کشورهاي عضو سازمان ملل متحد روز دوشنبه مذاکراتي را در نيويورک درباره پيش نويس نخستين پيمان جامع تجارت تسليحات آغاز خواهند کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، "برايان وود" رئيس بخش کنترل تسليحات سازمان عفو بين الملل گفت: به لحاظ تاريخي، همه تحولات بزرگ در کنترل تسليحات متعارف نشات گرفته از رسوايي و بحث و جدل و واکنش هاي سياسي به آن بوده است.

هدف از پيمان تجارت تسليحات تعيين معيارهايي به منظور متوقف شدن انتقال تسليحات و ديگر تجهيزاتي است که مي توان از آنها عليه غيرنظاميان يا دامن زدن به درگيري ها استفاده کرد. 

کنترل و نظارت بر اين روند وظيفه کشورهايي است که داد و ستدها را در اين خصوص ثبت مي کنند.

گروه حقوق بشر آکسفام مستقر در انگليس اعلام کرد موافقتنامه پيشنهادي بايد منجر به کاهش فروش قطعاتي شود که در تجهيزات نظامي و تسليحات مرگبار کاربرد دارد. 

"آنا مک دونالد" رئيس بخش کنترل تسليحات آکسفام گفت بسياري از تانک ها، ناوهاي هواپيمابر و تفنگ ها مانند قفسه هاي يک کتابخانه بصورت تکه تکه فروخته مي شود و هيچ سوالي در اين خصوص مطرح نمي شود که اين قطعات قرار است در چه زمينه اي به کار گرفته شود . 

بسياري از کشورها بر ضرورت کنترل و تنظيم اين بازار عظيم که سالانه 70 ميليارد دلار برآورد مي شود تاکيد دارند. 40 درصد از اين بازار به آمريکا تعلق دارد. 

آمريکا که سالانه شش ميليارد عدد گلوله توليد مي کند خواستار مستثني شدن مهمات از اين پيمان است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار