابی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم شد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ مهندس سید روح الله سجادی، دبیر علمی سومین جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های حاکمیتی با بیان این مطلب ، اظهار داشت: در مرحله اول که بر مبنای خود اظهاری دستگاه‌ها صورت گرفت، 453 دستگاه از طريق وب‌گاه جشنواره به آدرس www.nwa.ir اقدام به ثبت‌نام اولیه کرده و در مجموع به 60 سوال پاسخ دادند که اين سوالات در سه سطح ارزيابي هويتی، ارزيابی خدمات بر اساس عملکرد دستگاه‌ها (خدمات اطلاع‌رسانی ،خدمات تعاملی ،خدمات تراکنشی) و ارزيابي عمومي انجام گرفت.

وی ادامه داد: از میان ثبت‌نام کنندگان 239 دستگاه به مرحله ارزیابی راه یافتند و سایرین به دلايل متعدد، از جمله قرار ندادن ابزار هویت‌سنجی در وب‌گاه خود، نداشتن شرايط شرکت در جشنواره و يا عدم تکميل کامل فرم خوداظهاري از ورود به این مرحله بازماندند. از ميان کل دستگاه­های شرکت­ کننده در جشنواره بيشترين ميزان شرکت از قوه مجريه (143 سازمان) و بعد از آن از قوه قضائيه (83 سازمان) و نهادهای حاکميتی (11 سازمان) و قوه مقننه (2 سازمان) بوده است.

به گفته مهندس سجادی پس از خوداظهاری در خصوص مشخصات فنی و ساختاری هر یک از وب‌گاه‌های شرکت‌کننده در جشنواره، فاز بررسی میدانی وب‌گاه‌ها از سوی دو تیم ارزیابی مقدماتی و ارزیابی پیشرفته وب‌گاه‌ها آغاز شد و در ادامه با به‌کارگیری ابزارهای اختصاصی برخط و برون‌خط طراحی شده و ابزارهای عمومی برخط و برون‌خط ارزیابی وب، مرحله نهایی ارزیابی صورت گرفت.

دبیر علمی سومین دوره از جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های حاکمیتی یادآور شد: در مرحله نهایی برای اولین‌بار با استفاده از نرم‌افزار ارزیابی تخصصی و فنی، 85 وب‌گاه بر اساس 20 درصد کل وب‌گاه‌های شرکت‌کننده در هر بخش که امتیاز لازم را کسب کردند، انتخاب شدند که کلیه 85 وب‌گاه در حوزه اطلاع رسانی، 52 وب‌گاه ‌در حوزه خدمات تعاملی و 27 وب‌گاه در حوزه تراکنش مالی به رقابت می‌پردازند.

وی تصریح کرد: انتخاب وب‌گاه برتر در بخش امنيت وب‌گاه‌ها نيز با استفاده از ابزار و اسکنرهاي خودکار صورت پذيرفته است.

مهندس سجادی در پایان گفت: از میان 85 دستگاه راه یافته به مرحله نهایی 74 درصد مربوط به قوه مجریه، 14درصد مربوط به قوه قضاییه، 2درصد مربوط به قوه مقننه و 10درصد مربوط به نهادهای حاکمیتی است.

 گفتنی است در اين مرحله وب‌گاه‌ها در 5 سطح از جمله سطح اول موجودیت وب‌گاه (شامل اطلاع‌رسانی، تعامل با کاربر، رادیو و تلویزیون اینترنتی، خبرگزاری و خبررسانی، رعایت حقوق مؤلفان و پدیدآورندگان، روزآمد‌سازی، ارزیابی خط و زبان فارسی)، در سطح دوم مدیریت اطلاعات و محتوا (شامل ارزيابی كيفيت دسته‌بندی اطلاعات و محتوا، سامانه‌‌های جستجو، سامانه‌های گزارش‌گيری، بهينه‌سازی براي موتورهای جستجو)، در سطح سوم تعامل و مديريت دانش (شامل ارزيابی سطح تعامل، ارزيابی خدمات، خدمات آموزش الكترونيكی، كاربردپذيری و دسترس‌پذيری)، در سطح چهارم تراکنش (شامل ارزيابی حريم خصوصي كاربران، ارزيابی امنيت، فروش اينترنتی، تراكنش مالی) و در سطح پنجم درگاه جامع (شامل ارزيابی مديريت كاربران، ارزيابی فناوری و معماری اطلاعات) مورد ارزیابی قرار می‌گیرند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.