طرحي که يهوديان تندرو و فلسطيني هاي ساکن سرزمين هاي اشغالي 1948 را ملزم به گذراندن دوره خدمت نظامي يا غيرنظامي مي کند موجب اختلاف و حتي بحران در دولت ائتلافي رژيم صهيونيستي شده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ قرار است کميسيوني پارلماني به رياست يوهانن بليسنر نماينده جناح ميانه، هفته آينده توصيه هاي خود را درباره تغيير «قانون تال» که عملا يهوديان تندرو و فلسطيني هاي ساکن فلسطين اشغالي را از خدمت وظيفه معاف مي کند ارائه کند.  

دادگاه عالي اسرائيل در ماه فوريه حکم داد که قانون تال مصوب سال 2002 مغاير با قانون اساسي است و از  ابتداي ماه اوت آينده لغو محسوب خواهد شد.  

به اين ترتيب نتانياهو که اين پرونده براي دولتش از پرونده هاي حساس محسوب مي شود فرصت چنداني ندارد تا اين مسئله را حل کند تا کنست بتواند قبل از پايان ماه ژوئيه قانون جديدي در اين باره تصويب کند.  

براساس اين گزارش ، در اسرائيل دوره خدمت اجباري براي مردها 3 سال و براي زن ها 2 سال است. مي توان مردها را تا سن 40 سالگي براي خدمت زيرپرچم که ممکن است مدت آن به يک ماه در سال برسد فراخواند.  

به گفته رسانه هاي اسرائيلي کميسيون بليسنر توصيه خواهد کرد که در هر دوره فقط 1500  تندرو يهودي از خدمت نظامي معاف شوند تا بتوانند به خواندن تورات بپردازند.  
اين کميسيون در عين حال توصيه خواهد کرد کساني که از خدمت نظامي شانه خالي مي کنند بايد مبلغي پول بابت جريمه بپردازند.  

کميسيون بليسنر همچنين پيشنهاد کرده است جوانان عرب (فلسطيني هاي ساکن فلسطين اشغالي) به تعهدات نظامي خود عمل نکنند و از خدمت در ارتش معاف شوند. اين فلسطيني ها بازماندگان يکصد و شصت هزار فلسطيني هستند که بعد از اعلام تشکيل اسرائيل در سال 1948 در آنجا باقي ماندند. دروزي ها که تعداد آنها به حدود يکصد و بيست هزار نفر مي رسد تنها اقليت عرب هستند که مجبور به گذراندن دوره خدمت هستند.

بر اساس نظرسنجي ها توصيه هاي کميسيون بليسنر پاسخي به تمايل اکثريت بالايي از اسرائيلي ها است که از نابرابري در خدمت نظامي شکايت دارند.  
نتانياهو گفته است شهروندان عرب و يهوديان حاريديم (تندرو) بايد بخشي از اين بار را به دوش کشند. اما وي هرچند 94 کرسي از 120 کرسي کنست را در حمايت از خود دارد ولي نگران بحران با متحدان تاريخي خود يعني حزب ديني شاس و حزب يهوديان متحد تورات است.
 
اما دو حزب قوم گرا در دولت نتانياهو شامل اسرائيل خانه ما به رياست اويگدور ليبرمن و حزب راست افراطي خانه يهودي به رياست دانيل هرشکوويچ وزير علوم هرچند از خدمت سربازي يهوديان تندرو و عرب ها حمايت مي کنند ولي نارضايتي خود را نيز پنهان نمي کنند. ليبرمن از کميسيون بليسنر استعفا کرد و وعده داد طرح خاص خود را براي جايگزيني قانون تال ارائه خواهد کرد.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار